Tre liter, fem cylindrar och massor av kraft. I år är det 50 år sedan Mercedes-Benz 240 D 3.0 blev presenterat med en – av dåtidens standarder – osedvanligt kraftfull dieselmotor.
Med en motor på hela 80 hästkrafter var den ikoniska föregångaren till E-Klassen inte bara dåtidens mest kraftfulla personbil med dieselmotor – den var också världens första fem-cylindrade personbil i serieproduktion.
Denna innovativa motor hade samme boring, slaglängd och cylinderavstånd som motorn i den fyr-cylindrade Mercedes-Benz 240 D med 65 hästkrafter, men alltså en extra cylinder och hela 15 hästkrafter mer.
Stroke 8
Modelserien med interna beteckningar som W114 – för varianterna med sex cylindrar – och W115 – för varianterna med fyra cylindrar – blev producerade från 1968 och är bland entusiaster också kända som ‘Stroke Eight’.
Stroke Eight kommer från ”/8”, som lades till i bilarnas VIN-nummer som en markör för lanseringsåret 1968.
Från 1974 till 1976 blev det producerat 53 690 exemplar av Mercedes-Benz 240 D 3.0, men det slutade inte här. Den fem-cylindrade dieselmotorn med namnkoden OM617 fortsatte nämligen i produktion ända fram till 1985, där den levde vidare som Mercedes-Benz 300 D med den interna beteckningen W123.
50 år senare
I dag står Mercedes-Benz fortsatt bakom några av världens mest pålitliga och avancerade dieselmotorer, men mycket har skett på 50 år – inte minst när det kommer till effekt.
Den fyr-cylindriga motorn på diesel-plug-in hybriden Mercedes-Benz E 300 från 2024 på hela 197 hästkrafter med ytterligare 129 hästkrafter från plug-in hybriddrivlinan gör det dessutom möjligt att köra upp till 110 kilometer på ren el.
Är du nyfiken på E-Klassen? Läs mer här.