EMPATI BAKOM ÖVERMÄNSKLIGA BILAR

Oväntad forskning gör nästa generations bilar ännu klokare

Intervju: Hendrik Lakeberg

Hästars rörelser, neurovetenskap och högteknologiska innovationer spelar alla en roll i arbetet med att gestalta framtidens teknik.
Följ med i ett spännande samtal mellan Danny Shapiro, Automotive Vice President på NVIDIA, och Alexander Mankowsky, framtidsforskare på Mercedes-Benz.

Inom ert yrkesområde måste ni förutse trender och teknikanvändning. Samtidigt delar ni en passion för gamla ting. Hur kommer det sig?

  • Shapiro:

    Om man ser på de ting vi omger oss med, till exempel gamla hus eller läckra bilar av äldre datum, blir det tydligt att konst och äkta klassiker är uppskattade. Mercedes-Benz kan se tillbaka på en rik historia med många legendariska modeller, och vi älskar både deras utseende och historierna som är förknippade med dem. Att lyfta fram vintage-föremål och uppgradera dem med ny teknik är en stor utmaning, men också mycket spännande. Jag söker ständigt efter exempel eller möjligheter för att kunna förena kvalitet, estetik och teknik på bästa sätt. Det är också det som gör mitt jobb fascinerande: Vi studerar olika slags dynamik och teknik och låter dessa sedan smälta samman till en bättre produkt.

  • Mankowsky:

    Det förstår jag precis. I ett företag som Mercedes-Benz måste man nämligen vara en pragmatisk visionär. Det är meningslöst att tro på futuristiska fantasier som inte leder någonvart och som egentligen inte är annat än varianter av samtida trender. Hit räknar jag till exempel idén att utrusta bilar med kärnreaktorer. Pragmatism är mycket mer produktivt. Här är det som med gamla byggnader, gamla föremål och gammal teknik. Jag älskar gammal teknik och jag tror att mycket av sådan teknik är värdefullt för oss än i dag. Jag lyssnar till exempel hellre på musik på en skivspelare än på en dator eller telefon.

Banner

Banner

Danny Shapiro, hur påverkar den digitala utvecklingen nästa generations bilar?

  • Shapiro:

    När Apples första iPhone kom ut på marknaden hade den inte så många funktioner och var därför ganska begränsad. Om du jämför med de miljontals appar som finns tillgängliga i dag, så är det ju tydligt att utvecklingen sedan dess har varit helt fantastisk. Detta koncept med mjukvarudefinierade produkter och OTA-uppdateringar har snabbt blivit standard. Och företag som NVIDIA har gjort det till sin uppgift att kontinuerligt förbättra mjukvaran under produktens hela livslängd. Det gör att produkten aldrig är färdig, utan vidareutvecklas hela tiden. Man behöver inte kasta bort sakerna, utan man kan förbättra dem.

    Från 2024 kommer Mercedes-Benz fordonsflotta bestå av mjukvarudefinierade bilar. Genom mjukvara och hårdvara från NVIDIA och Mercedes-Benz kommer bilarna att bli säkrare, roligare att använda och de kommer att kunna mycket mer än dagens fordon. Dessutom kommer de kunna saker som vi inte ens har föreställt oss än. På NVIDIA har vi utvecklat en plattform som kan uppdateras hela tiden och som lämnar dörren vidöppen för kommande innovationer.

Banner

Alexander Mankowsky, du har arbetat med ett projekt inom autonom körning och empati. Hur hänger dessa två saker ihop?

  • Mankowsky:

    Som samhällsvetare har jag studerat mobilitet närmare och kommit fram till att det handlar om en gemensam uppgift. Det betyder att vi förutser vad andra personer ska göra och handlar sedan därefter. Då blir nästa fråga: Hur fungerar det? Och vad händer om man sätter in en robot i denna kommunikativa kontext?

    Tänk dig en skateåkare: De klarar att röra sig runt varandra utan olyckor, för de kan förutse vad de andra gör. Och så sätter du in en robot. För skateåkarna skulle det vara svårt att väja för den, eftersom de inte kan förutse dess rörelser.

    Tillsammans med neurovetenskapen har vi kommit fram till att vår varseblivning fungerar via empati. På något sätt uppfattar vi hela tiden omedvetet information om andra. Som nästa steg frågade vi oss hur kommunikation utan språk är möjlig, och i ett experiment monterade vi kameror på hästars huvuden. På så sätt fick vi reda på att hästar ständigt kommunicerar med oss människor och andra hästar. Därefter tillämpade vi denna kunskap på självkörande bilar. En av de viktigaste aspekterna är att bilar måste kommunicera sina avsikter. De måste visa att de befinner sig i automatiskt läge. Det är viktigt. Föreställ dig att du går över en gata och inte vet om bilen har sett dig.

Banner

Banner

Vilken roll spelar varseblivning för säkerheten i de självkörande bilarna i framtiden?

  • Shapiro:

    Säkerhet är vår högsta prioritet, och vårt mål är att träna bilarna så att de kör mycket bättre än människor. Varseblivning är en av de viktigaste aspekterna för att nå detta mål, och vi utvecklar ett system för att ge bilarna övermänsklig förmåga vad gäller varseblivning och omvärldsförståelse. I dessa bilar finns många aktiva algoritmer och neuronnätverk som uppfattar allt – från körfält till trafikskyltar och ljus och andra trafikanter. Allt detta sker med en omkrets på 360 grader och mycket exaktare än vi människor någonsin skulle kunna.
    Genom denna process bygger vi en digital tvilling av den verkliga trafikmiljön. På så sätt känner bilen igen allt som finns i dess omgivning, oavsett om det rör sig eller inte.