Magnus Östberg utvecklar Mercedes-Benz nya operativsystem. Här möter han Apple-legendaren Steve Wozniak i ett personligt samtal om barndomens dataprogrammering, resor med elbilar – och Wozniaks kärlek till Mercedes-Benz: ”Det är bilmärket som jag har uppskattat mest i mitt liv.”
Steve Wozniak, du är ingenjör och du har alltid försökt designa saker som folk inte visste att de saknade. Kommer du ihåg något ögonblick tidigt i karriären när du insåg att dina uppfinningar faktiskt spelade roll för människor?
-
Wozniak:
Ända sedan jag var barn har jag ständigt uppfunnit nya saker och gjort saker som ingen annan gjort. Ett exempel är Apple II-datorn, eftersom den inte bara var en dator. Den hade spel i färg, det var den mest attraktiva egenskapen. För det andra var dataspelen till Apple II programmerbara. Det var programvara som ett nioårigt barn kunde modifiera med hjälp av ett litet språk som heter BASIC.
-
Östberg:
Jag minns att min pappa tog hem den första datorn jag började använda. Det var en Commodore 64. Man kopplade in den till en gammal tv och satte i gång den, och det var verkligen inspirerande. Och även ni på Apple gjorde produkter som verkligen tilltalade mig som barn. Det hade en enorm inverkan på min generation.
-
Wozniak:
Det var mitt syfte, för när jag växte upp fanns det inga böcker om datorer i bokhandeln. Det var min passion, och jag lärde mig allt själv. Ibland lärde jag mig av andra också. Och senare ville jag inspirera andra människor, människor som liknade mitt yngre jag. De skulle upptäcka att det där att bygga nya saker var en passion för dem, något för livet. De ville hålla på med datorer eftersom de kunde förstå dem själva. Våra manualer för Apple II innehöll alla delar av designen och hela programvaran. Jag ville att folk skulle upptäcka hur man gjorde och hur allt fungerade.
-
Östberg:
Faktum är att det grafiska gränssnittet som kom senare är ett av de nyckelobjekt som jag arbetar med i mitt team. Vi vill att det ska vara så enkelt, vackert och intuitivt som möjligt och eliminera behovet av bruksanvisningar.
Steve, när bestämde ni er för att använda grafiska gränssnitt?
-
Wozniak:
Vi hade det redan från början med Apple II. I början hade vi en mus och menyer. Många menyer kunde fällas ner, eller så kunde man se en liten ikon som såg ut som exempelvis en pensel. Du klickade på den. Och då kunde du måla. Vi gav människor verktyg så att de inte behövde vara experter och ändå kunde få saker gjorda. Det var intuitivt. Människan var viktigare än tekniken.
-
Östberg:
Det tar oss till Mercedes-Benz som är ett 130-årigt företag. Jag vet att du älskar varumärket. Jag vet att du älskar de äldre modellerna. Men när vi nu kommer till dagens elbilar använder vi iterativa arbetsmetoder för att anpassa oss till den nya elektriska tidsåldern. Våra kunder har älskat våra bilar med förbränningsmotorer, och nu vill vi övertyga dem om fördelarna med våra nya elbilar. Till exempel genom att ständigt förbättra vårt digitala gränssnitt. Vi lyssnar noga på tidig feedback både när vi utvecklar den grundläggande maskinvaruarkitekturen och programvaruarkitekturen. Och vi använder den växande kunskapen för att ta fram nya innovationer. Du kan misslyckas snabbt, och lära dig vad kunderna älskar och vad de hatar. Det är väldigt lärorikt. Många människor förstår sig inte på ett datorbaserat, grundläggande operativsystem. Det är därför vi investerar i vad vi kallar Mercedes-Benz Operating System.
-
Wozniak:
Mercedes-Benz är bilmärket som jag har uppskattat mest i mitt liv! Vi körde nyligen vår EQS till Kansas och hem igen. 480 mil. Och hela vägen pratade vi om hur tyst den var jämfört med vad vi var vana vid. EQS var så bekväm och rullade så mjukt. Man kunde röra vid pekskärmen och få det man ville ha. Och jag är van vid Mercedes kvalitet där allt är anpassat efter människan och där det är enkelt att använda reglagen. Mitt hektiska liv gjorde att jag inte hade tid att läsa handboken. Jag brukar alltid gå igenom manualerna och markera och stryka under saker, men nu hade jag inte tid att göra det. Vi fick lära oss hur allt funkade allt eftersom.
