Gränslös glädje

Offroad-fantastens dröm i en MERCEDES-AMG G 63

Text: Christina Finke

Graz i Österrike är platsen att åka till om du vill uppleva och köra G-Klass i dess naturliga miljö. Här utmanar G-Klass Experience Center såväl människa som maskin till max – både i terrängen och på vanliga vägar.

Stenblock sticker upp en halvmeter ur marken. Trädrötter och stenbumlingar ligger utspridda på lederna i terrängen. Att beskriva terrängbanan på Schöckl-berget i Graz som krävande skulle vara en stor underdrift. Den är i själva verket offroad-förarens ultimata motståndare. Därför måste också varje ny modellserie av G-Klass, som en del av utvecklingsarbetet, ta sig igenom 2 000 utmanande kilometer på just denna bana. Bergsvägarna är dock strikt reserverade för de riktiga proffsen – det vill säga testförarna från Magna Steyr, som är produktionspartner till Mercedes-Benz.

Men offroad-entusiaster som drömmer om Schöckl kan släppa lös all sin energi alldeles i närheten. På en 100 000 kvadratmeter stor anläggning söder om Graz finns nämligen det första av just nu två tillgängliga G-Klass Experience Center.

Banner

Något för den körglade

Utmaningarna som det första G-Klass Experience Center erbjuder är lika stora som dem på berget Schöckl. Centret ligger i naturlig offroad-terräng i ett skogsområde, och här finns kraftiga uppförsbackar och branta nedfarter, djupa diken, utmanande kurviga sträckor och steniga klättringsleder. Här hänger två av hjulen ofta i luften, och ibland tornar de branta stigningarna upp sig som en vägg framför bilen. Detta är definitivt inte något för räddhågsna. Men garanterat något för körglada!

Alla hinder kan övervinnas i en av de nästan 40 exemplaren av G-Klass som finns tillgängliga. Du kan köra själv under ledning av professionella instruktörer, och även uppleva hur den legendariska differentialspärren fungerar. Den som vill känna hur G-Klass rusar fram på den ”snabba skogsbanan” kanske måste byta till passagerarsätet för en kort stund – men upplevelsen lär dem förmodligen att uppskatta det ikoniska grepphandtaget lite mer.

Banner

Snabba slalompassager

Efter en pulshöjande tur genom skogen väntar ”stålberget”, som med sin 45-gradiga lutning inte kan rekommenderas till försiktiga förare. Det finns visserligen ingen loop, men att köra på den här stålkonstruktionen är värre än vilken bergochdalbana som helst. Körskicklighetsbanan på asfalt är inte mindre utmanande, men mycket snabbare. Deltagarna får sätta sina körkunskaper på prov i en Mercedes-AMG G 63 genom snabba slalompassager och undanmanövrer på vått underlag. De får också uppleva hur det är att svänga en G-Klass runt dess egen axel eller bromsa 2,5-tonnaren till stillastående från full fart.

Och om du behöver ta en paus, vilket du förmodligen behöver, är det till G Base du går. Här finns en utställning i en ombyggd flyghangar som berättar om tekniken och historien bakom en av de längst tillverkade modellserierna från Mercedes-Benz. Dessutom presenteras varumärket MANUFAKTUR med alla dess möjligheter att skapa en personlig G-Klass. Bland annat kan man se den berömda Amber Cube – en G-Klass från det första tillverkningsåret 1979, som är inkapslad i världens största block av konstharts.

Banner

Elektrisk G-Klass höjer ribban

Bara några kilometer bort förbereder sig samtidigt offroad-ikonen redan för framtidens äventyr – den helelektriska G-Klass genomför sina sista testkörningar på Schöckl! Modellseriens designtradition är oförändrad, men med fyra individuellt styrda elmotorer vid hjulen siktar den på att höja ribban ytterligare när det gäller offroad-prestanda. Hur kommer en eldriven G-Klass att prestera i terrängen? I framtiden kommer alla att kunna uppleva detta på den stora äventyrslekplatsen G-Klass Experience Center. Och inte bara i Graz: från och med i år finns det ytterligare ett G-Klass Experience Center i Shaoxing i Kina, där beundrare av offroad-legendaren kan testa sina förmågor under unika förhållanden.

Upptäck G-Klass och G-Klass Experience Center. Besök g-class-experience.com