En hel bilvärld följer utvecklingen i Sverige

REN PASSION

En hel bilvärld följer utvecklingen i Sverige

TEXT: BJÖRN SOLFORS // FOTO: LARS JANSSON

Mercedes-Benz tar ut kursen mot framtiden med klimatsmarta fabriker, målet om en koldioxidneutral bilflotta 2039 – och ”pure luxury”. Som ny vd för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark sitter bilentusiasten Niels Kowollik i förarsätet mot en grönare mobilitet.

Han gillar att tala klarspråk. Intervjuns första fråga ställer därför Niels Kowollik själv: Är elbilar per definition gröna?

”När någon kommer med väldigt enkla svar på väldigt svåra frågor, då ska man våga ifrågasätta. Och mobilitet är komplext.”

Sedan kommer han till svaret.

”Först och främst kan vi slå fast att en motor som producerar utsläpp per definition aldrig kommer att bli hållbar. Vi behöver något annat, och därför satsar Daimler oerhört stort på elektrifieringen. Vi tar täten i den tekniska utvecklingen”, säger han.

”En elbil har nämligen potential att bli helt grön. För att lyckas med det måste den vara effektiv, och den ska produceras, köras, laddas och kunna återvinnas på ett hållbart sätt.”

Banner

Banner

Framtidens fabrik är redan här

För Mercedes-Benz är detta allt annat än tomma ord, menar Niels Kowollik.  I fjol invigdes Facory 56 i  Sindelfingen, framtidens bilfabrik som på ett helt nytt sätt maximerar flexibilitet, effektivitet, digitalisering och hållbarhet.

”Factory 56 är helt CO2-neutral och alla maskiner har optimerats för att vara så  energisnåla som möjligt. Effektiviteten möj-liggörs bland annat genom ett energikoncept  med solceller, och ett energilagringssystem baserat på återanvända fordonsbatterier.”

Och han tillägger att flexibiliteten är minst lika viktig.

”Nya modeller, från kompakta bilar till stadsjeepar och från konventionella motorer till laddhybrider och elbilar, kan integreras i serieproduktion på bara några dagar. Det gör att vi kan följa kundernas krav och förväntningar snabbare, och utveckla ny teknik i en hastighet som tidigare inte varit möjlig.”

Facory 56 är därmed ledstjärnan och förebilden för Mercedes-Benz produktion globalt, och redan om ett par år kommer alla fabriker i Europa att vara CO2-neutrala. Utvecklingen mot smartare och mer flexibla bilfabriker är en viktig komponent i det uttalade målet Ambition 2039. (läs mer om Factory 56 här)

”Alla har sina egna läxor att göra, och vi gör våra. Daimler kommer att vara helt CO2-neutralt 2039. Vi sätter därmed tonen för hela bilindustrin.”

EQS en ny milstolpe mot ´pure luxury´

Mer än 100 miljarder kronor investeras i elektrifiering under de kommande åren, och innan 2022 är slut räknar Mercedes med att ha tio olika elbilar och ett 50-tal laddhybrider i utbudet. Redan till sommaren anländer en av de klarast lysande stjärnorna i den utvecklingen – helelektriska EQS. Niels Kowollik tillhör de lyckliga få som redan fått se prototypen.

”Den är helt fantastisk”, säger han.

”EQS blir en ny milstolpe. Dels med den nya plattformen, byggd på en helelektrisk arkitektur, och dels med den nya nivån av ett individualiserat och intuitivt gränssnitt. Genom ansiktsigenkänning ställs bilen in direkt efter förarens premisser. Vilken doft vill man ha? Musik? Temperatur?”

Niels Kowollik lyfter fram uttrycket ’pure luxury’. En formulering som allt tydligare ringar in Mercedes-Benz position på en snabbt föränderlig bilmarknad.

”Lyx är inte bling bling. Lyx är det som får oss avslappnade. Säkerhet, kvalitet, effektivitet, trygghet. Att spara tid och energi, att leva hållbart, att sänka stressnivån. Det här är våra kärnvärden, och de kommer bara att stärkas och bli ännu mer synliga framöver.”

Banner

Laddade frågor

De självkörande egenskaperna sträcker sig längre än någonsin – numera är det nationella lagar och regelverk som sätter gränserna – och EQS kommer också att ha en elektrisk räckvidd på över 70 mil.

”Det finns många bra elektriska bilar, men alla är inte jättebra bilar. Vi vill bygga väldigt bra elektriska bilar, som också är väldigt bra bilar.”

