MOMENTS THAT MATTER: BRITTA SEEGER

TEXT: JOSEFINE KLATT OCH NICOLO FISCHER // FOTO: MERCEDES-BENZ AG

Nya försäljningskanaler, pandemi och leveransutmaningar samt nya kundbehov. Britta Seeger, styrelseledamot i Mercedes-Benz Group, har inte långtråkigt på jobbet! Här berättar hon själv om förändringarna i bilindustrin, om skiftningar i tiden – och stoltheten över mer hållbara lösningar i branschen.

”Under mina många yrkesverksamma år på Mercedes-Benz har jag upplevt många tillfällen som har präglat mig: de internationella erfarenheterna när jag bodde i Sydkorea och Turkiet var enormt berikande. Även de två senaste åren har jag upplevt som betydelsefulla, i synnerhet samarbetet med teamen för att hantera utmaningarna under pandemin och de leveranssvårigheter den förde med sig. Den här perioden krävde en hel del av våra team, men har samtidigt svetsat oss samman och gett oss flera stunder som jag personligen aldrig glömmer. Det kan gälla framgångar som jag fått dela med mitt team, eller viktiga beslut som vi ofta måste fatta med kort varsel. Varje dag är jag tacksam över hur alla medarbetare tar sig an och klarar av dessa stressiga situationer”, säger Britta Seeger.

”För mig som sälj- och marknadschef är det Mercedes-Benz kunder som kommer främst. Det är extra viktigt för mig att skapa en positiv upplevelse för kunderna. Jag blir lika glad varje gång vi lyckas med detta och får bra feedback för vårt jobb.”

En del av förändringsarbetet

”Personligen drivs jag just nu framför allt av möjligheten att få vara med och aktivt utforma omställningen på Mercedes-Benz och bidra till mer hållbara lösningar i branschen. Förändring har ju alltid funnits i Mercedes-Benz dna – när Carl Benz 1886 presenterade den första bilen med förbränningsmotor på marknaden möttes han först av både skepsis och missförstånd. Men det är också en del av förändringsarbetet. Man måste vara öppen och fatta kontroversiella beslut på vägen till en hållbar framtid, så länge man själv är övertygad om att besluten är rätt.”

Banner

Aldrig lika spännande som nu

”På säljsidan upplever vi just nu och under kommande år och årtionden djupgående förändringar. Det gäller exempelvis förändrade kundbehov, en ökande digitalisering av försäljningskanalerna och att vi utvidgar vår modell för direktförsäljning. Vi har inte direkt långtråkigt! Tvärtom – för mig och mitt team har arbetet aldrig varit lika spännande som nu. Varje dag upplever jag stunder som berikar mitt yrkesliv, men som också visar vad vi och våra team på Mercedes-Benz kan uträtta. Och det fyller mig alltid med samma stolthet”, avslutar Britta Seeger, styrelseledamot i Mercedes-Benz Group.