I årets säsong av Formel 1 är det ”som vanligt” med Mercedes-AMG i spetsen. I år är det två nya modeller som fått äran att stå för säkerheten. Mercedes-AMG GT Black Series blir SafetyCar och Mercedes‑AMG GT 63 S 4MATIC+ kommer att tjänstgöra som Medical Car.
Ända sedan 1996 har det varit Mercedes-AMG som levererat de fordon Formel 1 behöver för sina säkerhetsfunktioner ute på banan. När det nu är dags att uppdatera så blir det med de två mest kraftfulla modeller som företaget levererat. Safety Car är den bil som tar täten och håller tävlingsbilarna bakom sig om en situation påkallar det. I den nya versionen är bilens signalsystem till förarna integrerat i bilens spoiler och i fronten. Den nya modellen är i grunden samma bil som går att köpa ”över disk” med en motor på 730 hästkrafter och ett chassi som är byggt för att köras på racerbanor. 0–100 går på 3,2 sekunder och toppfarten är 325 km/tim.
Den andra bilen benämnes Medical Car och är en 4-dörrars Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ på 639 hästkrafter (0-100 3,2 sekunder, toppfart 315 km/tim). Bilen är bemannad av upp till tre läkare varav en är Formel 1’s egen räddningskoordinator Dr Ian Roberts. I baksätet sitter alltid en eller två lokala läkare från en specialistklinik i närheten. Bilen följer fältet under det första varvet och är därefter aktionsberedd i depån. Den här bilen är direkt uppkopplad till Formel 1 förarnas handskar som är försedda med sensorer där puls och syrehalt kan avläsas direkt. Liksom förra året delar Mercedes-AMG uppgiften med brittiska Aston Martin. De två varumärkena har ett långtgående samarbete där det bland annat ingår att det är Mercedes-AMG som förser britterna med 8-cylindriga dubbelturbomotorer.