Nya 100 % elektriska 
G-Klass: Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology

Text och bilder: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology har alla de karaktärsdrag som gjort G-Klass till en ikon – inte minst dess tidlösa design. Och med fyra individuella elmotorer är elektriska G-Klass om möjligt ännu bättre rustad för krävande förhållanden än sina syskon-modeller med förbränningsmotorer.

Banner

Nya Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology är den perfekta kombinationen av tradition och innovation. Den har behållit sin klassiska siluett med dess kantiga design, och är byggd på samma typ av chassi som alla sina föregångare sedan det första exemplaret såg dagens ljus i Graz 1979.

Konstruktionen, som är förstärkt och modifierad till den elektriska drivlinan, har sitt 116 kWh batteri monterat direkt på chassisrammen. På så sätt drar elektriska G-Klass nytta av sin låga tyngdpunkt som i sin tur bidrar till ännu bättre köregenskaper. Batteriet skyddas av en bottenplatta som är 26 mm tjock och väger 57,6 kg.

Även bakfjädringen är nyutvecklad, medan den pålitliga kombinationen av oberoende framfjädring och stel bakaxel för bakhjulen är oförändrad.

Banner

Redo för utmaningar – i alla moment

Den elektriska drivlinan är byggd på de fyra individuella elmotorerna som tillsammans levererar en effekt på 580 hästkrafter och 1 164 Nm. Batteriet kan snabbladdas med upp till 200 kW DC och räckvidden är 455 km enligt WLTP. Från 0 till 100 km/h accelererar den på blott 4,7 sekunder, med en maxhastighet på 180 km/t.

Nya elektriska G-Klass klarar stigningar på upp till 45° och sidosluttningar på upp till 35°. Även när vattnet står högt är nya G 580 med EQ Technology redo för utmaningen med en markfrigång på 25 cm och ett vaddjup på upp till 85 cm, vilket är 15 cm mer än modellerna med förbränningsmotor.

Banner

Virtuell differentialspärr och G-TURN

Differentialspärrarna, som har blivit synonyma med G-Klass, finns kvar i virtuell form och fungerar med ”torque vectoring”. Det betyder att de fyra motorerna levererar kraft till varsitt hjul med totalt individuell styrning av både acceleration och broms.

Alltihop hanteras automatiskt. Den inkopplingsbara reduktionsväxeln styrs genom att varje motor är utrustad med en egen växellåda med mekanisk utväxling som styrs centralt.

Banner

De fyra motorerna ger bilen helt nya möjligheter att manövreras. Med G-TURN kan bilen nämligen rotera runt sin egen axel på lösa underlag, medan G-STEERING gör det möjligt att kapa hörn extra skarpt.

Elektriska G-Klass är dessutom utrustad med en intelligent krypfunktion, som bäst kan beskrivas som en farthållare för krävande underlag. Hastigheten kan ställas in i tre steg, så att bilen själv distribuerar kraften optimalt till varje hjul.

Banner

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology kan fås med utrustning som adaptiv farthållare, aktiv kurshållningsassistent, aktiv styrassistent, och 360° kamera. Med funktionen ”Transparent Bonnet” visas dessutom motorhuven transparent på mediedisplayen. Den virtuella vyn visar området framför eller under bilen när du kör vilket hjälper dig att välja den optimala rutten och undvika hinder.

Är du nyfiken på nya elektriska G-Klass? Läs mer och konfigurera din egen här.