Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden

Performance i blodet

Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden

INTERVJU: JÖRG HEUER // FOTO: TOM KÖNIG, MERCEDES-BENZ AG

Philipp Schiemer och Jochen Hermann ingår i Mercedes-AMG:s nya ledning. Vi träffar dem i Affalterbach för ett samtal om körglädje, elektrifiering – och den perfekta supersportbilen.

De känner varandra sedan tolv år tillbaka, men både Philipp Schiemer och Jochen Hermann har varit på Daimler i decennier. Philipp är ett typiskt säljproffs, medan Jochen är en passionerad tekniker. Tillsammans leder de nu Mercedes-AMG in i framtiden: Philipp Schiemer, 56, är ordförande för företagsledningen (CEO) på Mercedes-AMG sedan den 1 augusti 2020, och Jochen Hermann, 52, är teknisk chef (CTO).

Banner Banner

Hur länge har ni egentligen varit intresserade av sportbilar?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Jag har faktiskt varit väldigt begeistrad av sport- och tävlingsbilar så länge jag kan minnas. Redan som liten grabb, i tio- eller tolvårsåldern, slukade jag alla motortidningar jag kunde komma över. Jag hade en stor samling. Och jag var rätt bra på kortspel med motortema: cylindervolym, effekt, längd, vikt, från noll till hundra på … Jag kommer fortfarande ihåg att Mercedes-Benz C 111 var med i en av kortlekarna. Det kortet var nästan oslagbart.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Ja just det, de gamla kortspelen! De spelade jag också mycket när jag var barn. Och jag blev också tidigt intresserad av sportbilar, särskilt supersportbilar. När jag var 15 läste jag mer motortidningar än jag gör i dag. Hästkrafter och maxhastighet, aerodynamik och naturligtvis formerna, designen, allt det var jag intresserad av. Och numera arbetar jag med kördynamik, som är min stora passion. När jag gick på universitetet i Stuttgart studerade jag flyg- och rymdflygteknik, för jag visste ju att om jag blir bra på det så kommer jag att få konstruera bilar någon gång i framtiden. Det var mitt mål hela tiden.

Vilka var era idoler?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Redan som ung hade jag läst många böcker och biografier om alla de stora motorlegendarerna, till exempel argentinaren Juan Manuel Fangio som blev världsmästare fem gånger i formel 1-sportens barndom. Han blev min stora favorit. Senare fick jag faktiskt nöjet att träffa honom personligen nere i Argentina. Det var en fin upplevelse som gjorde starkt intryck på mig.  Fangio var en mycket sympatisk man.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Det är fascinerande att vi är så lika. Jag växte upp med formel 1 eftersom min pappa och jag alltid tittade på tävlingarna tillsammans på söndagarna. Min idol var formel 1-föraren Niki Lauda, och med honom hade jag sedan kontakt många gånger när jag hade börjat i bilbranschen. Han lyssnade alltid uppmärksamt och var väldigt nyfiken. Jag har inte träffat många människor med lika stor kärlek till tekniken, på det sättet var han unik.

Banner Banner

Om ni skulle beskriva er själva helt kort, vilka ord skulle ni välja?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Jag är lagspelare, en lagkapten som motiverar mina medarbetare. Mycket otålig och kreativ. Att vara nöjd och inte röra sig framåt är inte min grej. Jag vill alltid förbättra allt.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Jag ser mig som ett rastlöst energiknippe. Jag vill alltid ta mig an nästa problem och lösa det så fort som möjligt. Att göra ingenting är helt omöjligt för mig, även på semestern.

Att leda Mercedes-AMG in i framtiden är säkert en av de bästa, men också mest utmanande, uppgifterna i hela bilbranschen. Hur är er inställning till uppdraget?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Som ingenjör tycker jag att detta är det ultimata drömjobbet, att få vara med och forma detta självsäkra och starka märke.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    För mig är det ett stort förtroende att få sitta på den här positionen. Att ha ansvaret för att utveckla Mercedes-AMG vidare, att driva verksamheten framåt med engagemang och full kraft, det är osannolikt  stort. Jag har enorm respekt för utmaningen men samtidigt självförtroende nog att säga: Detta klarar vi. Ja, vi grejar det!

