Mercedes-Benz får sin första kvinnliga VD i Sverige och Danmark

Sverige och Danmark leder vägen i den elektriska omställningen. Och det planerar Shirin Emeera också att göra som VD för Mercedes-Benz i de båda länderna.

"Danmark och Sverige är bland de marknaderna i världen där det säljs flest elbilar, och det är spännande att vara med när omställningen sker i full fart."

I juli tog Shirin Emeera, som den första kvinnan någonsin, över rollen som VD och styrelseordförande för Mercedes-Benz i Danmark och Sverige. Shirin har arbetat i över 20 år på Mercedes-Benz där hon en gång började som trainee.

Från början arbetade hon med kommunikation, men år 2014 bytte hon spår och blev ansvarig för E-Klass och CLS Product Management innan hon 2016 blev chef för produktstyrning på Mercedes-AMG.

Hon har också arbetat som chef för för kundtjänst i Latinamerika, och innan flytten till Sverige var hon chef för Product Management hos Mercedes-Benz i Kina.

Banner

Ett nytt hem – och en ny kultur

Sedan juli 2023 bor Shirin i Malmö, Sverige. Hon ansvarar för både de danska och svenska dotterbolagen – och hon har redan märkt av skillnader i affärskultur och ledarskap.

“Alla tar ansvar och man delar med sig av tankar och erfarenheter. En öppen och progressiv ledarstil, som jag tycker passar bra i hanteringen av övergången till eldrift, passar också den lokala kulturen. Det är en form av ledarskap som jag ser som viktig för framtiden. För att uppnå resultat måste alla hjälpa varandra, och det är viktigt att alla känner att deras insatser är viktiga. Vi är ett team och måste samarbeta.”

Med kunderna i fokus

Sverige är en av de marknader i Europa där elektrifieringen kommit längst och i år är andelen laddbara Mercedes-Benz bilar som sålts här ca 65 % att jämföra med ca 60 % för alla märken. Det ställer nya krav på hela verksamheten.

“Våra kunder måste vara i fokus i allt vi gör. Det är bara genom att vara lyhörda för deras behov och önskemål när det gäller exempelvis laddning, funktioner i bilarna och design som vi kan fortsätta att vara marknadsledare.”