Livet med en elbil är enklare än någonsin
Utvecklingen talar sitt tydliga språk. Fler snabbladdare längs vägarna, bilar med längre räckvidd – och allt smartare digitala tjänster – gör livet med en elbil enklare än någonsin.
Med Mercedes me Charge får föraren tillgång till 80 procent av alla publika laddpunkter i Sverige – genom ett och samma betalningssystem. Du behöver alltså inte längre ha en uppsjö av egna abonnemang hos olika operatörer, alla transaktioner sker automatiskt. Samarbetet innebär att du kan välja mellan en mängd olika operatörer längs vägarna, allt från ReCharge, Ionity, Park & Charge till E.ON:s samtliga stationer, med automatisk tillgång till närmare 500 snabbladdningsstationer.
Vi för diskussioner med fler och fler operatörer för att stadigt utöka nätverket i Mercedes me Charge och bredda laddmöjligheterna. Dessutom har vi vårt eget nätverk Ionity, som just nu har 22 snabbladdningsstationer strategiskt utplacerade i Sverige. Vinterresan till Åre på vintern, och roadtripen till södra Europa på sommaren, är inga problem med en elbil.
Ionity, verksamma i 24 länder med Europas största öppna laddnätverk för supersnabbladdning, investerar samtidigt cirka 700 miljoner euro i ytterligare 5 000 snabbladdningspunkter fram till 2025. Som delägare i Ionity erbjuder Mercedes-Benz dessutom extra rabatterade priser för förare med ett medlemskap.
Rabatten innebär att man bara betalar 3,10 kr per kilowattimme i dag på Ionity. Det innebär mindre än halva driftskostnaden, jämfört med en bensinbil. Vi har sett en omstrukturering i branschen där det publika snittpriset 2021 låg på cirka 5 kr per kWh. Just nu ser vi dock att energipriserna ökar kraftigt, men det gäller ju oavsett om man tankar el, diesel eller bensin.
Det är alltid enklast och billigast om man kan ladda sin elbil hemma under natten, då blir kostnaden endast cirka 1,50 kr per kWh under normala förhållanden. Mercedes me Charge med Ionity ingår kostnadsfritt, under en viss tidsperiod beroende på bilmodell, när du köper en ny Mercedes-EQ.
Bilarnas genomsnittliga räckvidd ökar – samtidigt som tiden det tar att faktiskt ladda batteriet minskar. Bilen själv hjälper dig samtidigt att lägga upp den mest effektiva rutten till målet, och föreslår automatiskt lediga laddstolpar i din närhet för att optimera varje stopp.
Det finns en väl utbyggd laddstruktur längs vägarna redan i dag, som dessutom växer snabbt, samtidigt som batterierna får en allt längre räckvidd. Nu har vi lanserat EQS med hela 74,3 mil i räckvidd och nya EQE kommer med cirka 66 mil i räckvidd. Detta, i kombination med bilens smarta tjänster, gör att räckviddsångest är en icke-fråga i dag.
LÄS OCKSÅ: Är du laddad för en elbil?
Vi som tillverkare anger korrekt räckvidd för alla våra elbilar, och förbereder våra kunder på vad de behöver för att kunna ladda sin elbil. Om man har ett stort behov av lång daglig räckvidd men inte kan ladda vare sig hemma eller på jobbet, utan blir hänvisad till en dyrare publik laddning, tror jag inte att man blir en så nöjd elbilskund i dag. Man behöver en bra uppställningsplats där man kan ladda sin elbil smidigt och billigt nattetid. Om man har det startar man varje dag med full räckvidd, som i snitt på marknaden i dag är hela 40 mil! Det täcker behovet för de allra flesta.
Jag tror att transparens och ärlighet är nyckeln till en nöjd elbilskund.