Ett hungrigt familjeföretag

Offensiv expansion sätter Rasta på vägkartan

TEXT: BJÖRN SOLFORS // FOTO: LARS JANSSON

GÖTEBORG. Med andra generationen ombord tar miljardkoncernen Rasta ny fart. Förutom 27 rikstäckande vägkrogar serverar det svenska familjeföretaget även tillväxtplaner på anrika kulturrestauranger som Dramaten, Skansen och Trägår’n.

Med en karriär från dåtidens Domus-restauranger i bagaget gav sig Dan Tervaniemi ut och applicerade ett helt nytt koncept längs de svenska vägarna. Först ut var RiksRasta i Brålanda, Dalsland, som han köpte 1973.

”Idén handlade redan då om att servera riktig husmanskost, lagad av kockar på plats, längs de svenska vägarna. Det fanns en stor efterfrågan och på tio år hade han expanderat till tio platser i Sverige”, säger sonen Daniel Tervaniemi, som till sammans med sina två bröder Fredrik och Mikael  klivit ombord i familjeföretaget.

Men vägar är sällan spikraka. Under 1990-talets fastighetskris bytte bolaget ägare, för att i maj 2004 ännu en gång hamna under Dan Tervaniemis ledning. Så sent som 2018 togs ännu ett stort beslut – då hela Rasta- koncernen lämnade börsen.

”Det ger oss en helt annan snabbhet i besluten att vara hundra procent familjeägt”, säger Daniel Tervaniemi.

Mot ny rekordomsättning

Den hungriga entreprenörsandan märks: Efter ett antal expansiva år nådde koncernen 2019 rekordomsättningen 1,3 miljarder kronor. I de siffrorna döljer sig mer än de 27 rikstäckande Rasta-anläggningarna. För samtidigt som familjeföretaget bokstavligen placerat Rasta på den svenska vägkartan, har man investerat i ett flertal ikoniska och historiska restauranger i Sverige. Sedan 2015 ingår restauranger, caféer och barer på anrika Skansen, liksom på Dramaten och intilliggande Frippe på Nybrogatan i Stockholm, i verksamheten. Samma år förvärvades även Rådhuskällaren i Malmö, Haga Forum i Stockholm samt klassiska Trägår’n i Göteborg. På den sistnämnda har bland annat den exklusiva nattklubben Port du Soleil gjort succé – med mixen av internationell nattklubb och förstklassig mat från ”Årets Kock” Thomas Sjögren.

”Det är inte många som vet att vi även arbetar med dessa kulturrestauranger, som kanske i mångas ögon också är den lite finare verksamheten”, säger han.

Banner

Banner

Sportig, stor och elegant

Det märks att Daniel Tervaniemi brinner lite extra för just Port du Soleil, som sedan i fjol rankas topp 100 av världens bästa nattklubbar. När han parkerar sin Mercedes-Benz GLC Coupé i en skogsglänta strax utanför huvudkontoret i Göteborg är det svårt att missa de maffiga, gula bokstäverna längs bilens sidor.

”Just till Port du Soleil ville vi ha en bil som stack ut lite, utan att bli för vräkigt. GLC Coupé är sportig, men samtidigt stor och väldigt elegant. Supernice,  jag älskar bilen”, säger Daniel och avslöjar att han brinner lite extra för just Mercedes.

”Ja, det var ett självklart val. Alla i familjen har kört Mercedes så länge jag kan minnas.”

När bilen beställdes fanns inte just den modellen som laddhybrid, men för Daniel är det bara en tidsfråga innan han kör helt eller delvis på el. Att även företaget i stort utvecklas i samma riktning är tydligt i koncernens bilpolicy, som nu går aktivt mot en mer elektrifierad bilflotta (läs mer i en separat artikel).

Bredden en stor styrka

Samtidigt finns fortsatt expansion, och massor av nya planer, bland drivkrafterna framåt.

”Våra restauranger på Ullevi besöker man kanske bara de gånger Håkan Hellström spelar. Nu har vi startat ett eget konsertbolag, för att förhoppningsvis kunna arrangera egna konserter där så småningom. På så vis ligger vi inte enbart i händerna på vad andra bokningsbolag gör.”

Konsertbolaget kan på samma sätt dra besökare till allt från Skansen, Trägår’n och Haga Forum, till den lokala stammispuben The Old Beefeater Inn.

”Vi har redan haft turnéer med artister från 1970-, 80-, och 90-talen, med exempelvis Kim Wilde, UB40 och Alphaville, som har gått jättebra. Här ser vi riktigt stora möjligheter.”

Bredden i koncernen – med Rasta-anläggningar, arenarestauranger och kulturrestauranger – har varit en stor tillgång under ett tufft 2020. Corona-restriktioner och inställda konserter och sportevenemang har blivit vardag för en hårt drabbad eventindustri.

”Det är supertufft, samtidigt som vi har en bra kassa med många bra år bakom oss. Och att inte ha alla ägg i samma korg är väldigt bra, det ser vi nu. Bredden ger oss helt olika kundgrupper, och vi kan ta kunskapen från ett segment och föra över till ett annat. Vi kan plocka fram olika möjligheter när konjunkturen viker.”

Banner

Banner

Offensiv expansion väntar

Sedan starten på 1970-talet har också konkurrensen utmed vägarna hårdnat rejält. I dag slåss hamburgerkedjor, asiatiska restauranger, lokala vägkrogar och – inte minst –  bensinmackarna själva om att få mätta hungriga bilresenärer. Men istället för att ha taggarna utåt är lösningen lyckade samarbeten, menar Daniel Tervaniemi.

”Vi arbetar hårt för att bli det totala stoppet. Hos oss ska alla hitta något de vill ha. OKQ8 eller Preem finns på i princip alla våra anläggningar, Burger King finns på åtta, och i våras rullade vi ut ett samarbete med Espresso House. Vi teamar ihop oss med samarbetspartners som förgyller vårt koncept, och skapar de bästa klustren.”

Samtidigt finns redan i dag egna hotell, med upp till 90 procents beläggning, på tolv av anläggningarna. Och fler ska det bli. Företaget räknar med ytterligare fem hotell den kommande femårsperioden, samtidigt som de 27 Rasta-anläggningarna kan växa till 35-40 inom en tioårsperiod.

”Vi vill hitta fler koncept, som kompletterar Rasta, och finnas på fler ställen där det finns mycket trafik. Inte minst norrut. Vi ser att vårt koncept fungerar och alla våra anläggningar i dag är lönsamma. Samtidigt ser vi expansion med konsertbolaget framöver, och kanske även med fler nattklubbar och restauranger med stora volymer i de stora städerna.”

Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #3, 2020.