Solelsinstallatören som kör Mercedes på egen solel.

Intresset för solel växer för varje dag i Sverige - inte minst bland de som kör laddbara bilar. Känslan av att köra sin bil på ren energi som man producerat själv är svår att slå. Peter Wik är VD på Solivo i Jönköping som arbetar med just solelsinstallationer. Han kör själv en Mercedes-Benz C 300 e laddhybrid som tjänstebil och den går nästan uteslutande på egen solel.

Peter Wik är VD på Solivo i Jönköping som arbetar med just solelsinstallationer.

– Jag tankar väldigt sällan på macken, säger Peter.
– Jag klarar mig fyra mil på en laddning och har laddbox både hemma och på kontoret. På båda ställena är de kopplade till solel. Jag har dessutom energilager så att jag kan ladda bilen på solel även på kvällen!

Solivo startades våren 2020 som en del av Västra Götalands Tak och bilen införskaffades kort därefter. Redan nu har den gått över 3000 mil.

– Det var ju självklart att vi skulle köra med en sol-driven bil när vi arbetar med sol-energi, säger Peter.
– Att valet föll på Mercedes var också ganska självklart. Vi vill signalera spjutspetsteknik och långsiktighet och bilen ska signalera samma värden.

Banner

Ändrad körstil

Peter har märkt att han ändrat sin egen körstil sedan han fick laddhybrid.

– Att följa laddnings statusen triggar på ett nytt sätt – det blir en utmaning att komma långt på ren el snarare än att komma fram fort. Jag kör mycket mer defensivt nu och det är ju dessutom säkrare.

En sak som Peter nämner är hur bilen laddas även när han kör på bensinmotorn.

– Varje gång jag motorbromsar så laddas batteriet. Det gör att jag hellre motorbromsar än bromsar på vanligt sätt och det i sin tur kräver att man har mer planerad och defensiv körning.

– Samtidigt är det ju inte på något sätt en tråkig bil! Ska jag köra om och gör en kick-down så har jag ju samtidigt tillgång till BÅDA bilens motorer och hela 320 hästar. Det känns bra!

 

Läs mer om laddningsalternativ från Mercedes-Benz här