Bilformgivningen tar helt nya vägar med EQS

”Design är att förföra”

Bilformgivningen tar helt nya vägar med EQS

AV JULIA MENGELER // FOTO MERCEDES-BENZ AG

Steffen Köhl och hans internationella arbetsgrupp ansvarar för formgivningen av modellerna från Mercedes-EQ. De är helt eldrivna och kombinerar framtidstro och ansvarstagande. Designen signalerar modern komfort av högsta klass.

Hur ser en bil ut? Svaret varierar beroende på när frågan ställs: igår, idag eller i framtiden. Men ett är och förblir säkert. ”Design är att förföra”, säger Steffen Köhl, chef för Advanced Design på Mercedes-Benz. En bil ska ha ett tilltalande yttre, beröra oss på ett emotionellt plan, vara åtråvärd. ”Vi vill skapa något för människor. Något som de tycker om att se på, som de gärna berör med händerna. Något som de älskar.”

För att uppfylla löftet om lyx och komfort har Mercedes-Benz utvecklat ett speciellt formspråk: sensual purity, sinnlig klarhet. Det är budskapet som döljer sig i bakgrunden och ligger till grund för Mercedes-Benz arbete med att ge den mobila lyxen hos företagets modeller en ny utformning. ”Design är holistisk. Den påverkar varje detalj på och i bilen”, säger Steffen Köhl. ”Och här på Mercedes-Benz tar vi designen på allvar som få andra märken.”

Banner Banner

Debut för ”one-bow design”

Vid huvudkontoret i Sindelfingen och de fyra internationella designstudiorna skapar formgivare innovativa exteriörer till Mercedes-Benz och de tre underliggande märkena Mercedes-EQ, Mercedes-Maybach och Mercedes-AMG. Formgivarna syr så att säga upp kläder som passar till de bilar som ingenjörerna ritat – efter en grundläggande mall som hängt med så länge någon kan minnas: motorn framtill, bagageutrymme baktill och däremellan kupén med säten för passagerare – den treboxdesign som alla sedanmodeller hittills har byggt på.

Men modern design betyder även att våga tänka i nya banor, menar Steffen Köhl. ”Allt börjar med proportioner.” Han syftar på det paradigmskifte som pågår just nu, där den klassiska treboxdesignen får lämna plats för en välvd, mer flytande form, en ”one-bow design” som gör sin debut i och med nya, helt eldrivna EQS. Denna lyxsedan frångår den traditionella tredelningen. Sedd från sidan har den en profil som sträcker sig i en enda mjuk linje i bilens hela längd – ytorna smälter samman till en harmonisk enhet.

Banner

Bilformgivningen tar nya vägar

Redan 2015 visade Köhl och hans team upp konceptbilen F 015 Luxury in Motion, som var det första steget mot en ny design för kommande eldrivna modellserier. I dag, bara några år senare, kan Mercedes-Benz presentera EQS. Den bygger på Vision EQS, modellen som Mercedes-Benz visade upp på IAA 2019 och som ledde in bilformgivningen på nya vägar. Även den kom från Köhls avdelning för avancerad design.

”Vi vill att EQ-konceptet ska se annorlunda ut, samtidigt som det inte avviker från Mercedes-Benz övergripande designfilosofi. Vi vill helt enkelt utvidga filosofin”, förklarar Steffen Köhl. Nytänkandet märks bland annat på den markanta fronten, där den numera överflödiga kylargrillen har ersatts av en djupsvart yta med en tredimensionell Mercedes-stjärna mellan strålkastarna. Den strama ytan omges av ljusband av samma typ som även finns på bakpartiet. Denna horisontella inramning av ljus utmärker EQ-modellernas design, liksom sättet på vilket formgivarna har arbetat med ljus och färger.

Banner Banner

Hyllning till nödvändig koppar

Till den helt eldrivna kompakt-suven EQA valde man att introducera en ny färgnyans: Detaljerna i roséguld ger en elegant touch samtidigt som de anspelar på koppar, ett grundämne som är nödvändigt för eldrift. Roséguldfärgad koppar är oumbärlig vid batteritillverkningen. Den visuella enhetligheten med stora, svepande ytor och ljusband i exteriören står i motsättning till medvetna kontraster i kupén. Den digitala MBUX Hyperscreen i EQS utgör en spännande och ultramodern motvikt till den klassiska materialkänslan och den – som alltid – höga kvaliteten på utförandet och bearbetningen av materialen i kupén. Till exempel lädersätena med påkostade sömmar. ”I kupén har formgivarna större möjligheter att arbeta med gestaltningen”, säger Steffen Köhl. ”Varje funktion, varje knapp, varje handtag kan få en helt ny utformning jämfört med tidigare. Exteriören är som en skulptur. Det finns färre delar och detaljer som vi kan arbeta med.”

Banner Banner

Emotionell intelligens

Ytterligare en kontrast har formgivarna skapat genom att kombinera varma och kalla färgtoner, som förknippas med känslor respektive teknik. Det är en motsättning som ändå blir till en helhet, eftersom färgerna symboliserar känsla och förnuft, hjärta och hjärna – emotionell intelligens. Det är ytterligare ett löfte från Mercedes-EQ. ”Att köra bil ska alltid vara en upplevelse för våra sinnen, det ska väcka känslor. Det ska finnas en lätthet men även dynamik, energi och sportighet”, säger designern Steffen Köhl. ”En eldriven bil ska vara kul att köra. Och den ska vara förförisk.”

Banner