Designad för både racerbanan och gatan:

Nya Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+

TEXT OCH BILDER: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ erbjuder ännu vassare köregenskaper och är utvecklad för entusiaster som vill ha den fullständiga körupplevelsen – både på racerbanan och på vanliga vägar.

Banner

Mercedes-AMG har byggt racerbilar sedan 1967, och experterna i Affalterbach vet bättre än någon annan att råstyrka bara är en del av receptet när man utvecklar bilar för banracing. Lika viktigt är att ha en välutvecklad dynamik som kan hantera de massiva krafterna.

Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ är optimerad från topp till tå, och den nya toppmodellen i Mercedes-AMG GT-serien riktar sig mot kunder som drömmer om att jaga marginaler under de mest krävande förhållanden på en stängd bana – för att sedan kunna köra hela vägen hem i samma bil.

Banner

Extrem kylning och uppdaterad aerodynamik

Den kraftfulla V8-bensinmotorn levererar 612 hästkrafter och 850 Nm vridmoment. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på bara 3,2 sekunder, 0 till 200 km/h går på 10,9 sekunder, och topphastigheten anges till 317 km/h. Men det är inte här de största nyheterna finns.

För att hålla driftstemperaturen under kontroll vid banracing är bilen utrustad med flera nya detaljer, som kraftigt förbättrad kylning med två extra kylare placerade i de främre hjulhusen. Dessutom har både differentialer och fördelningslåda egen kylning med eldrivna vattenpumpar, och bilens undersida har omdesignats för att leda ännu mer kylande luft till bromsarna.

Banner

Fronten har fått en ny design med bland annat AIRPANEL aktiv luftkontroll som bidrar till att minska luftmotståndet med upp till 30 procent, och luftflödet under bilen är inspirerat av den extrema Mercedes-AMG ONE. Tillsammans med bland annat bakvingen hjälper detta till att öka marktrycket på bakaxeln med cirka 15 kg.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL-fjädringen med aktiva krängningsstabilisatorer är standardutrustning tillsammans med styrbar bakaxel och fullt variabel fyrhjulsdrift. Dessutom kommer den med smidda 21-tums lättmetallfälgar och keramiska bromsar. Fram sitter 420 mm bromsskivor med sexkolvs bromsok – de största bromsarna som finns i Mercedes-AMG sortiment.

Nyfiken på Mercedes-AMG GT? Läs mer här.

Banner