För bilköparen är ofta just räckvidden central. Frågeställningarna kan vara många innan man vågar ta steget till en elbil.

”Alla som testat att köra en elektrifierad Mercedes vet vilken otrolig körupplevelse det är, tystnaden i kombination med den prestandan är oslagbar. Så det är andra frågor man funderar över: Finns det tillräckligt med laddmöjligheter? Hur snabbt går det att ladda? Hur sköts faktureringen på laddstationerna? Vad kostar det att ladda längs vägen? Klarar mitt hem en laddbox? Hur är skattereglerna? Som bilägare vill man veta om det går att köra till Österrike över natten med en skidbox på taket utan problem. Och ja, det finns fler och fler argument för att det inte är så svårt. Här finns naturligtvis mer att göra, men utvecklingen går fruktansvärt snabbt nu.”

Laddnätverket Ionity breder snabbt ut sig över Europa, och med allt fler superladdare tillgängliga ställs också allt högre krav på elbilarnas förmåga till snabbladdning. En annan viktig faktor är förstås också vilken el man tankar bilen med – och i Niels Kowolliks nya hemland Sverige är det ingen konst att välja enbart grön el.

”Jag har bara varit i Sverige som en exalterad turist förut, och det känns fantastiskt att få bo här nu. Sverige är ett land med väldigt vacker natur och det märks att ambitionen att skydda och bevara den är stark.”

Banner

Är lilla Sverige en viktig marknad för Mercedes-Benz?

”Utan tvekan. Och av flera skäl. Svenskar, generellt, är kända för att vara väldigt öppna för digitala lösningar, både i samhällsapparaten och i privatlivet. Det gör Sverige till en perfekt marknad att testa nya saker på, som online-försäljning av nya bilar. Dessutom är Sverige nu pilotmarknad för en helt ny affärsmodell med två viktiga huvudspår: direktförsäljning till kunderna antingen online eller via agenter, samt en helt transparent prissättning över hela landet. Just nu tittar hela bilvärlden på Sverige för att se hur det  går. Ryktena säger att fler stora spelare följer efter.”

Och hur går det?

”Väldigt bra. Kundnöjdheten är hög. Det verkar vida accepterat att man inte längre kan pruta på bilen, eftersom det konkurrenskraftiga priset är samma i alla kanaler.  Allt blir väldigt transparent, samtidigt som valfriheten ökar. Våra produktexperter och agenter ställer många fler frågor till köparen i dag för att veta vilka av alla erbjudna tjänster som kan gynna den specifika kunden. Vi erbjuder en kombination av online-information och fysiska möten, där vi gemensamt guidar kunden till rätt val.”

Du började själv din karriär som bilförsäljare. Vad tar du med dig från den tiden in i vd-rollen?

”En av de första sakerna som hamrades in var: ta reda på vad kunden verkligen behöver. Och det gäller i högsta grad än i dag. Nu är det upp till oss som biltillverkare att ta hänsyn till den ekologiska aspekten genom hela produktionskedjan, från tillverkning till återvinning. Våra kunder ska inte behöva välja mellan bra och dåligt, de ska kunna välja mellan bra och bra.”

Banner

Niels Kowollik

Ålder: 57
Yrke: Tillträdde den 1 september 2020 som ny vd för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark. Bakgrund: Har varit anställd inom  Daimler-koncernen i mer än 28 år, där han började som säljpraktikant för personbilar. Han kommer närmast från en position som vd för Mercedes-Benz Belgien, Nederländerna och Luxemburg, som han varit ansvarig för under de senaste två åren.

Livslång passion för bilar

Med sig till Sverige har Niels sin fru Inis. Han är även en ivrig läsare och har med sig över tusen böcker i flyttlådorna till det nya huset i Sverige. Och, som hyfsat stor kontrast, är också passionen för bilar och motorcyklar en livslång följeslagare.

”Ja, det har alltid varit så. Innan jag började i bilindustrin arbetade jag som journalist inom motorsport. Jag kör faktiskt fortfarande en del motorcykellopp på amatörnivå. Mina varvtider är såklart långt efter de bästa, men det gör inget. Jag kör för att ha kul, och för att testa mina egna gränser”, säger han och avslutar:

”Jag är också ett stort fan av AMG- modellerna och har turen att få prova dem på bana då och då. Min absoluta favorit är Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ fyra-dörrars coupé. Även detta segment kommer att utvecklas mot en mer hållbar drivteknik. Det ser jag verkligen fram emot!”

Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #3, 2020.