Enastående atmosfär

Enastående atmosfär

En eldriven atlet i kompakt format

AV DAVID LÜTKE // FOTO MERCEDES-BENZ AG/DAVID BREUN

EQA inleder en ny tideräkning. Den helt eldrivna kompakt-suven är den första modellen från det nya märket Mercedes-EQ. Vi kör en sväng i finansmetropolen Frankfurt tillsammans med programledaren Leonie von Hase.

Downtown Frankfurt. Skyskraporna sträcker sig mot himlen över den pulserande storstaden. Det är en lämplig bakgrund till Mercedes-EQ:s första helt eldrivna kompakt-suv: EQA gör ett helgjutet intryck med sin sportighet, komfort, effektivitet och design. Bilen bjuder på många nyheter, även för Leonie von Hase som berättar om EQA i Mercedes-Benz sociala medier. Hon är programledare, författare, företagare och Miss Germany 2020. Redan i unga år körde hon familjens bilar över stäpplandskapet i Namibia, där hon växte upp på en gård.

I EQA 250 upplever hon ett nytt sätt att köra bil. Eldriften öppnar en ny dimension.

Det börjar redan med designen. I kupén skapar belysta paneler och ventilationsmunstycken en unik atmosfär. De titangrå lädersätena har inlägg av tyg i färgen roséguld. Materialet är dessutom tillverkat av återvunna PET-flaskor och miljömässigt hållbart. Exteriören är minimalistisk och sparsmakad. EQA har kraftfulla proportioner och en optimerad aerodynamik – och fronten drar verkligen blickarna till sig: Den svarta panelen med tvärgående ljusband signalerar modern lyx och inleder ett nytt kapitel i företagets historia.

Banner Banner

Sportkänsla med avkoppling

Efter bara några minuters körning är vi helt på det klara med att denna instegsmodell från Mercedes-EQ är en eldriven atlet i kompakt format. Den bjuder på imponerande prestanda med kraftfull acceleration och en dynamisk körupplevelse. Leonie utnyttjar hela styrkan från det omedelbart tillgängliga vridmomentet på 375 Nm och njuter av den nästan ljudlösa körningen.

Den elektriska drivlinan är isolerad från chassit för att minska mängden vibrationer och störande ljud utifrån. Sportkänsla förenas med avkoppling. Leonie kan luta sig bakåt och med gott samvete konstatera att EQA är lokalt utsläppsfri. Och tack vare en räckvidd på 426 kilometer enligt WLTP kan hon vara flexibel med vilken väg hon väljer. Den aktuella batterikapaciteten används så optimalt som möjligt. ECO Assist arbetar förutseende och väljer det bästa alternativet bland fyra olika lägen för energiåtervinning. På skärmen visas meddelanden som hjälper föraren att anpassa sin körstil för att optimera energiflödet.

Banner

Intelligent ruttplanering

Navigationen i EQA arbetar enligt en princip som Mercedes-EQ kallar Electric Intelligence. Systemet planerar den snabbaste rutten baserat på alla viktiga faktorer: aktuell elektrisk räckvidd och strömförbrukning, den planerade ruttens topografi, samt det aktuella vädret. Utetemperaturen påverkar nämligen tiden det tar att ladda batteriet. Dessutom tar systemet hänsyn till trafiksituationen samt tillgängliga laddstationer och deras laddningsprestanda. På plats får föraren ett konkret besked om den rekommenderade laddningstiden – det är inte alltid nödvändigt att fulladda batteriet. Planeringen av besök på laddstationer utgår hela tiden från den totala körtiden. Till exempel kan det vara mer effektivt att göra två korta stopp för batteriladdning med högre laddningsprestanda än att göra en längre laddningspaus. EQA med Electric Intelligence planerar förutseende – och visar än en gång att den är en värdig representant för det nya märket Mercedes-EQ.

Banner Banner

Mercedes-Benz EQA 250

Strömförbrukning blandad körning1: 17,8–19,0 kWh/100 km
CO₂-utsläpp blandad körning1: 0 g/km
Räckvidd (WLTP)1: upp till 496 km
Effekt: 140/190 kW/hk
Acceleration från 0 till 100 km/h: 8,9 s
Högsta hastighet: 160 km/h
1  Läs mer om mätmetoderna här.

Intelligent!

En särskild höjdpunkt hos EQA är navigationen med Electric Intelligence. Den beräknar vilken rutt som ger den snabbaste vägen till målet, med hänsyn till laddningstiderna. Utifrån ständiga simuleringar av räckvidden tar systemet hänsyn till nödvändiga laddningsstopp och många andra faktorer, bland annat topografin och vädret. Systemet kan reagera dynamiskt på förändringar i exempelvis trafiksituationen och förarens körstil.