EN KLASSIKER ÄR TILLBAKA

Klassisk skönhet och modern teknik i en pånyttfödd sportikon

FOTO: SIMON PUSCHMANN // TEXT: BASTIAN FUHRMANN OCH HENDRIK LAKEBERG

Hur gör man en nytolkning av en klassiker som sedan länge varit synonym med drömmen om frihet? Århundradets sportbil återföds med ny kraft.

Den är tillbaka – och det med besked. Den nya versionen av Mercedes-AMG SL förmedlar känslan av ett uppbrott och början på en ny epok. Det gäller såväl modellserien som prestanda- och sportbilsmärket Mercedes-AMG, där den ikoniska modellen numera hör hemma. Nya SL har ännu starkare kopplingar till den ursprungliga Mercedes-Benz-klassikern än sina föregångare, men visar samtidigt vägen in i framtiden. Mottot för nya SL är ”the star is reborn” – en återfödelse där denna banbrytande modellserie från Mercedes-Benz blir en sportigare, elegantare och läckrare uppenbarelse än någonsin.

Måsvingedörrarna föds

Men låt oss först ta en snabb titt på historiken. Det var nämligen några speciella omständigheter som bidrog till att förvandla en djärv idé till en ikon. Inför 24-timmarsloppet i Le Mans 1952 beslöt Mercedes dåvarande racingansvariga att utveckla 300 SL, en lätt sportbil med ovanlig kaross. Det vågade beslutet resulterade i de legendariska måsvingedörrarna – och kröntes med en dubbelseger i det franska långloppet. Bara två månader senare, vid en Eifelrennen-tävling på Nürburgring, tog man hem fyra segrar. 1954 presenterades seriemodellen av SL, vilken också den skrev in sig i historieböckerna. Just denna modell, 300 SL Gullwing, tillverkades i en begränsad upplaga på bara 1 400 exemplar och kan i dag säljas för över 10 miljoner kronor. Många menar att SL är 1900-talets främsta sportbilsikon.

Banner

Hollowood-stjärnornas nya favorit

Inte långt efter det att SL hade erövrat motorsporten blev den också en favorit hos Hollywoodstjärnor och celebriteter, och sågs ofta på vägarna längs den hisnande vackra Franska rivieran. Från 1960-talet drog den så kallade ”Pagoda”-modellen upp riktlinjerna för kommande decenniers SL: Bilen var fortfarande sportig, men modellserien blev dessutom en pionjär för varumärket och var flera gånger den första bilen i vilken ny teknologi från Mercedes-Benz blev standard. 2012 hade exempelvis den första massproducerade karossen helt i aluminium premiär. Denna reducerade vikten med hela 140 kg.

Fyrhjulsdriven körglädje

Bakom stjärnan på den AMG-specifika kylargrillen sitter bilens hjärta: en kraftfull AMG 4,0-liters V8-biturbomotor på 585 hk. I toppmodellen SL 63 4MATIC+ leds kraften vidare till den sportiga AMG SPEEDSHIFT MCT 9-växellådan. För första gången i sin 70-åriga historia har roadstern dessutom utrustats med fyrhjulsdrift. Resultatet är maxad körglädje i kombination med praktiska egenskaper för vardagen. Precis så här ska en sportbil kännas, se ut och bete sig.

Liksom den första SL-modellen från 1952 uppstod nya SL bokstavligt talat från ett blankt papper. SL från 2021 bygger på 2+2-sitsig fordonsarkitektur som är helt nyutvecklad av Mercedes-AMG. Chassit är konstruerat i en lättare aluminiumkomposit och består av en Space Frame i aluminium med självbärande struktur. Denna konstruktion garanterar stabilitet och ger perfekta förutsättningar för kördynamik med stor precision, hög komfort och sportiga proportioner. SL 63 4MATIC+ på 20-tums AMG lättmetallfälgar i 5-dubbelekerdesign accelererar från 0–100 km/h på hisnande 3,6 sekunder och har en topphastighet på 315 km/h.

En toppmodern Space Frame i aluminium utgör grunden till kördynamik med hög precision och sportiga proportioner.

Högteknologiska detaljer

Gorden Wagener, designchef på Mercedes-Benz Group, vill med Mercedes-AMG SL återskapa modellseriens historiska glamour. ”Jag är ett stort fan av 300 SL Gullwing”, säger han och syftar på den ursprungliga modellen. ”Med nya SL har vi lyckats genomföra en nypositionering av den ikoniska SL-designen. Den uttrycksfullt utformade exteriören förmedlar ett lätt och rent intryck med sinnlig skönhet och extravagant design i perfekt samspel”.

Historiska referenser och enastående högteknologiska detaljer stärker banden till de första Mercedesmodellerna, samtidigt som de ger bilen en futuristisk karaktär. ”Den nya modellen förenar de sportiga generna från vår första SL med de prestanda som kännetecknar AMG. Samtidigt är det en premiumbil med komfort på absolut högsta nivå. Den här kombinationen går igen även i kupén, där högsta kvalitet och bekvämligheter matchas med rätt portion sport. Den exklusivt framtagna blandningen av en analog värld och modern digital utrustning visar tydligt att nya SL är en ikon som återfötts för nutiden”, säger Philipp Schiemer, vd på Mercedes-AMG GmbH.

  • Slide 1
  • Slide 2
  • Slide 3
  • Slide 4

Hyperanalog design

Mixen av analog geometri och en digital värld i kupén sammanfattas med mottot ”hyperanalog”. Till Mercedes-AMG finns också ett brett utbud av tillval för att göra interiören än mer personlig, och dessutom finns flera olika designpaket som vässar exteriören ytterligare. Samtidigt har navigationssystemet augmented reality-funktioner, där tekniken kompletterar den verkliga världen med virtuella perspektiv.

För att körningen ska bli en så intensiv upplevelse som möjligt kan den exklusiva tygsuffletten fällas ned i bilens bakparti på bara 15 sekunder och i en hastighet på upp till 60 km/h. Det ger en körupplevelse in i framtiden som heter duga. Och eftersom utvecklingen går mot eldrift, är en effektiv och kraftfull E PERFORMANCE hybrid-variant av SL redan nu i planeringsstadiet.