Modeikonens unika designavtryck innan sin bortgång
Innan han hastigt gick bort i cancer 2021 arbetade den banbrytande designern Virgil Abloh på flera projekt tillsammans med Gorden Wagener och Mercedes-Benz. Resultatet är en berättelse om att ifrågasätta status quo – och en stark vision om framtidens fordonsdesign.
Samarbetet mellan den framlidne designern Virgil Abloh och Mercedes-Benz designchef Gorden Wagener skedde i en gemensam designprocess som har resulterat i en helt ny dimension av lyx. År 2020 markerade presentationen av Project Geländewagen det första kapitlet på en gemensam resa, som alltså inleddes med en nytolkning av G-Klass, en av Mercedes-Benz mest exklusiva produkter. Det som drev Virgil Abloh var viljan att inspirera andra: ”Mitt främsta mål för detta projekt med Mercedes-Benz är att inspirera unga konstnärer, ingenjörer och formgivare att utmana status quo, samt att experimentera med min egen kreativitet och förmåga.”
Del två av samarbetet mellan de båda formgivarna och Mercedes-Maybach var ett tydligt bevis på att deras gemensamma skaparkraft var gränslös. När visningsbilen Project MAYBACH avtäcktes i december 2021 fick världen bevittna en unik bil. Trots längden på sex meter finns det bara två futuristiska säten i kupén i Project MAYBACH. Bilen är en coupé med en offroad-design som är lika djärv som lekfull. Utöver detta finns ett starkt miljöperspektiv, och den batteridrivna elbilen har bland annat solcellsmoduler integrerade i motorhuven.
Project MAYBACH handlade om en nytolkning av den ansedda premiumbilen Mercedes-Maybach i ett offroad-sammanhang.
”Med Project MAYBACH definierar vi nästa nivå av lyx”, säger Gorden Wagener. ”Efter 100 år har vi omvandlat märket så att framtiden är både lyxig och elektrisk. Tillsammans med Virgil Abloh omdefinierar vi reglerna för Mercedes-Maybach.” Resultatet öppnar bokstavligen upp för nya perspektiv: Lägger man sig bekvämt till rätta i bilen kan man njuta av en hänförande utsikt genom det generösa panoramasoltaket. Bilens interiör bjuder på en minst sagt spektakulär upplevelse för två personer.
Det var en chockad design- och modevärld som mottog beskedet om den blott 41-årige Virgil Ablohs bortgång i november 2021. Under sin drygt tio år långa yrkeskarriär grundade han det egna klädmärket Off-White och skapade rubriker då han utsågs till kreativ chef för Louis Vuittons produkter på herrsidan. Virgil Ablohs design tänjde hela tiden på gränserna, framför allt genom att göra streetwear till lyxmode. På så sätt lyckades han inte bara inspirera den ofta elitistiska modevärlden utan gav även en röst åt utsatta grupper i samhället. Virgil Abloh™ ”Post-Modern” Scholarship Fund grundades av Virgil själv för att stötta nästa generation av svarta ledare i modebranschen. Redan 2020 såldes en unik 1:3-modell av Project Geländewagen för 160 000 dollar, och intäkterna gick oavkortat till fonden.
Det senaste kapitlet i Project MAYBACH visades upp i april 2022. Den här gången var det en Mercedes-Maybach S-Klass i begränsad upplaga som stod i centrum. De 150 exemplaren i den bekanta färgkombinationen sand och glänsande obsidiansvart har dessutom ett unikt, skräddarsytt användargränssnitt och en lyxig version av Maybach MBUX Suite. En Capsule Collection designad av Virgil Abloh och Off-White lanserades samtidigt som S-Klass i begränsad upplaga. Bland artiklarna finns sandfärgade t-shirts och hoodies, baseballkepsar och racinghandskar med svarta detaljer.
När Gorden Wagener med egna ord sammanfattar resan under de senaste åren låter det så här: ”Jag är otroligt stolt över det arbete vi utförde tillsammans med Virgil. Vi har brutit ny mark tillsammans med Virgil, från Project Geländewagen, som med vår legendariska G-Klass satte normen för samarbeten mellan mode- och bilindustrin, till Project MAYBACH som förflyttade Mercedes-Maybachs anrika historia in i framtiden. Maybach i begränsad upplaga av Virgil Abloh är ett lysande exempel på en symbios mellan innovativ design och hantverkskonst på högsta nivå – som nu också syns ute på vägarna.”