SMART TEKNIK – I DIN TJÄNST

Mercedes-Benz innovationer är en hjälpande hand i bilen

Ny, självlärande teknik ger avlastning och stöd under bilresan – med både ökad säkerhet och ökat välmående som resultat.
Errol Elmas, produktspecialist på Mercedes-Benz i Sverige, bjuder på en tur i nya EQS och lyfter fram sina personliga favoriter bland alla innovativa nyheter.

Banner

Coola finesser i alla ära. Framtidens teknik, som faktiskt redan är här, vill bjuda på så mycket mer än så. Tillsammans med produktspecialisten Errol Elmas slår vi oss ner i en EQS – och får direkt lära känna MBUX Hyperscreen:

”Den är riktigt imponerande redan när den är släckt. Istället för en instrumentbräda finns här en 141 centimeter bred glasskulptur, som sträcker sig från vänstra hörnstolpen till den högra. Den gjuts i 650 grader för att kunna få den här fina, välvda formen. Den har också en honeycomb-struktur bakom glaset, så om man skulle hamna i en kollision ska den kollapsa på rätt sätt”, säger Errol Elmas.

”Och sedan kommer den till liv, och då ser man den otroliga grafiken. Inte en enda pixel som jag kan avgöra med ögat. Sömlöst och fina färger. Och en GPS som är enorm! Man vill bara hoppa in i den låtsasvärlden och bo där ett tag.”

Han puttar upp växelväljaren och lägger i backen. 360-kameran vaknar – och visar bilen från alla håll och vinklar med imponerande skärpa.

”Det blir nästan som att ha en egen drönare som följer bilen på avstånd. Det känns som tv-spelen man spelade som liten, fast med den riktiga omgivningen i bilden.”

Väl ute på vägen lyfter han det som kanske imponerar allra mest med nya EQS, och som radikalt förenklar livet med en elbil.

”Med en räckvidd på 743 kilometer, och dessutom snabb laddning, är räckviddsångesten borta. Vi har kommit till ett paradigmskifte.”

Att EQS:en kommer med en ny nivå av tekniska lösningar som är här för att stötta, avlasta och hjälpa föraren – faktiskt både i och utanför bilen – blir tydligt när Errol Elmas sedan radar upp några av alla spännande features.

En hjälpande blick

”Bilen har sensorer som läser var dina ögon tittar. Märker den att ögonlocken blir tunga säger den till och rekommenderar en vila. Samma sak om du skulle titta ner eller försöka läsa ett sms när du kör. Och om ögondetektorerna märker att du tittar på passagerarens del av Hyperscreen när du kör, så kommer den delen att släckas ner tills du tittar på vägen igen.”

Sköna ljudlandskap

”En stor fördel med elbilarna är tystnaden, och tillsammans med all ljudisolering blir det som att sätta omvärlden på ’mute’. Men ibland vill man ha en ljudmässig feedback, exempelvis för att veta om bilen är startklar. Det kan också vara skönt att få en ljudmässig feedback på när man accelererar eller bromsar in, personligen tycker jag att den kan hjälpa mot åksjuka.  EQS har därför inbyggda soundscapes, med olika ljud som specialutvecklats av sound engineers. De speciellt framtagna ljuden är lite futuristiska, men ändå sofistikerade. Man kan också ladda ner nya soundscapes till sin bil, om man vill ha mer klassiska eller kanske sportigare ljud.”

Banner

Lysande utsikter

”Med E-Klass 2016 kom MULTIBEAM LED, som var något helt nytt då, med 84 pixlar per strålkastare. Det var banbrytande. Med DIGITAL LIGHT, som först lanserades i nya S-Klass, är vi uppe på 1,3 miljoner pixlar per strålkastare. Det ger en supertydlig, knivskarp definition i ljusbilden, och man ser tydligt hur bilen skär ut mötande trafik och skyltar som kan ge kraftiga reflektioner. Kameror framför bilen läser hela tiden av hur situationen ser ut, och skapar den här väldigt dynamiska ljuskäglan. Med hjälp av navigationssystemet anpassas ljuset nu också efter topografin, om du exempelvis kör i en brant uppförsbacke. Strålkastarna är så avancerade att de kan producera svartvita filmer, och projicera olika symboler på asfalten. Exempelvis kan de projicera ett övergångsställe framför bilen om man vill släppa fram en gångtrafikant.”

