”Design är inte demokratisk”

Två världsberömda formgivare om sårbarhet och inspiration

INTERVJU: HENDRIK LAKEBERG // FOTO: JEFF SINGER, MERCEDES-BENZ AG

Yves Béhar utvecklar engagerande design för avancerad teknik – och Gorden Wagener driver bildesign mot en sömlös, sensuell skönhet. Inspirationen finner formgivarna i allt från surfning till science fiction-filmer.

Låt oss inleda det här samtalet med er gemensamma passion, surfning. Vad fick er att börja med det?

  • YVES:

    Jag är från Lausanne och började vindsurfa på Genèvesjön när jag var 16. För mig var surfandet ett slags flyktbeteende som tonåring. Att kunna åka ut på sjön och känna elementen var ett sätt för mig att komma undan min tonårsångest.

  • GORDEN :

    Jag växte upp i Tyskland och vindsurfade mycket i Nordsjön. Jag funderade till och med på att bli proffs när jag var i 18-årsåldern. Olyckligtvis började jag med design. Men surfare förblir man hela livet, det går inte att släppa.

Banner

På vilket sätt inspirerar surfningen era jobb som designer?

  • YVES:

    För mig är surfning som ett meditativt tillstånd. Vattnet är en plats där du måste vara helt fokuserad. Du får inte bli distraherad. Du måste verkligen vara uppmärksam, vara i samspel med naturen, vågorna och flödet. Och som designer tror jag att du måste tänka framåt på ett liknande sätt. Du måste kunna läsa folks inneboende önskningar och sådant de inte själva kan uttrycka. Något de vill ha om några år. Så du måste ha den sortens tålamod och kunna anpassa dig efter förändringar hela tiden. Jag tror att detta också är karaktäristiskt för en bra surfare.

  • GORDEN :

    Jag tror att inspiration egentligen är en attityd. Och för att komma dit behöver du liksom rensa ditt minne då och då. Surfning tar dig till en annorlunda värld, du tänker bara på vågorna, vattnet och vinden. Det viktigaste för kreativa människor är att hålla sinnet öppet, och det kan du inte om du sitter vid ditt skrivbord hela tiden. Min andra inspirationskälla är estetisk. När man ser på former i naturen upplever man att allt flyter och känns rätt. Och även om det är ett mycket komplext system har det ändå en struktur och en viss symmetri. Ingenting är fult i naturen. Allt är vackert. Och så har vi naturligtvis formen på själva surfbrädan. Den är snabb och har rena, vackra linjer.

Hur ser man detta i Mercedes-Benz design av olika modeller?

  • GORDEN :

    För mig består design av två ting: hjärtat och hjärnan. Här på Mercedes-Benz beskriver vi vårt designarbete med en skala från hot till cool, från intellekt och intelligens till känslor. Vi utvecklar all vår design efter denna matris. Och vi strävar efter harmoni även om vi vet att vi aldrig kan uppnå det helt. Men vi försöker komma nära.

Yves, vad betyder skönhet för dig som designer?

  • YVES:

    Skönhet är absolut något jag tänker på varje gång jag håller i en penna och ska börja rita. Jag är mycket intresserad av saker som inte bara är vackra utan som även överraskar, eftersom jag tror att vår själ ibland behöver få se saker ur en annan vinkel, ett annat perspektiv. Jag älskar det faktum att folk känner sig smartare och mer engagerade när vår design fungerar, som om de upptäcker något.

Banner

Banner

Ni nämner båda Syd Mead som inspiratör. Mead var en legendarisk designer som arbetade med science fiction och uppfann många spektakulära fordon för filmer – bland annat i kultfilmen ”Tron”.

  • GORDEN :

    Syds arbeten är fantastiska och fortsätter att inspirera. Men nyare science fiction är också superfascinerande. Det är också därför det alltid är en stor ära att få arbeta med kreativa personer som filmregissören James Cameron.

Du syftar på Vision AVTR, en konceptbil som inspirerades av filmen Avatar?

  • GORDEN :

    Ja. För mig var det en dröm som blev sann, för i slutändan tror jag att alla som arbetar med design vill göra science fiction-filmer.

  • YVES:

    Absolut! Och det jag gillar med Syd Mead är att många av hans skisser visar hela världar, inte bara bilarna. De är väldigt utopiska. Jag är väldigt svag för den typen av positiva och utopiska sätt att föreställa sig teknik. Jag tror faktiskt att detta är kärnan med att vara designer: att skapa framtiden. För det förflutna står ju redan skrivet.

  • GORDEN :

    Ja, det vi skapar kommer att vara framtiden. Åtminstone i bilbranschen. Vi arbetar upp till tio år före marknaden. Vi tänker ständigt på bilens framtid och fattar beslut om det. Vi gör science fiction varje dag. Det är en väsentlig del av vårt jobb.

