Experimentell hårskulptur med stjärnstatus
Passionen för avancerad flätning och kreativ hårstyling har gett Taiba Akhuetie – och hennes London-baserade företag Keash – ett hajpat varumärke och exklusiva kunder som Mercedes-Benz.
Under lång tid arbetade Taiba Akhuetie på ett medieföretag och som frilansande modestylist, tills hon insåg vad hon verkligen ville göra för att bli lycklig. Hon bestämde sig för att starta eget företag och arbeta med hårflätning. Hon sa upp sig från mediejobbet och grundade Keash, som skulle erbjuda kreativ hårstyling i London. Det var 2014. I dag har den lilla salongen som specialiserade sig på frisyrer med komplicerade flätmönster växt till ett populärt varumärke och en kreativ konsultverksamhet. Taiba Akhuetie och hennes team drunknar nästan i beställningar från högprofilerade eventarrangörer, fotografer och reklambyråer
För att kunna erbjuda en så mångsidig portfolio som möjligt är Taiba Akhuetie alltid öppen för nya samarbeten – och i Mercedes-Benz har hon hittat en av sina favoritkunder. År 2020 presenterade Mercedes-Benz Fashion i samarbete med Keash en serie i tre delar, där Mercedes-Benz legendariska logotyp framställs ur konstnärliga perspektiv. Seriens höjdpunkt var en innovativ och fantasirik hårskulptur, signerad av Keash. Taiba Akhuetie säger att det är sådana uppdrag som får henne att vilja arbeta ännu mer experimentellt. ”Det var fantastiskt att se hur allt växte fram. Jag är verkligen stolt!”
I samband med ett av sina uppdrag för Mercedes-Benz flätade TAIBA AKHUETIE (t.h.) in Mercedes-Benz berömda logotyp i håret på en modell (t.v.). Se mer på @keashldn på Instagram.