HISTORIEN BAKOM EN DOFT

HISTORIEN BAKOM EN DOFT

Fingertoppskänsla och forskning styr bilens doftsättning

TEXT: DIANA WEIS // FOTO: MICAELA MCLUKAS

Näsan går inte att lura – dofter är starkt kopplade till personliga minnen och känslor.
Framtidsforskaren och doftexperten SABINE ENGELHARDT på Mercedes-Benz berättar om luktsinnets komplexitet och varför olika bilmodeller kräver olika dofter.

Alla människor har platser som genast framkallar en känsla av välbefinnande. Det kan vara tidigt en morgon på stranden, i skogen efter ett sommarregn eller kanske i källaren i huset där man växte upp. ”Många trapphus i Berlin luktar på ett alldeles särskilt sätt som gör mig lycklig”, säger Sabine Engelhardt. ”Dofter är starkt kopplade till våra personliga minnen och känslor. Det som lugnar en person kan ha motsatt effekt på en annan.”

I hjärnans äldsta del

Bland alla sinnesintryck vi får under en dag intar luktsinnet en särställning. Lukter innehåller komplex information som bearbetas direkt i vår hjärnas äldsta del – paleocortex – utan att ta omvägen över talamus där medvetandet sitter. Evolutionärt sett har detta till syfte att vi ska kunna reagera på potentiella faror mycket snabbt. Men även i vår hyperrationaliserade värld är luktsinnet kopplat till vårt instinktiva beteende.

”Det undermedvetna avgör om vi känner oss väl till mods i en bestämd miljö”, säger Engelhardt.

Banner

Reglerad doftintensitet i kupén

Doftsättningen av fordonskupéer kräver därför särskild fingertoppskänsla. I bilar som nya EQS, extrautrustad med Energizing Air Control Plus, renas först luften med ett avancerat HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som tar bort partikeldamm, pollen och virus – och lukter. För att specifikt fylla detta neutrala doftutrymme i Mercedes­Benz skapade Engelhardt olika doftstämningar.  Nya AIR BALANCE (extrautrustning) erbjuder dessutom möjlighet att reglera doftintensiteten i tre steg – eller stänga av den helt. ”Det är som att lyssna på musik i bilen. Ibland spelar man riktigt högt, ibland behöver man tystnad.”

Banner

Ett nytt kvalitetsmedvetande

Den mänskliga hjärnan kan skilja mellan miljarder av lukter. Billiga dofter är som snabbmat eller kläder som sitter illa – i slutändan ett slöseri eftersom de inte ger önskad upplevelse. ”Dåliga produkter är otillfredsställande för kropp och själ, det är ett lurendrejeri”, säger Sabine Engelhardt. ”Våra ögon låter sig kanske luras men att lura näsan är oförlåtligt, för då går vi även bakom ryggen på våra minnen och känslor.” Dessutom har dofter av hög kvalitet, till skillnad från bilder och musik, hittills klarat sig bättre undan digitaliseringsförsöken. ”Gång på gång görs försök med att införliva luktupplevelser i underhållningsindustrin, till exempel genom luktbio. Men det fungerar inte eftersom det är oundvikligt att man då använder ämnen av lägre kvalitet. Doft som lyx kan bara äkta parfym vara – eller naturen själv.”

Banner

Olika dofter för olika bilmodeller

Allt detta präglar Sabine Engelhardts mångåriga doftforskning på Mercedes­-Benz. För henne handlar det om att skapa unika dofter som fångar varje enskild fordonstyp. ”Jag utvecklar inga dofter, jag utvecklar idéer”, förklarar hon. ”En terrängbil berättar en helt annan historia än en eldriven premiumsedan som EQS. Först när jag förstår alla sidor av denna historia kan jag skapa en doft som gör att fordonskupén och doftupplevelsen smälter samman.” Dessa historier översätts sedan till doftstämningar av en parfymör. Före valet av den slutliga kompositionen testar Engelhardt doften i respektive fordonsmodell: ”Modellens doftsättningsteknik påverkar doftspridningen enormt.”

Banner

Exklusiv doft för EQS

Inför världspremiären för hennes senaste kreation ”No. 6 Mood Linen”, som tagits fram exklusivt för EQS, har Sabine Engelhardt hämtat inspiration från doften av rena lakan och fikon. Kanske en ovanlig kombination, men den säger något om en ny syn på lyx: att lämna invanda stigar och vara öppen för det nya.