Bilen lär sig själv

”Brukar du alltid ringa hem efter jobbet? Bilen lär sig dina personliga preferenser och kommer med personliga förslag, med hjälp av små brickor i MBUX Hyperscreen. Skärmen är stor, men den får absolut inte ta vår uppmärksamhet eller vara svår att använda. Användargränssnittet ’Zero Layer’ är därför både en säkerhets- och en bekvämlighetsfaktor, bilen blir som din personliga assistent.”

Smidig bakaxelstyrning

”EQS är en lång bil, över 5,2 meter, och med det i åtanke tror man kanske att det är en svår bil att manövrera. Då kommer bakaxelstyrningen in i bilden. Bakhjulen svänger upp till tio grader och förkortar svängradien med 2,1 meter. Plötsligt blir en så lång bil lika enkel att köra som en A-Klass.”

Bilen parkerar sig själv

”Du kan gå ut ur bilen och låta bilen själv köra in i parkeringsfickan, med hjälp av en app i mobilen. Utöver det finns också en intelligent Memory Parking Assist. Kanske har du en uppfart, eller en smal väg upp till sommarhuset, som är krånglig att ta sig upp på med olika typer av hinder längs vägen? Då kan du spela in rörelsemönstret hur man ska köra, och sedan klarar bilen det själv.”

Frisk luft

”Ett nytt HEPA-filter rensar inte bara bort dålig lukt, utan gör också att astma- och pollenallergiker kan känna sig välkomna i kupén. HEPA-filtret har mottagit det, inom luftfilterbranschen, prestigefyllda certifikatet OFI Quality Seal ZG 250-1 och jobbar i tre steg för att hålla ute ovälkomna partiklar. Certifikatet innebär dessutom att filtret utgör ett särskilt effektivt skydd mot bakterier och viruspartiklar. Innan sa man att man skulle gå ut för att ta lite frisk luft. Nu kan man säga att man ska in i EQS:en och ta lite frisk luft.”

Banner

Bilen kör sig själv

”EQS och S-Klass är de enda bilarna som hittills går att få med level 3 i självkörande, autonoma features, vilket än så länge inte är lagligt i Sverige. Men i Tyskland kan man köpa en EQS med Drive Pilot, där den kör sig helt själv på vissa motorvägar utan att du behöver hålla i ratten alls. Det är coolt. Mercedes-Benz är med andra ord först ut som biltillverkare att bli godkända med självkörande funktioner i level 3. Och med S-Klass kom också en ny nivå av självkörande features i parkeringshus. I parkeringshus där tekniken finns, exempelvis på flygplatsparkeringen i Stuttgart, kör bilen själv iväg, hittar en ledig ficka och parkerar.”

Till allt detta kommer ett rekordlågt luftmotstånd – med ett cd-värde på 0,2 är EQS faktiskt regerande världsmästare i aerodynamik – vilket höjer räckviddssiffran samtidigt som det sänker luftbruset i kupén. Karossens ’one bow’-design möjliggör också det största kupéutrymmet i sitt segment, förklarar Errol Elmas när bilturen närmar sig sitt slut. Andra bekvämligheter – som Car-to-X Communication (där bilar kommunicerar med varandra och varnar för exempelvis olyckor, köbildning och halka), en avslappnande massagefunktion i sätena och DISTRONIC (som håller önskat avstånd till framförvarande) – har också underlättat resan.

”I en EQS kommer man fram mer utvilad. Det är en otroligt bekväm bil att köra. Lyxen är på toppnivå och interiördesignen är som en futuristisk lounge att sitta i”, säger han.

”Det är nästan svårt att förklara. Så mitt avslutande råd är enkelt: Åk till närmaste agent och provkör en EQS. Den måste upplevas.”

Hitta din agent här!

eller

Boka en provkörning online!