40 år med livräddande assistentsystem.

Under många år handlade säkerhet i bilar om att skydda i händelse av en olycka. Men i slutet av 70-talet ändrades allt. Då kom Mercedes-Benz med ABS och plötsligt kunde bilarna minska risken för att olyckan ens skulle inträffa.

ILLUSTRATIONER AV MERCEDES-BENZ // TEXT AV MATS GENBERG

Ända till slutet av 70-talet var panikbromsning en av de farligaste situationer man kunde vara med om i trafiken. När en nödsituation uppstod var det inte många som kom ihåg trafiklärarens uppmaningar om att ”pumpa med bromspedalen” för att inte tappa styrförmågan.

Men 1978 förändrades allt – då blev Mercedes-Benz S-Klass världens första serietillverkade  bil med ABS – låsningsfria bromsar. Plötsligt var det bara att trampa bromsen i botten och bilen ”pumpade” själv mycket snabbare än någon fot kunnat göra. Resultatet blev både en kortare bromssträcka och att det gick att styra bilen under inbromsningen.

Banner

ABS hade utvecklats under 10 års tid av Mercedes-Benz tillsammans med Bosch och var en av många säkerhetsinnovationer som togs fram under ledning av Béla Barényi som var chef för Mercedes-Benz utvecklingsavdelning från 1955-1974. Under hans tid kom bland annat säkerhetskarossen med deformationszoner, säkerhetsrattstång och dörrar som kunde öppnas även efter en krock.

ABS var det första digitala säkerhetssystemet i bilbranschen och har följts av en aldrig sinande ström av uppfinningar som gjort Mercedes-Benz säkrare och säkrare att köra.

1996 kom till exempel Bromskraftassistent (BAS) som många än idag inte ens tänker på. Systemet känner av om du snabbt släpper gasen och bromsar hårt. Då antar bilen att en kritisk situation är på väg att uppstå och lägger själv på maximalt bromstryck.

Banner

ABS bygger på att bilen har sensorer vid varje hjul som känner av deras rotation och kan bromsa dessa individuellt. Under 80-talet kom fler sätt att använda samma teknik för att lösa andra problem. ASD (Automatisk Diffspärr) låste hydrauliskt differentialen om ena hjulet på bakaxeln tappade sitt grepp. ASR (Anti Slirsystem) bromsade individuellt ett hjul om det kände av att det spann. 1985 kom så det helt automatiska systemet för fyrhjulsdrift – 4MATIC som helt automatiskt, och på bråkdelen av en sekund, fördelade drivning till de hjul som behövde den.

Men största klivet framåt när det gäller säkerhetssystem var utan tvekan det elektroniska stabilitetssystemet ESP (ofta kallat ”Antisladd”) som 1995 lanserades i S-Klass, SL och E-Klass med 8- och 12-cylindriga motorer. Systemet som ursprungligen utvecklades av Bosch bromsade individuellt ett eller flera hjul och justerade till och med motorns vridmoment om en kritisk situation var på väg att uppstå.  När den helt nya A-Klass välte i det så kallade älg-testet (snabb undanmanöver i landsvägsfart) utfört av svenska motorjournalister bestämde Mercedes-Benz snabbt att systemet skulle införas på denna märkets minsta bil. På hästen 1999 var det standard på samtliga modeller från Mercedes-Benz.

Dr. Anton van Zanten var den som utvecklade systemet på Bosch under 80-talet:
– Först ville inga biltillverkare ha det, men efter att Mercedes-Benz inför det så kom alla de andra en efter en.

Sedan 90-talet har strömmen av nya säkerhetssystem och förarassistenter varit enorm och många av de senaste 25-årens innovationer har kommit från Mercedes-Benz. Bland annat den avståndsavkännande farthållaren med radar DISTRONIC/DISTRONIC PLUS.  Men även PRE SAFE som förbereder bilen på en kommande krock, och trötthetsvarnaren ATTENTION ASSIST som på förarens beteende känner av om det är dags att ta en paus. Men här finns även Döda Vinkeln Assistent som varnar om ett fordon är i just döda vinkeln och Filhållningsassistent som ser till att bilen håller sig i rätt körbana samt autobroms som kan upptäcka fotgängare innan dessa ens är framför bilen.

Idag samlas och koordineras alla dessa system under ett gemensamt koncept: Mercedes-Benz Intelligent Drive. Visionen om olycksfri bilkörning kommer närmare för varje dag.

Banner