Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (Stromverbrauch kombiniert WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert WLTP: 0 g/km; elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km); Exterieur: Hyazinthrot Metallic; Interieur: Leder Nappa schwarz/spacegrau;Stromverbrauch kombiniert WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert WLTP: 0 g/km; elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km*

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (combined electrical consumption (WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km, range 529-586 km); exterior: hyazinth red metallic; interior: Leather Nappa black/space grau;Combined WLTP power consumption: 23.4-21.1 kWh/100 km; CO2 emissions combined, WLTP: 0 g/km; electric range, WLTP: 529-586 km*

Elbilen är billigast att köra – var du än bor

Vinterns prat om elprisområden har fått många att undra över ekonomin i att köra elbil. En studie från BilSweden visar nu att det är billigast att köra elbil – oavsett var du bor i landet.

TEXT AV MERCEDES-BENZ SVERIGE // ILLUSTRATIONER AV MERCEDES-BENZ

Det är upp till 80 % billigare!

Allra störst är vinsten i norra Sverige där elpriserna är lägst på vintern. För den som laddar hemma i Elprisområde 1 är elbilen 10 kronor billigare att köra än motsvarande bil med förbränningsmotor. Men även för den som bara laddar publikt är skillnaden 5 kr/milen. En skillnad som gäller över hela landet då laddoperatörernas priser i allmänhet är samma var man än bor.

2021 kostade en genomsnittlig bensinbil enligt studien 12,40 kr/mil, medan en dieselbil var billigare med 9,20 kr/mil. Allra billigast att köra är elbil med hemmaladdning i Elområde 1 där kostnaden är 2,40 kr/mil – alltså 80 % lägre. Men även i det dyrare elområde 4 kommer kostnaden ner i ca 3,60 kr/mil – vilket är mer än 70 % lägre än för bensinbilen. Men även för den som bara laddar publikt rör det sig om 45 % lägre kostnad.

 

Läs mer om uppdelningen i resp Elområden

Banner

Banner

Ladda på natten – spara ännu mer

En stor fördel med elbilen jämfört med andra elförbrukare är det faktum att den har ett batteri. En lampa som tänds förbrukar sin el just då. Men en elbil kan laddas när det är som allra billigast på dygnet. Den som då har ett så kallat tim-abonnemang kan tjäna mycket på att ladda vid rätt tid på dygnet.

 

  • Louise:

    Även då elen var som allra dyrast i december och januari i elområde 4 så var skillnaden mycket stor beroende på när på dygnet man laddade, säger Louise Grimsgård som är elbilsspecialist på Mercedes-Benz Sverige AB.

     

    Det kunde röra sig om att kostnaden på natten var 10-20 % av kostnaden på dagen. Och utnyttjar man det så kan skillnaden i kostnad per mil bli ännu större än i BilSwedens studie. Nu kommer också laddare och system med intelligens som själv känner av när elen är billigast. Då blir det ännu lättare.

     

    Läs BilSwedens artikel