Systemet Car-to-X bygger på att information från bil till bils olika system skickas upp till Mercedes egen cloudtjänst och sedan varnar andra bilar som är på, eller på väg till, den plats där varningen är aktuell.
Systemet Car-to-X bygger på att information från bil till bils olika system skickas upp till Mercedes egen cloudtjänst och sedan varnar andra bilar som är på, eller på väg till, den plats där varningen är aktuell.
Sedan 2016 har fler än tre miljoner bilar från Mercedes-Benz haft möjlighet att skicka och ta emot trafikinformation och varningar till och från varandra genom systemet Car-to-X. Systemet bygger på att information från bilarnas olika system skickas upp till Mercedes egen cloudtjänst och sedan varnar andra bilar som är på, eller på väg till, den plats där varningen är aktuell.
Det kan handla om till exempel köbildning, dimma, kraftiga vindar eller halka. Man kan säga att genom att använda alla de andra bilarnas sensorer och system så får den egna bilen möjlighet att ”se runt hörn”.
Nya C-Klass, S-Klass och EQS har en elektronisk chassistyrning som tillför en ny dimension till det hela. När chassit märker av ett potthål eller ett fart-gupp så skickas information till alla andra bilar med Car-to-X som då får en varning när de närmar sig platsen.
Förklaring
Varning | Utlösare i den sändande bilen |
Stillastående fordon | Information från infotainmentsystem i den stillastående bilen |
Olycka | Information från infotainmentsystem i den olycksdrabbade bilen |
Varningsblinkers på | Varningsblinkers har satts på |
Halkvarning | Indikerat av ESP® |
Kraftigt regn | Högsta fart på vindrutetorkare |
Dimma | Dimbakljus påslagna |
Tillfälliga vägarbeten | Information från myndigheter |
Kraftig inbromsning | Bilen känner av kraftig fartminskning |
Allmän varning | Manuellt av föraren genom infotainmentsystemet |
Kraftig sidvind | Indikerat av ESP® |
Potthål | Fjädringskontroll på nya S-Klass, C-Klass och EQS |
Farthinder/”Gupp” | Fjädringskontroll på nya S-Klass, C-Klass och EQS |