Först uppfann vi bilen. Sedan gjorde vi den bättre och bättre..

1886 fick Karl Benz patent på världens första bil och hans hustru Bertha Benz gav sig av på den första bilturen någonsin. Det var inte bara starten på det som idag är Mercedes-Benz. Det var starten på hela den mobilitet som sedan dess präglat världen.

ILLUSTRATIONER AV MERCEDES-BENZ // TEXT AV MATS GENBERG

Men det var också början på en ständig ström av uppfinningar från oss som steg för steg uppgraderade bilen och bilismen. Vi har alltid utmanat konventionerna för hur en bil ska vara, så att du ska kunna köra längre, säkrare och lyxigare.

1926 grundades det nuvarande bolaget när Benz och Daimler slogs ihop.

1951 uppfanns deformationszonen som än idag är grunden för hur man skyddar passagerarna i en bil.

1958 infördes krocktester.

1978 var Mercedes-Benz först i världen med ABS och 1981 med airbag.

1995 kom ännu en Mercedes-Benz uppfinning: antisladdsystemet ESP.

Och gränserna fortsätter att flyttas framåt.

MBUX Hyperscreen – en instrumentering som är lika innovativ som intuitiv. Så nära en tankeläsare man kan komma.

MBUX Hyperscreen förändrar bilden av hur en bils instrumentering ska vara. Istället för platta och fyrkantiga skärmar är hela panelen en enda 1,4 meter bred välvd skärm som sträcker sig från dörr till dörr. MBUX Hyperscreen är så nära en tankeläsare som du kan komma.  Systemet lär känna dig på varje resa med hjälp av artificiell intelligens och kan inte bara ändra sin design efter dina preferenser en given dag. Det kan till och med räkna ut vad du vill ha just där och då. Massage? Rogivande musik? En särskild doft i kupén? En blå ton i interiörbelysningen? MBUX Hyperscreen är som en vän på vägen som vet vad du tänker. Du kan redan idag få den i EQE 500 4MATIC, Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC och Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC samt EQS 580 4MATIC och Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC.

Banner

Banner

Aerodynamik i en helt ny klass.

Lång räckvidd för en elbil handlar inte bara om att ha stort batteri – det handlar minst lika mycket om att ha låg energiförbrukning. Det i sin tur handlar mycket om aerodynamik. Nya generationens elbilar från Mercedes-EQ har extremt lågt luftmotstånd och en energiförbrukning enligt WLTP från bara 1,59 kWh per mil (15,9 kWh/100 km). Faktum är att EQS 450+ har slagit rekord i nytt räckviddstest enligt Edmunds EV Range Record, med mer än 12 mils längre räckvidd än den tidigare rekordhållaren.
Detta är ändå bara början. Konceptbilen EQXX kördes nyligen hela 120 mil på en enda laddning från Stuttgart till Silverstone, Brixworth och slutligen Goodwood. Med en förbrukning på bara 0,83 kWh per mil och en luftmotståndskoefficient på otroligt låga cd 0,17.

Vision EQXX slår rekord.

Strålkastare med 2,6 miljoner pixlar.

Digital Light är intelligent HD-ljus som lyser upp din resa och automatiskt framhäver viktiga områden på vägen med knivskarp precision. I stället för många olika LED så har Digital Light tre LED och hela 1,3 miljoner små speglar (per sida) som styr exakt hur ljuset ska projiceras. Resultatet är en ljusbild som till exempel kan maska av mötande trafik med knivskarp precision och till och med projicera markeringar och budskap på vägbanan.

 

Läs mer om Tech innovations från Mercedes-Benz.

Nu kommer du längre på kortare tid.

Alla elbilar från Mercedes-EQ har navigation med Electric Intelligence. Det betyder att navigatorn leder dig längs rutter som drar minst energi och där de snabbaste laddarna finns. Systemet tar hänsyn till batteriets laddningsnivå, vädret och trafikläget. Din beräknade ankomsttid är alltid inklusive laddtid. Med laddning på upp till 200 kW (EQS) kan du ladda för 60 mils körning på bara en halvtimme.

 

Upptäck Mercedes-EQ utbud här!