EQA är den nya instegsmodellen i Mercedes-Benz EQ-familj

BILEN I SIFFROR : En ny generation

Den elektriska atleten EQA är här

FOTO : MERCEDES-BENZ AG

EQA är den nya instegsmodellen i Mercedes-Benz EQ-familj. Vad som utmärker den nya familjemedlemmen? Sportighet, elegant design och den för Mercedes så typiska komforten.

Banner Banner

Kom fram utan besvär

Infotainmentsystemet MBUX är standardutrustning i EQA. Via pekskärmen har föraren direkt åtkomst till intelligenta körhjälpssystem, bland annat navigation med Electric Intelligence. Systemet beräknar den snabbaste rutten med hänsyn till trafikläget, inklusive närbelägna laddstationer längs vägen.

Banner

Futuristisk design och omisskännliga detaljer

Nya EQA är den perfekta partnern för vardagslivet i stan – och mycket mer. Korta laddtider garanterar största möjliga flexibilitet. Intelligenta körhjälpssystem stöttar föraren i stadstrafiken och på längre sträckor. Infotainmentsystemet MBUX är intuitivt och bekvämt att använda, liksom navigationen som används via pekskärmen eller med språkstyrning.

Med sina futuristiska designdetaljer introducerar EQA den nya elektroestetiken, som präglar Mercedes-Benz EQ-modeller. Designen uttrycker en framtidsinriktad elegans, bland annat genom horisontella ljusband som förbinder frontstrålkastarna respektive bakljusen. Fälgarna med sina roséguldfärgade eller blå dekordetaljer har en omisskännlig stil.

Läs mer på: mercedes-benz.se

Banner

EQA I SIFFROR

  • 17,0-18,1 kWh strömförbrukning blandad körning mätt enligt WLTP.
  • Upp till 426 kilometers räckvidd på eldrift (WLTP) ger EQA.
  • På 8,9 sekunder går den från 0 till 100 km/h.
  • Ungefär 30 minuter tar det att ladda batteriet i EQA från 10 till 80 procent på en snabbladdningsstation. Det gör att även korta pauser under längre körningar kan utnyttjas effektivt för att ladda batteriet.
  • 2 LED-slingor fram och bak ger exteriören en innovativ elektroestetik.
  • 18–20 tums EQA-specifika lättmetallfälgar med två eller tre färger ger en futuristisk känsla i designen.

Denna artikel blev första gången publicerad i Mercedes me magasinet #1, 2021.