Ögonblick som gör skillnad

Ola Källenius vill bygga världens mest åtråvärda bilar

TEKST Josefine Klatt

Mercedes-Benz driver förändringen av bilindustrin framåt. Svensken Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz, förklarar hur science fiction blev till verklighet och hur hållbart och säkert vi kommer att köra i framtiden.

1993 kom du till dåvarande Daimler-Benz AG och började på företagets International Junior Research Group. Sedan dess har mycket förändrats och branschen genomgår för närvarande en stor omvandling. Vad är du mest stolt över vad gäller utvecklingen under de senaste åren?

  • Ola:

    Vi har lyckats bra med att tänka om strukturellt och strategiskt – som pure-play-företag med fullt fokus på digitalisering och att sänka koldioxidutsläppen. Det har vi lyckats med parallellt med utmaningarna under de två senaste åren, då vi bland annat har upplevt covid-19-pandemin och konsekvenserna av det omskakande kriget i Ukraina. På Mercedes-Benz har vi varje gång reagerat med ny flexibilitet, sammanhållning och kreativitet. Det är jag stolt över.

    Förutom alla kolleger vill jag även tacka våra kunder för deras tålamod och lojalitet. Jag tackar särskilt för förståelsen för att leveranserna av nya bilar kan bli fördröjda på grund av det svåra läget.

Vilka frågor kommer du särskilt ägna dig åt de kommande fem åren?

  • Ola:

    När jag började på Mercedes-Benz var automatiserad körning och helt elektrifierade och uppkopplade bilar rena science fiction. I dag har allt detta blivit mer eller mindre verklighet och vi jobbar med att vidareutveckla dessa områden. Vi vill införa eldrift för alla modeller, skynda på mjukvaruutvecklingen och ytterligare stärka Mercedes-Benz som ledande tillverkare av lyxiga personbilar och transportbilar i premiumsegmentet. Kort sagt vill vi bygga världens mest åtråvärda bilar – oavsett driftsätt.

Innovation möter effektivitet:

"VISION EQXX klarar över 100 mil på en enda batteriladdning och ger därmed en blick in i den eldrivna mobilitetens framtid."

Omställningen till en helt elektrifierad framtid innebär utmaningar, till exempel förändrat behov av råvaror. Hur möter du sådana situationer?

  • Ola:

    Till följd av bristen på halvledare världen över har vi sett över och optimerat vår värdekedja grundligt. Med övergången till eldriven mobilitet kommer ännu mer att ändras vad gäller behovet av råvaror. En konsekvens för oss är att vi kommer att diversifiera våra leveranskedjor ännu mer för att minimera risken ytterligare. Därför har vi till exempel nyligen undertecknat en avsiktsförklaring med den kanadensiska regeringen, för att fördjupa samarbetet i tillverkningens hela värdekedja.

Syntetiska drivmedel – en del ser dem som en möjlighet, andra betraktar dem mer kritiskt. Vilka drivmedelsalternativ till elmotorn är särskilt intressanta för Mercedes-Benz?

  • Ola:

    För närvarande är batterier mycket bättre än bränsleceller beträffande storskalig lansering på marknaden. Batteriteknikens högre energidensitet har minskat bränslecellernas fördelar när det gäller räckvidd för personbilar. Och även effektiviteten har gjort stora framsteg: I EQS har vi en verkningsgrad på runt 90 procent. Det betyder att upp till 90 procent av energin lagrad i batteriet når hjulen. Som en jämförelse ligger fordon med en effektiv förbränningsdrift på runt 30 procent. När det gäller användningen av bränsleceller studerar vi fortsatt marknaden och håller möjligheten öppen för att vid tillfälle även kunna erbjuda den tekniken i våra bilar.

Banner

På tal om hållbarhet: Mercedes-Benz Group AG stödjer EU:s klimatinitiativ ”Fit for 55” – hur ser mobiliteten ut år 2055?

  • Ola:

    Hur tekniken exakt kommer att se ut kan vi naturligtvis inte säga säkert ur dagens perspektiv. Bilen kommer att förändras ännu mer och ännu snabbare under de kommande tio åren än under de senaste tio åren.

    För cirka 70 år sedan drömde man om bilar med kärnreaktor som energikälla och en räckvidd på 800 mil. Det visar att frågan om mobilitetens framtid har varit aktuell länge, men sådana förutsägelser har sällan visat sig stämma. Jag hoppas att mänskligheten 2055 färdas 100 procent hållbart i så många delar av världen som möjligt. Vi på Mercedes-Benz vill nå målet med CO2-neutralitet genom hela värdekedjan i nybilsflottan från 2039. Redan 2030 vill vi dessutom vara 100 procent elektrifierade överallt där situationen tillåter det.

På vilket sätt ger VISION EQXX en blick in i framtiden?

  • Ola:

    Särskilt anmärkningsvärt är att vi med ett världsomspännande team från olika delar av vår verksamhet lyckats ta fram den effektivaste Mercedesen någonsin från ett bokstavligen tomt vitt papper på bara 18 månader. Vi ville köra över 100 mil på en enda batteriladdning i riktig trafik – och strömmen skulle komma från ett batteri som passar i en kompaktbil. Vid färden från Stuttgart till Silverstone i Storbritannien klarade VISION EQXX till och med 120,2 mil. Det var naturligtvis en stor framgång för alla inblandade. Våra kunder kan redan nu glädja sig åt många innovationer som vi kommer att föra över till serieproduktionen.

”När jag började på Mercedes-Benz var automatiserad körning och helt elektrifierade och uppkopplade bilar rena science fiction.”

"I dag har allt detta blivit mer eller mindre verklighet och vi jobbar med att vidareutveckla dessa områden."

Rubriken till den här artikeln är ”Ögonblick som gör skillnad”. Vilka ögonblick är det för dig?

  • Ola:

    Yrkesmässigt är det framför allt de tillfällen då vi presenterar en ny bil. För innan vi kommit så långt, arbetar otaliga kolleger extremt hårt, ibland i flera år, med att få fram bilen med den vanliga Mercedes-kvaliteten och perfektionen. Vid en sådan världspremiär

I din roll som vd har du ett oerhört stort ansvar – vad gör du för att gå ner i varv utanför det dagliga arbetet?

  • Ola:

    Det som bäst får mig att varva ner och hjälper mig att koppla av är min familj. Barnen har redan flyttat hemifrån. Men desto mer njuter jag när jag och min fru tillbringar tid med dem. Förutom detta spelar jag gärna tennis. Och även om jag inte lär bli någon Roger Federer så är sporten avkopplande för mig. Dessutom läser jag gärna en god bok eller ser en spännande film.

En sista fråga: Hur föreställde du dig bilar i framtiden som barn?

  • Ola:

    Med stjärna på motorhuven [skrattar]. Allvarligt talat var jag tyvärr varken som barn eller nu som vuxen i närheten av den designtalang som vår designchef Gorden Wagener och hans team har. För mig hade en bil fyra hjul, en ratt och ett avgasrör. Barn i dag ritar nog sina bilar utan avgasrör. Detta jobbar vi mycket konkret med, det är inte bara barnens fantasi.