Magical Garage by Mercedes-Benz Showcasing Innovations II 

Magical Garage by Mercedes-Benz Showcasing Innovations II

Magi för dina sinnen – med innovationer från Mercedes-Benz.

Det fanns en tid när innovationer i bilbranschen bara handlade om just bilen. Vad en förare kunde göra med bilens nya teknik i sina händer. Men den nya tidens innovationer har flyttat tankesättet. Idag handlar det istället allt mer om vad bilen kan göra för föraren. Hur bilen kan bli en kokong där alla sinnen sköts om.

ILLUSTRATIONER AV MERCEDES-BENZ // TEXT AV MATS GENBERG

Mercedes-Benz har tagit detta till helt nya nivåer.

Massage i bilstolar kom på Mercedes-Benz toppmodeller för en hel del år sedan. Det var ett genombrott när det gällde att hålla föraren alert genom att öka blodcirkulation i lår, nacke och rygg.

Med den nya tekniken får även själen massage. Systemet Energizing Coach är ett tillval anpassat för att sätta dig i olika stämningar. Är du seg kan det pigga upp. Är du stressad kan det hjälpa dig att varva ner. Eller så kan det förstärka din glädje när allt är toppen. Kör du på en lång ensam väg till fjällen på natten eller är du på väg hem från jobbet i regn och rusningstrafik?

Antingen berättar du själv för bilen vilken stämning du vill hamna i, eller så kan din Garmin Venu smartklocka berätta för bilen hur du mår så att den kan föreslå en stämning som passar ditt humör.

För att påverka ditt känsloläge använder bilen nästan alla dina sinnen. Stolens massage arbetar rogivande eller uppiggande. Panelbelysningen och bilens skärmar går över till färger och färgspel som också hjälper till. Samtidigt spelas musik som är utvald för samma stämning. Kanske i den smått otroliga ljudanläggningen från Burmester med över 30 högtalare och Dolby Atmos som gör att ljudet omsluter dig på ett sätt som du sällan eller aldrig upplevt i ett rum eller en konsertsal.

Men det kanske mest unika är att ventilationssystemet sprider dofter som är utprovade just för att påverka stämningsläge. Sammanlagt påverkas alltså både känsel, syn, hörsel och luktsinne – helt automatiskt – och nästan magiskt.

Bilarna lär känna sina förare.

En sak som Mercedes-Benz arbetat mycket med är att se till att bilen lär känna sin förare – eller rättare sagt varje förare. Varje person som brukar köra bilen identifieras med sitt fingeravtryck och sedan anpassar sig bilen helt efter denna. Allt från stolens och rattens inställningar till vilken musik som ska spelas – och med vilken ljudbild. Men också panelbelysning, klimat, design på instrument, telefonnummer på snabbval och mycket annat. Bilen vet också vart varje förare brukar köra vid olika tider och föreslår rutter dit.

Det röststyrda infotainmentsystemet MBUX lär sig också olika röster och vilka kommandon dessa brukar ge. Så om en förare är från Skåne och en annan från Dalarna så blandar inte bilen ihop begreppen.

Navigationen är för övrigt värd ett kapitel i sig. Nu handlar det inte bara om att hitta snabbaste eller kortaste rutten för en viss resa. Electric Driving Experience tar hänsyn till allt som påverkar resan och räknar även fram var det är lämpligast att ladda. Hur laddat är batteriet när du kör, hur varmt är det ute, vilket väglag råder och inte minst – var finns det tillgängliga laddare och hur snabbt går det att ladda i dessa.

Banner

Hjälpförare.

Mercedes-Benz var ett av de första bilmärken som erbjöd förarassistentsystem som lät bilen själv ta över körningen korta stunder men som också hjälpte föraren genom att reagera – och agera – på olika saker i trafiken. Lika uppskattat i långsamma bilköer som på långa motorvägssträckor. Den senaste versionen av Drive Pilot som systemet heter, går ännu längre. På vissa sträckor i Tyskland kan – och får – bilen själv ta över körningen i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen. I systemet ingår också möjligheten att i vissa P-hus lämna bilen på en viss plats varpå den sedan själv kör till sin parkering. Och när du ska iväg så kör bilen själv till en angiven plats där du sedan tar över.

Man har också infört möjligheten att förse bilen med olika funktioner i efterhand som man ägt bilen, utan att besöka verkstad. Med over-the-air teknik kan bilen uppdatera mjukvara och aktivera nya fordonsfunktioner. En viss funktion beställs i Mercedes me Store-appen och laddas då ner till bilen och aktiveras där. Det är allt ifrån fjärrstyrning av olika funktioner till att ge den styrbara bakaxeln extra styrbarhet eller att köpa grafikprojicerande funktioner till de digitala strålkastarna Digital Light.

Bilen har blivit mycket mer än ett transportmedel. Har du möjlighet så besök en av Mercedes-Benz agenter och upplev hur det känns att verkligen bli omhändertagen – av en bil. Ett utmärkt exempel är nya EQE SUV vi spänt väntar på. En eldriven SUV som ger dig en helt elektrisk körupplevelse för alla sinnen.

Utrustning på bilen som visas kan skilja sig från vad som är tillgängligt. Information kring laddning samt våra förarassistans- och säkerhetssystem återfinns på www.mercedes- benz.se. Ta reda på mer om de tekniska förutsättningarna via Mercedes me eller hos din auktoriserade Mercedes-Benz-agent. Med reservation för ändringar, justeringar och skrivfel.

*Automatiserad körning under vissa villkor (SAE nivå 3): den automatiserade körfunktionen övertar vissa uppgifter. Det krävs dock fortfarande en förare. Föraren måste vara beredd att när som helst överta kontrollen över bilen när bilen uppmanar föraren att ingripa. Mercedes-Benz DRIVE PILOT kan bara användas i Tyskland. DRIVE PILOT gör det möjligt med till stor del automatiserad körning under vissa förhållanden, särskilt vid tät trafik eller köer på lämpliga motorvägssträckor i Tyskland och i hastigheter upp till 60 km/h. Se instruktionsboken för fullständig information. Tillgängligheten och användningen av kommande DRIVE PILOT-funktioner på motorvägar beror på tillval, länder och relevant lagstiftning.