Kör mot en mer elektrifierad bilflotta
MARKARYD. Personalens stora bilflotta ska rulla säkert, bekvämt och ekonomiskt. Och med allt större fokus på miljön. Nu rattar Rasta sina första laddhybrider från Mercedes-Benz.
”Jag älskar prylar och ny teknik och skulle gärna köra en ren elbil”, säger Christoffer Engelbrektsson, ansvarig för bilflottan inom Rasta-koncernen. ”Men räckvidden räcker inte riktigt till för mig ännu.”
Med tanke på att avståndet är nästan 80 mil mellan den sydligaste Rasta-anläggningen (utanför Båstad) och den nordligaste (strax söder om Söderhamn), och att han kör hela 8 000 mil om året, är räckvidden onekligen avgörande. Men med den omfattande körsträckan kommer flera andra parametrar, som är precis lika viktiga.
”Bilen måste vara säker, det är väldigt viktigt när man tillbringar så mycket tid bakom ratten. Samtidigt känns det viktigare än någonsin att blicka framåt miljömässigt.”
Rastas utveckling mot en mer elektrifierad bilkörning är ett led i den större ambitionen att arbeta så hållbart som möjligt, med allt från rätt råvaror i köken till minskad mängd plastemballage och en ökad satsning på solenergi. Med alla dessa parametrar sammantagna föll valet för första gången på Mercedes, och strax innan årsskiftet 2020 kunde Christoffer Engelbrektsson hämta ut både sin och företagets allra första Mercedes-Benz 300 de.
”Som jag ser det är dieselmotorn, tillsammans med en elmotor, en väldigt bra kombination. En tank räcker väldigt länge, och det är en skön känsla att slippa tanka hela tiden. Mercedes är verkligen på frammarsch med ett stort utbud och riktigt bra erbjudanden, så det blev ett perfekt tillfälle för oss att börja köra Mercedes.”
Christoffer Engelbrektsson ansvarar samtidigt för att företagets bilflotta, som totalt uppgår till 40-50 fordon, ska rulla ekonomiskt hållbart. Även på den punkten lyckades Mercedes konkurrera – med råge.
”Mercedes bakar in mycket utrustning i ett businesspaket, vilket gör bilarna väldigt välutrustade från början. Dessutom har bilarna ett riktigt bra andrahandsvärde, med ett högt restvärde, vilket gör kalkylen förvånansvärt bra. Dessutom får föraren ett lägre förmånsvärde.”
”Mitt ansvar är att hitta den bästa ekonomiska lösningen för företaget, och samtidigt ha schyssta och säkra arbetsredskap för personalen. Mercedes löser det bra för både föraren och företaget”, säger han.
Att Christoffer Engelbrektsson själv är en stor bilälskare – med en förkärlek för hög kvalitet och prestanda– har blivit ytterligare en bonus.
”Jag är småbarnsförälder, så snabb acceleration är inte det viktigaste. Men det är kul att stå vid ett rödljus, lägga i sport+ och så kick-down på det… plötsligt har man passerat allt annat. Det hade jag inte räknat med. Och då har jag ändå kört många andra premiummärken”, säger han och fortsätter:
”När jag provkörde bilen reagerade jag också på hur gediget allting är. En otrolig kvalitet, alla beståndsdelar är ihopsatta med en helt annan känsla. Det är svårt att förklara för någon som inte är intresserad av bilar, men det är stor skillnad.”
Christoffer Engelbrektsson är också ansvarig för företagets alla kassasystem, och just i dag står ett besök på den toppmoderna Rasta-anläggningen i Markaryd på schemat. Precis utanför entrén backar han in och påbörjar laddningen vid en av laddstolparna. Här i Markaryd, precis som i Götene, döljer sig solceller på taket som ett led i ambitionen att bli energineutrala. Även när det kommer till möjligheten att ladda rena elbilar och laddhybrider vill Rasta ligga i framkant.
”Som förare vet jag att man vill kunna ladda överallt, och att det ska vara enkelt”, säger han.
Daniel Tervaniemi, marknadschef och en av delägarna bakom Rasta-koncernen (läs mer i en separat artikel här), nickar och fortsätter:
”Den utvecklingen vill vi verkligen vara en del av. Redan i dag har vi ett samarbete med E. ON och kan på ett antal platser erbjuda snabbladdning. På alla våra hotell kan gästerna redan nu ladda över natten på våra parkeringar, och målet är att hitta en riktigt bra lösning för alla våra anläggningar”, säger han.
Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #3, 2020.