S-KLASSENS MÅNGA ANSIKTEN

S-Klassens många ansikten

Se hur lyxsedanernas flaggskepp tagit form genom historien

TEXT: THOMAS GIESEFELD // FOTO: MIKE MEYER

Den är branschledande när det gäller elegans, komfort och säkerhet. Mercedes-Benz S-Klass är urtypen för en premiumsedan i det mest exklusiva segmentet. Här ser vi den i närbild genom sju porträtt.

Banner

Banner

Den första sedanmodellen som officiellt bär beteckningen S-Klass produceras från 1972 till 1980 i 473 035 exemplar utan några större utseendemässiga förändringar. I USA kan modellen för första gången även fås med dieselmotor. Serie 116 förblir under årens lopp förebilden för aktiv och passiv säkerhet. Liksom hos föregående modell finns torkare till strålkastarna som tillval. Toppmodell är 450 SEL 6.9.

Banner

Banner

1980-talets S-Klass i sedanmodell har en flack, något lutande kylarfront och överträffar alla krav på säkerhet och bränsleeffektivitet. Stötfångarna är eleganta, men med ett lättare utförande. Under motorhuven gör nya motorer entré och vindrutetorkarna sitter nedsänkta bakom huven.

Banner

Banner

På 1990-talet drivs S-Klass av sex-, åtta- och tolvcylindriga motorer. Mercedes-märket sitter för första gången på motorhuven. Den nya fronten präglar utseendet hos flera generationer av S-Klass och skapar en stilmässig kontinuitet. ESP är en banbrytande säkerhetsinnovation som introduceras i bilbranschen genom denna generation av S-Klass.

Banner

Banner

Stora tekniska framsteg sker under åren kring millennieskiftet. Över 30 nyutvecklade delar, system och funktioner med 340 patent införs i denna S-Klass. Som tillval finns det displaybaserade manöversystemet COMAND och den aktiva avståndsassistenten DISTRONIC med farthållare.
År 2002 tillkommer det förebyggande säkerhetssystemet PRE-SAFE®.

Banner

Banner

Det vidareutvecklade ACTIVE BODY CONTROL-chassit dämpar alla krängningsrörelser i karossen. Nattassistenten lyser upp vägen med infrarött ljus, så att faror kan upptäckas på ett tidigt stadium. Förutom omfattande körhjälpssystem finns även den vidareutvecklade farthållaren TEMPOMAT som håller avståndet och ökar säkerheten.

Banner

Banner

Självlärande algoritmer gör att bilens funktioner kan reagera på förarens kroppsspråk. Bakhjulen är svängbara. I den långa versionen finns krockkuddar på framstolarnas baksidor som ökar skyddet för passagerarna på baksätets båda ytterplatser – en världsnyhet i en serietillverkad bil. Tillverkas i Mercedes-Benz modernaste fabrik, Factory 56.

Innan namnet S-klass började användas officiellt satte Mercedes-Benz sin prägel på den högsta premiumklassen med dessa modeller:

  • 1903–1905 – MERCEDES SIMPLEX 60 PS Konstruktör: Wilhelm Maybach
  • 1928–1939 – MERCEDES-BENZ – NÜRBURG (W 08) Konstruktör: Ferdinand Porsche
  • 1951–1954 – MERCEDES-BENZ 220 (W 187) Chefsdesigner: Hermann Ahrens
  • 1954–1959 – MERCEDES-BENZ 220/220 S – 220 SE (W 180, W 128) Chefsdesigner: Friedrich Geiger
  • 1959–1965 – MERCEDES-BENZ 220 – 300 SE LANG (W 111, W 112) Chefsdesigner: Paul Bracq
  • 1965–1972 – MERCEDES-BENZ 250 S – 300 SEL 6.3 (W 108, W 109) Chefsdesigner: Paul Bracq

Avgörande innovationer

En sådan här bil kan bara Mercedes-Benz bygga. I nya S-Klass (modellserie 223) presenteras imponerande tekniska lösningar, och vida innovationshorisonter öppnas för de mest premiumbetonade segmenten. Den speciella status som S-Klass har över hela världen bygger sedan länge på bästa möjliga lyx, komfort och säkerhet, som modellserierna genom tiderna alltid har erbjudit. Bilderna på utvecklingen ger en tillbakablick som visar att S-Klass är en ikon inom bilindustrin. Och redan långt innan det i dag så välkända namnet började användas officiellt präglade tidigare modeller det översta premiumsegmentet och stakade ut vägen för senare tekniska framsteg inom bilindustrin. Detta gäller bland annat för Mercedes-Simplex från början av 1900-talet. Den byggde på ett koncept som pekade rakt in i framtiden mot dagens moderna bilar, och den hade innovationer som varit avgörande för utvecklingen mot en allt högre nivå av komfort och säkerhet.

