Den första rallybruden Ewy Rosqvist har kört sitt sista lopp

TEKST OG BILLEDER: Mercedes-Benz

Den 4 juli avled den förre rallystjärnan och fabriksföraren för Mercedes-Benz, Ewy Rosqvist, vid 94 års ålder. Ewy var en helt unik kvinna som vann några av världens tuffaste lopp. I en tid när biltävlingar var ovanliga och kvinnliga tävlingsförare i stort sett inte existerade körde hon 500 mil på grusväg med en snittfart på hela 127 km/h.

En kvinnlig storstjärna i en mansdominerad värld

Ewy Rosqvist är en av få kvinnor som nått den absoluta toppen inom motorsporten när hon under 60-talet var fabriksförare för Mercedes-Benz.

Den 5 november 1962 vann Ewy Rosqvist och hennes kartläsare Ursula Wirth det nästan 500 mil långa rallyt Gran Premio Argentina med osannolika två timmars marginal till tvåan. De i publiken som trott att de unga svenskorna var fotomodeller för Mercedes fick chockade inse att så inte var fallet.

Banner

Paret hade inte bara vunnit det extremt farliga loppet och alla sex etapperna, de hade dessutom höjt snittfarten på de usla argentinska vägarna från förra årets rekord på 121 km/h till nästan 127 km/h. Allt detta i en stor fyradörrars Mercedes-Benz.

Tänk dig att köra Malmö – Stockholm åtta gånger utan asfalt i den farten! En internationell kvinnlig storstjärna i en mansdominerad värld var född.

Banner

Banner

Allt började på grusvägarna i Skåne

Ewy Rosqvist föddes som Ewy Jönsson i Stora Herrestad utanför Ystad. Hon var den enda dottern i en lantbrukarfamilj med fem barn, och blev efter lantbruksskola så småningom veterinärassistent. Ett yrke som innebar 15–20 mils bilkörning om dagen på de skånska grusvägarna.

Hennes pappa försåg henne efter ett tag med en Mercedes 170 S (W 136), och inom kort hade hon 22 000 mil på mätaren. Ewy klockade sina resor och minskade tiderna mellan de olika gårdarna konstant.

"Efter två år körde jag så bra att jag ofta var färdig med dagens arbete upp till två timmar före mina kollegor, trots att vi besökt lika många gårdar."

En av de bästa kvinnorna i Europa

Som kartläsare till maken Yngve Rosqvist deltog hon senare bland annat i Midnattssolsrallyt och fastnade för rallysporten. Hon blev snabbt en av de bästa kvinnorna i Europa, men det var en dyr sport. Att delta i en enda tävling kunde kosta flera månadslöner och det blev till slut omöjligt att kombinera med heltidsarbete.

Banner

Cirkeln sluts

1960 fick Ewy kontrakt som fabriksförare för Volvo, och 1962 slöts cirkeln när hon och Ursula Wirth rekryterades till Mercedes-stallet. Redan efter ett par månader var det dags för den storslagna segern i Argentina i en stor Mercedes 220 SE (W 111). Loppet var inte bara långt – det var farligt. Av 285 startande ekipage kom bara 43 i mål och tre förare dog.

"När vi steg ur bilen trodde folk att vi var modeller, men vi hade bara tvättat av oss det värsta dammet lite snabbt innan vi passerade mållinjen. "

Under de kommande åren skulle det även bli två tredjeplatser i loppet, samt segrar i klassen upp till 2,5 liter i såväl Monte Carlo-rallyt som på Nürburgring. Dessutom tog hon placeringar i såväl det grekiska Akropolisrallyt som Spa-Sofia-Liege rallyt.

Banner

Förblev Mercedes-Benz trogen

1964 avslutade hon sin proffskarriär, men fortsatte att arbeta som ambassadör för Mercedes-Benz ända upp i 90-årsåldern. Hennes vinnarbil från Argentina finns att se på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Se mere 1: Den svenske film ”Rallybrudar” fra 2008 med Eva Röse og Marie Robertson er inspireret af Ewys historie. Filmen blev nomineret til filmprisen Guldbaggen og blev en publikumssucces, der kan findes på forskellige streamingtjenester.

Se mer 2: Här kan du se en film som gjordes när Ewy som 89-åring berättar om hur det var att vinna i Argentina.

Banner