Vinterns prat om elprisområden har fått många att undra över ekonomin i att köra elbil. En studie från BilSweden visar nu att det är billigast att köra elbil – oavsett var du bor i landet.
Vinterns prat om elprisområden har fått många att undra över ekonomin i att köra elbil. En studie från BilSweden visar nu att det är billigast att köra elbil – oavsett var du bor i landet.
Det är upp till 80 % billigare!
Allra störst är vinsten i norra Sverige där elpriserna är lägst på vintern. För den som laddar hemma i Elprisområde 1 är elbilen 10 kronor billigare att köra än motsvarande bil med förbränningsmotor. Men även för den som bara laddar publikt är skillnaden 5 kr/milen. En skillnad som gäller över hela landet då laddoperatörernas priser i allmänhet är samma var man än bor.
2021 kostade en genomsnittlig bensinbil enligt studien 12,40 kr/mil, medan en dieselbil var billigare med 9,20 kr/mil. Allra billigast att köra är elbil med hemmaladdning i Elområde 1 där kostnaden är 2,40 kr/mil – alltså 80 % lägre. Men även i det dyrare elområde 4 kommer kostnaden ner i ca 3,60 kr/mil – vilket är mer än 70 % lägre än för bensinbilen. Men även för den som bara laddar publikt rör det sig om 45 % lägre kostnad.
En stor fördel med elbilen jämfört med andra elförbrukare är det faktum att den har ett batteri. En lampa som tänds förbrukar sin el just då. Men en elbil kan laddas när det är som allra billigast på dygnet. Den som då har ett så kallat tim-abonnemang kan tjäna mycket på att ladda vid rätt tid på dygnet.
Även då elen var som allra dyrast i december och januari i elområde 4 så var skillnaden mycket stor beroende på när på dygnet man laddade, säger Louise Grimsgård som är elbilsspecialist på Mercedes-Benz Sverige AB.
Det kunde röra sig om att kostnaden på natten var 10-20 % av kostnaden på dagen. Och utnyttjar man det så kan skillnaden i kostnad per mil bli ännu större än i BilSwedens studie. Nu kommer också laddare och system med intelligens som själv känner av när elen är billigast. Då blir det ännu lättare.