Banner

Banner

Steget in i en ny värld

I Mercedes-Benz barndom var det modellen Nürburg som befäste märkets goda rykte i premiumsegmentet genom sin gedigna kvalitet och pålitlighet. I början av 1950-talet hade Mercedes-Benz åter en framgångsrik modell, kallad  Typ 220 (W 187), på den viktiga världsmarknaden för premiumbilar, och med efterföljaren tog man steget in i en ny värld av rationellt tillverkade bilar med större utrymmen och bättre sikt. 1960-talets modeller med vingar på bakskärmarna hade innovativa säkerhetskarosser och satte en ny standard  för säkrare gatutrafik. Beteckningen S-Klass används officiellt  av Mercedes-Benz sedan 1972 och omfattar Mercedes-Benz  personbilar med sex och åtta cylindrar. Redan tidigare, under perioden efter 1965, hade de tidlöst eleganta modellerna 250 S till  300 SEL 6.3 haft ett S i namnet utan att kallas S-Klass.

En ny klassiker föds

Från och med 1972 kunde bilköparna alltså välja mellan en ”vanlig” Mercedes och en S-Klass. I trafiken på 1970-talet gjorde den intryck av att komma från en annan värld. Den kända motortidningen ”Auto motor und sport” utnämnde toppmodellen till världens bästa bil (nr 21/1975). Den följande modellserien hade nummer 126 och lanserades 1979/80 i en tid då värderingarna var under snabb förändring. Nu växte nya åsikter och ställningstaganden fram inom områden som miljö, energi och social status, vilket inom bilformgivningen kom till uttryck genom underdrift och återhållsamhet. Bruno Saccos avgörande designarbete kombinerade sofistikerad elegans med aktuella framsteg inom aerodynamik och lättviktskonstruktion, och gjorde 1980-talets S-Klass till lyxsedanernas flaggskepp. Denna modell har i dag uppnått en grundmurad klassikerstatus bland bilnostalgikerna.

Banner

Banner

En världsomspännande exportframgång

1991 inleddes ett nytt kapitel i S-Klassens moderna historia. Med modellserie 140 lanserades en till en början ofta missförstådd, rymlig och alltigenom funktionell modell där formgivarna konsekvent valt bort alla representativa utsmyckningar. Denna generation av S-Klass hade ett brett spektrum av drivlinor och blev en världsomspännande exportframgång. Den tredje S-Klassen från Bruno Saccos ritbord, modellserie 220, kom 1998. Den övergav skarpa hörn och kanter och tolkade i stället elegans som en återhållen vänlighet. Dessutom erbjöds här ett flertal funktioner för säkerhet och komfort tack vare toppmodern elektronik. Med modellserie 221, lanserad 2005, betonade den nye chefsdesignern Peter Pfeiffer en klar och sval linje, och markerade samtidigt den enorma prestandapotentialen genom en muskulös gestaltning av fronten och bakpartiet. Den skickligt utformade balansen mellan alla egenskaperna gjorde denna S-Klass till en upplevelse för  passagerarna såväl som föraren.

Sinnlig klarhet blir nästa stilkoncept

Med modellserie 222 från 2013 uppnåddes en nivå där alla de otaliga beståndsdelarna uppgick i en nästan perfekt helhet. Chefsdesignern Gorden Wagener förverkligade sitt stilkoncept byggt på ”sinnlig klarhet” och dessutom blev S-Klass världens första bil som i förväg kunde upptäcka ojämnheter i vägbanan. Vårt bildgalleri avslöjar att S-Klass av år 2020 måste uppfylla oerhört högt ställda förväntningar som i första hand beror på arvet från föregående modeller. Detta har infriats, och några av alla punkter tas upp här nedanför.

Nya S-Klass möter förväntningarna

Känna, se, lukta, höra – alla sinnen får sin individuella stimulans. Den aktiva panelbelysningen är samtidigt ett bra komplement till de nya körhjälpssystemen. I den långa versionen finns krockkuddar på framstolarnas baksidor som ökar skyddet för passagerarna på baksätets båda ytterplatser – en världsnyhet i en serietillverkad bil. Om bilens säkerhetssystem skulle registrera en hotande påkörning från sidan höjs karossen på båda sidor på tiondelar av en sekund, vilket ger ett förebyggande skydd. Kör- och användarkomforten håller högsta klass bland annat genom den styrbara bakaxeln och de tidsbesparande automatiska uppdateringarna av programvaran i upp till 50 elektroniska komponenter, liksom genom det självlärande infotainmentsystemet MBUX. Från halvårsskiftet 2021 kommer nya S-Klass förmodligen att kunna vara höggradigt självkörande i upp till 60 km/h i tät trafik med bilar framför. Detta gäller på lämpliga motorvägssträckor i Tyskland. En chaufförversion av Mercedes-Maybach visades i slutet av 2020. Dessutom kommer en prestandastark version från Mercedes-AMG.

Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #1, 2021.