EVO II

Ett kraftpaket med oslagbara rekord

Text: Jörg Heuer

Den här stjärnan tändes redan under DTM-säsongerna 1990 och 1991. 1992 blev den en superstjärna! Vi talar om supersportbilen i modellserie 201 med den markanta bakspoilern. Beteckningen var 190 E 2.5-16 Evolution II – av fansen även kallad EVO II.

1992: Superstjärnans år

Tävlingsbilen ”Baby-Benz”, med upp till 373 hk, deltog i DTM-säsongen för tre årtionden sedan och vann 16 av 24 tävlingar. Dessutom tog den sensationellt hem de tre översta platserna i den totala tabellen. Klaus Ludwig tog guld, Kurt Thiim vann silver och Bernd Schneider körde hem tredjeplatsen. Även platserna fem och sex gick 1992 till två EVO II-förare: Keke Rosberg respektive Roland Asch.

Från tävlingsbanan ut på gatorna

Ett oslagbart rekord i DTM? Inte bara ett. Varken före eller efter säsongen 1992 har någon bilmodell tagit fler segrar och fler poäng än EVO II. Ingen har heller haft fler bästa träningstider, fler bästa varvtider eller fler kilometer i ledarposition.

Liten och exklusiv kundkrets

Trots framgångarna byggdes bara 502 exemplar av den kompakta och 235 hk starka sportbilen. Den presenterades 1990 på bilsalongen i Genève och såldes till kunder med racingambitioner. Enligt FIA:s regler fick nämligen bara bilar som även såldes i en vanlig standardversion användas vid tävlingar. Därför producerades EVO II i en liten och exklusiv serie, vilket var en förutsättning för deltagande i DTM. De serietillverkade exemplaren hade en 4-cylindrig radmotor som fick ligga till grund för tävlingsversionen. Det var den sista DTM-motorn som utvecklades av Mercedes-Benz – därefter tog AMG över denna verksamhet.

Banner

Banner

Eftertraktat samlarobjekt

Många entusiaster och samlare letar i dag efter den sällsynta sportbilen, som sedan länge betingar sexsiffriga priser i euro. Det eftertraktade kraftpaketet utvecklades under ledning av Bruno Sacco, som var Head of Styling på Mercedes-Benz mellan 1975 och 1999. Senare blev han även företagets designchef med huvudansvar för formgivningen. Och om man frågar denne italienare vilken som varit hans bästa tjänsteresa, så kommer svaret snabbt: ”Jag kommer aldrig att glömma när jag körde en EVO II från Stuttgart ned till Medelhavet och Genua. Det var en ren njutning att sitta så många timmar bakom ratten på denna speciella bil.”