MÄSTERVERK I ÖKNEN

Magiska möten i
en EQS SUV 450+

Text: Josefine Klatt Foto: Daniel Dorsa

Vi lämnar Los Angeles i vår EQS 450+ för den kaliforniska öknen. Vårt mål är det arkitektoniska mästerverket vid Joshua Tree Park – privatbostaden Kellog Doolittle Residence. I tre decennier har inredningsarkitekten John Vugrin utvecklat och förfinat den unika skapelsen.

Vår resa tar oss längre inåt landet: över San Bernardino-bergens toppar till Palm Springs. Vi styr mot nordost, in i ökenlandskapet runt staden Joshua Tree, och Yucca Valley försvinner i fjärran bakom oss när vi svänger av huvudvägen. Men vår helelektriska EQS 450+, med 66 mils räckvidd, trivs lika bra här som i Los Angeles asfalterade innerstad. EQS-suven har ett femte körprogram som standard för mer ojämna underlag – offroad-läget – då den komfortabla luftfjädringen höjer fordonsnivån med 25 millimeter. Vårt mål är en av de mest extraordinära byggnaderna i regionen, kanske i hela Kalifornien: privatbostaden Kellogg Doolittle Residence.

Banner

Ett hus, ett konstverk

Huset ritades i slutet av 1980-talet av arkitekturprofilen Kendrick Bangs Kellogg, som bostad till konstnären Bev Doolittle och hennes make Jay. Inredningsarkitekten John Vugrin, som vi snart ska möta, har ägnat en stor del av sin karriär just åt denna plats. Under nästan tre decennier har han arbetat med att förbättra och förfina huset, som ligger dolt bakom en kurva precis vid infarten till Joshua Tree National Park. Två utsmyckade smidesgrindar ramar in uppfarten, men lite högre upp är det inte längre ett staket som skyddar fastigheten. Här bildar gigantiska stenblock en naturlig mur. Den breda stentrappan framför entrédörren i glas, som leder direkt in i den öppna planlösningen med vardagsrum och kök, skulle lika väl kunna platsa i en antik amfiteater. ”Jag visade huset för mina vänner, och när de frågade vad jag tyckte hade jag svårt att hitta orden. Jag var bokstavligen mållös inför en sådan unik arkitektur”, säger den nuvarande ägaren Scott Leonard om sitt första möte med huset.

Banner

Skelettet av ett sovande djur

Som nyutexaminerad yrkesman hade Inredningsarkitekten John Vugrin svårt att få ekonomin att gå ihop. Möblerna han formgav sålde inte bra. Men arkitekten Kendrick Bangs Kellogg köpte några av hans möbler – vilket blev starten på både en ny vänskap och en gemensam, kreativ resa. Duon har arbetat tillsammans med många projekt sedan dess, med Kellogg Doolittle House som det kanske mest svåröverträffade. Huset är byggt kring 26 fristående betongpelare som breder ut sig upptill. Genom att de delvis överlappar varandra bildas ett ribbliknande tak. De enskilda pelarna är sammankopplade endast med glasrutor, vilka skapar unika ljussättningar i de olika delarna av interiören, och som öppnar upp sig mot stjärnhimlen på kvällen. Ur fågelperspektiv liknar byggnadens konturer skelettet av ett sovande djur.

Banner

John Vugrin arbetar främst med betong, glas och metall. Textilier som läder och mattväv används sparsamt.

Banner

Från en annan galax?

Vissa har beskrivit huset som ett övergivet scenbygge från en science fiction-film, andra att det hör hemma i arkitekturstilen organisk brutalism. Någon har till och med spekulerat i om huset förflyttats till denna plats från en annan galax. ”Jag tycker faktiskt att stilen är antimodern, nästan barock”, säger John Vugrin. Paret Doolittles vision var att reagera på råheten i det omgivande landskapet och översätta det till arkitektur. I duon Kellogg och Vugrin hittade de ett team som förstod, och som kunde förverkliga idén till ett mästerverk. De två kreatörerna såg inte den steniga, oframkomliga tomten som en utmaning som skulle tämjas och tuktas, utan som en viktig del av konstruktionen. Huset har inga konventionella väggar, och det finns inga rum som är låsbara i klassisk mening. Alla rum är sammanlänkade, men det finns ändå öar av lugn och avskildhet tack vare uppdelningen i fem nivåer. Och trots att betong och sten dominerar, medan textilier förekommer mycket sparsamt, utstrålar huset en överraskande värme.

Banner

Skapandet fortsätter

Alla möbler och detaljer i huset, från sängarna till fönstren och dörrarna, är unika och utan undantag specialtillverkade av Vugrin. Han arbetade med Kellogg Doolittle House i cirka 20 år innan huset såldes 2014. För två år sedan ändrades ägarförhållandet på nytt – och Vugrin fick ett oväntat telefonsamtal. Den nye ägaren Scott Leonard insåg att platsen var oupplösligt sammanflätad med sin hantverkare och inte kunde färdigställas utan honom. ”Ingen känner huset så väl och har bidragit till att forma dess själ så mycket som John”, säger han. Under de kommande åren ska Vugrin skapa fler möbler till sovrummet, baren och till en pool. Leonards ambition är att göra denna speciella plats mer tillgänglig för allmänheten, bland annat genom guidade turer för arkitekturstudenter eller mer exklusiva evenemang. Nyligen hölls en middag där superstjärnan Alicia Keys uppträdde med nationalparken som fond.

Banner

Inbäddad i magnoliaträ

Innan vår resa fortsätter vill designgurun Vugrin ta en närmare titt på interiören i EQS-suven. Han berömmer känslan av rymd och den öppna arkitekturen i kupén, som förstärks av panoramatakets generösa ljusinsläpp. Utskärningen i den nedre delen av mittkonsolen understryker samtidigt bilens utseende och ger extra förvaringsutrymmen. Kupén välkomnar med elegant nappa, vackert formade interiörlinjer och den generöst tilltagna hyperskärmen är inbäddad i magnoliaträ med ett präglat stjärnmönster. På vägen tillbaka till Los Angeles njuter vi ännu en gång av landskapet, samtidigt som stämningsbelysningen i kupén förstärker och återspeglar platsens magi.

Man kan kalla det diskret lyx – eller hantverkskunnande – vilket även kännetecknar Kellogg Doolittle House. Allt handlar om uppmärksamhet på detaljer och ett distinkt designspråk.