-
Östberg:
Underbart. Vad tycker du att vi kunde ha löst bättre?
-
Wozniak:
Tja, vi gillar att göra många saker med bilen, särskilt med underhållningssystemet. Och där krävdes det många försök fram och tillbaka, mycket mer än med min gamla Mercedes med förbränningsmotor. Vi har en Mercedes från 2013 som har ett stort vred med ungefär sex steg, och genom att trycka och vrida på det, rotera det och så vidare kan man navigera i menyerna medan man kör. Man behöver inte rikta sin uppmärksamhet mot en skärm. Dessutom hade bilen ibland problem med att hitta rätt laddningsstationer, även när de fanns i närheten. Det skulle jag jobba lite mer på.
-
Östberg:
Ja. Och vi måste också se till att det finns en mycket bättre precision i informationen om vilka laddningsmöjligheter som faktiskt finns tillgängliga. När du körde EQS, kände du att den passar din människocentrerade syn på teknik?
-
Wozniak:
Från början tyckte jag att bra design var att konstruera saker med så få delar som möjligt. Men med tiden har jag blivit övertygad om att bra design ska ge användaren en vacker upplevelse. Vad du ser och hur det fungerar med din hand, din fysiska interaktion, det är det viktigaste i en produkt för mig. Jag har en filosofi som lyder: ”Var glad, le mycket och rynka inte pannan.” Omdet finns saker som får dig att rynka pannan, ska du undvika dem. Om din bil får en buckla tar du den till verkstaden för att få den lagad. Gå inte och leta efter något att skylla på. Du vet när digital teknik inte fungerar, när den gör något fel eller är svår att begripa, och det är det enda jag kan bli arg på. Människor som jag borde arbeta mer med att få saker att fungera och inte bara hitta på nya små prylar och nya funktioner hela tiden. Som Mercedes gör – som att förbättra småsaker i kupén, men inte ändra dem så mycket att jag inte förstår var jag ska sätta fingret.
Är skönhet en kategori som du använder medvetet i skapandeprocessen eller vet du intuitivt när koden är perfekt?
-
Wozniak:
Känslor. Det är det ena. Jag känner det här i min bil. Det får mig på något sätt att må bättre. Det är helt enkelt skönheten i det, det är en del av mig. Det är Steve Wozniak, och det representerar vem jag är. Kvaliteten måste bara vara perfekt. Jag tror verkligen att design och innovation måste få stå i centrum.
-
Östberg:
Skönheten i att skapa produkten och känna att den lever upp till de standarder du vill, men också vad den är en del av. Du vill ge något som är rätt till världen. Att vara besatt av kundupplevelsen är det ultimata beviset på att man gör ett bra jobb som ingenjör. Men du måste också vara villig att prova något nytt, försöka vara flexibel och se hur saker och ting kommer att fungera. Det finns många alternativ, många tekniska lösningar där ute och det gäller att vara öppen även för negativ feedback, att prova något men sedan kunna ändra sig snabbt och inte vara alltför stolt eller envis om något inte fungerar. Nu finns det till exempel en stor hype kring AI och ChatGPT och alla sådana funktioner. Vi sa att vi som team måste ta reda på om detta kan vara något som kan hjälpa oss att förbättra vårt röstgränssnitt. Vi har just lanserat ett program i USA där vi har gjort ChatGPT tillgängligt i bilen, integrerat i vår röststyrning, och jag var väldigt nyfiken på om folk faktiskt skulle använda rösten mer och vad de skulle göra med den här funktionen. Och det var verkligen fascinerande att få reda på det. Vissa använder nu rösten dubbelt så mycket som de gjorde tidigare. Tekniken ger oss nya, fina sätt att lösa problem på. Men den skapar också hinder som man måste lära sig av.
-
Wozniak:
Människor har en naturlig känsla för skönhet. Det handlar om mer än formen på en bil och att lära sig några röstkommandon. Även på min telefon vill jag göra så mycket som möjligt via röstfunktioner, eller på min klocka, och få saker gjorda. Du måste lära dig vissa kommandon och ibland fungerar de, ibland inte. Speciellt röststyrning i bilar, där finns det till och med ett röstkommando för att öka volymen. Du kanske utelämnar ett ord, och AI kan vara en möjlighet att upptäcka alla de olika sätt som människor ber om något som de vill ha.
"Tekniken ger oss nya, fina sätt att lösa problem på. Men den skapar också hinder som man måste lära sig av"