Hur planerar ni att bygga vidare på AMG- märkets starka sidor och den stora efterfrågan som finns på produkterna i hela världen?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Det gäller naturligtvis att ta AMG in i den elektrifierade tidsåldern. Vi vill positionera oss som det ledande prestandamärket även när det gäller elbilar. Ett annat område som vi säkert kommer att satsa på är att erbjuda fler toppmodeller för samlare och bilälskare, för det finns en efterfrågan på det. Inte minst har vi märkt det när det gäller den nylanserade AMG GT Black Series. Det står ett exemplar här utanför, och jag tycker att det är en perfekt supersportbil.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Vår främsta uppgift är att gifta ihop topprestanda med hållbarhet. Jag är övertygad om att vi alltid kommer att vara ett prestandamärke. Vi har performance i blodet. Elektrifieringen är inget hot, den är en möjlighet.

Banner Banner

När ni vidareutvecklar Mercedes-AMG, arbetar ni då på olika sätt på olika marknader?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Märket måste ha samma position på marknaden i hela världen som ett rent sportbilsmärke, men det kan naturligtvis finnas regionala skillnader när det gäller produktpreferenser. Framtidsmarknaden Kina är utan tvekan en särskild utmaning och möjlighet, eftersom branschen inte har samma långa historia bakom sig där som i exempelvis Europa eller USA. Att göra Mercedes-AMG lika framgångsrikt i Kina som på andra delar av världsmarknaden är säkerligen en av våra största uppgifter.

Når ni nya målgrupper, köpare och fans genom att lägga mer fokus på livsstil och mindre på Performance?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Med sina modeller och sina motorsportgener har Mercedes-AMG sedan länge en utmärkt position bland racingfantaster globalt. Det vill vi förstärka och bygga vidare på. Vi ser potential i lifestylesegmentet och bland kvinnliga köpare. Här har vi stora möjligheter och även några produktidéer som handlar om att kombinera Performance och praktisk vardagsanvändning.

Hur ska ni göra Mercedes-AMG och märkets speciella lyx ännu mer eftertraktat bland kunderna?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Vi har det tekniska kunnandet, kompromissar inte och gör det omöjliga möjligt.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Eftersom vi som företag är yngre än konkurrenterna har vi även lite större förmåga att utvecklas – och vi säger aldrig nej till positiva överraskningar.

Kommer folk att prata om hästkrafter och accelerationstider om fem år? Eller vad kommer att locka människor att köpa en sportbil i premiumklassen i framtiden?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Kunderna, särskilt om vi pratar om det snabbväxande segmentet för racingbilar, kommer säkert fortfarande att vilja ha kul i en bil med överlägsen prestanda även om fem eller tio år. Vilken typ av drivlina som sitter i bilen, det får framtiden utvisa. Vi arbetar på det.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Driving Performance är i sig en premiumegenskap som kommer att leva vidare, det är jag helt övertygad om.

Vilken tjänsteresa ser ni fram emot särskilt mycket?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Till Kina. Två timmar med bil från Shanghai har vi öppnat världens första AMG Experience Center på cirka 1 300 kvadratmeter med interaktivt upplevelseområde, racingsimulatorer, tolv funktionsavdelningar och fyra utställningsavdelningar. Det ligger precis intill Zhejiang International Circuit.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Jag ser fram emot ett par presentationer av nya modeller, nämligen AMG-modellerna i nya S -Klass. Och naturligtvis även den unika Project ONE.

Banner

Ni har träffat de legendariska grundarna av AMG, Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher. Vad betyder det mötet för er?

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Philipp :

    Väldigt mycket! Om vi träffar dem igen om tre år, och de säger till oss att vi har gjort ett bra jobb så långt, då skulle jag uppfatta det som det bästa betyget man kan få.

  • Teknikälskande duo om prestandamärkets väg in i framtiden
    Jochen :

    Ja, det vore verkligen ett erkännande.

Banner

Vilka är Philipp Shiermer och Jochen Hermann?

Philipp Schiemer (t.v.) och Jochen Hermann (t.h.) tog i augusti 2020 över rodret hos Mercedes-AMG och leder supersportbilsmärket med full kraft mot framtiden. Deras stora mål är att kombinera prestanda och hållbarhet.
För Jochen Hermann är den legendariske formel 1-föraren  Niki Lauda, som dog 2019, en av de stora förebilderna. Under årens lopp hade de mycket kontakt med varandra genom arbetet.
AMG på 1 300 kvadratmeter. Utanför Shanghai,  vid Zhejiang International Circuit, öppnade AMG i  fjol sitt första Experience Center.

Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #1, 2021.