Med tidskriften ”Salon” har Anne Petersen skapat ett litet underverk. Med noggrannhet och den rätta känslan för detaljer har hon och hennes team lanserat ett nytt slags lyxmagasin. Vi träffar henne hemma på ön Sylt – och kör även en sväng runt ön med nya S-Klass.
Vi befinner oss på ön Sylt vid tyska Nordsjökusten tillsammans med journalisten Anne Petersen. Hon stiger in i bilen och lägger ett nummer av Salon i baksätet. Rubriken på omslaget lyder ”Den nya vidsyntheten”. Det är en solig vårdag och Anne ska visa oss sina favoritplatser på ön under en tur med nya S-Klass. Innan vi ger oss av berättar hon om framgångssagan Salon, en exklusiv tidskrift om livsstil och lyx som skriver om ”hemtrevnad, design och kultur” och som gör det på ett nytt sätt. Utan Anne Petersen, 46, skulle Salon inte ha blivit vad den är i dag och sex år efter sin tillkomst hyllas den av allt fler läsare. Idén kom 2014 från förlaget Gruner + Jahr. Anne Petersen tvekade inte länge när hon blev erbjuden projektet och fick maximal frihet att utforma det.
Kuriosakabinett av idéer
Vi gör dagens första stopp. Anne Petersen parkerar vår S-Klass framför Severin’s Resort & Spa, ett exklusivt kurhotell som erbjuder sina gäster maximal avkoppling och service. Något som även Petersen gärna njuter av, vilket det är en av anledningarna till att hon är så förtjust i S-Klassens komfort. Färden fortsätter förbi måleriska dyner till hotellet Söl’ring Hof där den skickliga sommelieren Bärbel Ring arbetar. Hon och Anne Petersen träffades för länge sedan genom jobbet och sedan dess har en vänskap växt fram mellan dem.
Efter en kort promenad på stranden kör vi vidare till Alte Wäscherei, en butik som säljer blommor och konsthantverk i den lilla orten Kampen. Anne kliver ur S-Klass och går mot Alte Wäscherei. Hon rättar till solglasögonen medan kavajen fladdrar lätt i vinden. Hon går in på butikens takförsedda utomhusförsäljning. Alte Wäscherei visar i det lilla vad Petersen tycker är viktigt i det stora. Butiken är som ett kuriosakabinett där varje produkt håller hög kvalitet och har en historia bakom sig.
Precis så är också tidskriften Salon: ett kuriosakabinett fyllt med stil och goda idéer. Om man är det minsta intresserad av god mat, vackra möbler eller speciella kläder är sannolikheten stor att man hittar vad man söker i Salon. Till varje nummer samlar Anne och hennes team ihop skatter från hela världen. Det ger tidskriften ett autentiskt innehåll, och medarbetarna på redaktionen älskar det de skriver om. Den tematiska bredden, från mat till mode, hålls samman av teamets passion. I en datoriserad värld är det nästan en anakronism.
Personlighet och varumärkeskapital
På Galerie Herold, som anses vara en av de mest välrenommerade konstadresserna på ön, träffar Anne Petersen Katharina Marie Herold. Hennes far grundade 1978 ett galleri i Hamburg med fokus på de nordtyska impressionisterna och expressionisterna, med stora namn som Ernst Ludwig Kirchner och Emil Nolde.
Fylld av intryck och inspiration stiger Anne åter in i S-Klass. I förbigående passar hon på att aktivera navigationen via röststyrningen. Hon trycker några gånger på den stora pekskärmen för att justera temperaturen och sätter sedan igång massagefunktionen. Färden blir till en spa-upplevelse. Nästa stopp: Sansibar, öns kultrestaurang.
Medan vi äter berättar Anne om sin barndom: ”Jag växte upp på en lantbruksegendom vid den danska gränsen, i ett hus från 1779. Vi hade vackert porslin, gamla möbler, grönsaksland, hästar, stora jordbruksmaskiner, hela baletten.”
Redan när hon var liten körde hennes föräldrar Mercedes. Hennes första bil var också en Mercedes. Redan då stod namnet för tidlös design, kvalitet och status och hon är väl förtrogen med märket. Hon hade en coupémodell som hon och hennes vänner åkte på semester i till Italien. Det är länge sedan, men hon känner sig omedelbart hemma i nya S-Klass. Hur varumärken och produkter vävs samman med värderingar och personliga historier är också något Salon skriver om. Det handlar om frågor som: Hur blir en produkt synonym med en livskänsla och hur blir den ett fast inslag i vår vardagskultur? Vilka produkter är värda att få just denna status?
Att driva världen framåt
Petersen studerade i Paris och München och på den tyska journalistutbildningen. Hon etablerade sig först som kulturskribent på tyska söndagstidningen Welt am Sonntag och dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung, och blev senare redaktör på förlaget Gruner + Jahr. Salon är en tidskrift i lyxsegmentet. Vissa saker får kosta mer, bara man förstår varför det är så och inser deras värde. ”Salon är som en lyckad utekväll”, säger Petersen. ”Du träffar spännande människor och får mycket inspiration. Men det handlar också om att driva världen framåt.”