Hur blir era bilar intelligenta?

Hur blir en bil intelligent?

FOTO: MERCEDES-BENZ AG

På Mercedes-Benz går vi vår egen väg. Förutom elektrifieringen av modellprogrammet går 2021 främst i digitaliseringens tecken. Med den senaste generationen av våra elbilar erbjuder vi en sann lyxupplevelse – hållbar, emotionell, intelligent. Till grund för detta ligger vår modulbaserade plattform för elbilar och vårt utvecklingsarbete när det gäller programvara.

Nya EQS, vår helt eldrivna sedanmodell i det yppersta premiumsegmentet, visar vilka spännande möjligheter det kan leda till. Den är försedd med nya generationen av infotainmentsystemet MBUX som drivs av vår hittills bästa programvara.

Särskilt fascinerande tycker jag det är att uppleva den otroliga frihet som MBUX ger användaren. Den avgörande faktorn är den smarta sammankopplingen av alla system och den självlärande, intelligenta programvaran. Denna artificiella intelligens (AI) är en revolution, och dataprogrammet som driver den ser jag som ett konstverk. Det är ett system som är mycket mer kraftfullt på detaljnivå, mer genomarbetat och mer individuellt än någonsin tidigare. Fördelen för våra kunder är att de sparar tid tack vare användarvänligheten, samtidigt som de har tillgång till många användbara system. MBUX blir på detta sätt bilens ryggrad. Dessutom har vi utrustat EQS med en ny hjärna och ett nytt nervsystem: MBUX Hyperscreen.

Banner

Med sin unikt framtidsinriktade estetik och höga användarvänlighet uttrycker denna skärm EQS hela karaktär: avantgardistisk, cool och personlig. MBUX Hyperscreen är ansluten till alla relevanta komponenter i bilen och kommunicerar med dem, vilket möjliggör en ny typ av interaktion och individualitet. Kunden står i centrum för denna utveckling. Vi har analyserat kundernas reaktioner på den första MBUX-generationen och försökt besvara frågan: Vad behöver användarna och hur interagerar de med bilen, i synnerhet med en elbil?

Banner

Målet var att ta fram ett koncept med minsta möjliga distraktion för föraren och största möjliga användarvänlighet. Och det måste vara ett självlärande system med AI. Vi var inte intresserade av att konstruera den största bildskärmen någonsin i en bil, utan vi ville ha en bildskärm med en perfekt avvägning mellan storlek och funktion. Bilen är dessutom självkörande i viss grad, vilket blir en avlastning för kunderna. På vissa motorvägsavsnitt – till en början endast i Tyskland – kommer EQS nämligen att kunna vara självkörande i hög grad i upp till 60 kilometer i timmen. Därmed kan föraren arbeta med annat vid sidan om: surfa på nätet eller läsa och skriva e-post. På det sättet ger vi våra kunder värdefull tid. Och det tycker vi är syftet med att ha kunden i centrum och tänka digitalt!

Banner Banner

Sajjad Khan sitter i koncernledningen för Mercedes-Benz AG och är teknisk utvecklingschef för områdena uppkoppling, självkörande system och elektrifiering. Han är utbildad programmerare och har en central roll när det gäller elektrifiering och digitalisering av modellerna från Mercedes-EQ. Den främsta av dessa modeller är den första helt eldrivna lyxsedanen, EQS.