Banner

Men hur fungerar det? Hur "skapar ni framtiden", som ni uttrycker det? Jag vet att ni inte har några kristallkulor i er studio.

  • YVES:

    Det finns ett mycket bra citat av Alan Watts som lyder: ”Inga meningsfulla framtidsplaner kan göras upp av de som inte har förmågan att leva i nuet.” För en designer, som ska se tre, fem, tio år framåt, innebär detta att verkligen vara lyhörd för vart världen vill ta vägen. Folk har vissa outsagda önskningar, förväntningar, drömmar om hur de vill leva. Så jag tror att du måste ha nära kontakt med människor, med psyket och det moderna livets egenheter. I slutändan handlar mitt jobb om att komma på oväntade sätt att visa folk hur framtiden de drömmer om kan bli möjlig, att den kan vara ekonomiskt överkomlig och vacker. Att den kan leda till en större och mer berikande erfarenhet.

Men det är en lång process från idé till färdig produkt. Blir ni inte otåliga?

  • GORDEN :

    Jo, ibland kan det vara lite frustrerande att det tar så lång tid. Det är därför vi älskar att arbeta med utställningsbilar – de tar bara cirka ett år att bygga från det att vi har kläckt idén. Det är så mycket färre restriktioner jämfört med produktionsbilar: från omkostnader till lagstiftning och teknik. Men ändå är det härligt att se en ny modell på gatorna för första gången. Det är så coolt att designa ett föremål och så småningom kunna köra det, det är den roliga biten. Och jag tror du måste ha roligt för att fortsätta vara inspirerad. Jag brukar säga att vårt jobb ibland är lite som att leka i sandlådan med leksaksbilar.

  • YVES:

    Som designer lever du lite för spänningen som uppstår när du först känner att det finns något att förbättra, att en innovation är möjlig. Och samtidigt tror jag det är bra att jag nu, när jag är lite äldre, har lärt mig att ha tålamod. Jag är mer medveten om att den första idén, den som tänder gnistan, också behöver förfinas och förbättras. Det största misstaget jag kan tänka mig som görs inom design är en superbra idé som stressas ut på marknaden. Du vet, en idé som inte är helt färdig och som sedan inte övertygar.

Banner

Att utveckla en idé innebär väl också att visa sig sårbar? Hur hanterar ni det?

  • GORDEN :

    Varje gång du presenterar en idé blottar du dina känslor, vilket gör dig sårbar. Men det är så det är. Design är som Champions League: 100 personer börjar rita och så småningom finns det bara en lösning kvar. Så 99 idéer går förlorade. Och i den processen kan man som designer också förlora lite av sig själv. Det är mycket som förkastas i sökandet efter den bästa idén. Därför är det viktigt för oss designer att ha en röst. För det är en sak att göra bra design, men en helt annan historia att lägga fram den i en så stor organisation som Mercedes-Benz. Som tur är fattar vi dessa designbeslut i en mycket begränsad krets i styrelsen. Och vår vd, Ola Källenius, har stor förståelse för design.

  • YVES:

    Jag håller med Gorden, du måste ha bundsförvanter som förstår vad fantastisk design kan göra för företaget. Och inte bara i stora organisationer, det är lika viktigt i uppstartsföretag. I dag är det viktigt att sätta mänsklig erfarenhet i centrum för all slags utveckling. Skillnaden mellan en mycket bra applikation och något som kanske är för komplext och utmanande att använda är design. Och för att skapa den skillnaden behöver designteamen ha styrka och support.

Banner

Banner

Hur ser ni på konsumenterna och deras feedback? De har ju sina förväntningar på produktdesign?

  • GORDEN :

    Feedback är alltid väldigt värdefullt, och vi som biltillverkare har expertgrupper där vi testar våra designer. Men vi måste samtidigt ta hänsyn till att denna feedback inte kommer från någon som lever under de framtida förutsättningar som vi designat för. Till sist måste vi fatta ett beslut om framtiden, och detta bör vara en designers beslut. Jag säger alltid att design inte är demokratisk. Någon måste säga: så här gör vi. Och när något inte funnits tidigare kan resultatet först vara lite chockerande. Men det är en annan egenskap hos bra design: först kanske du inte förstår den, men sedan vänjer du dig och den blir långt mer betydelsefull än något du gillar direkt men kastar dagen därpå.

  • YVES:

    Jag tycker det är mindre utmanande att övertyga användare och konsumenter än det är att förändra branscher. Stora företag är ofta mycket statiska medan konsumenter letar efter något nytt. Ett av mina favoritcitat om design är faktiskt detta: ”Design påskyndar accepterandet av nya idéer.” Alla nya idéer finns redan. De finns runt omkring oss. Det är vårt jobb som designer att fånga dessa idéer och förverkliga dem så att de kan anammas på riktigt.