50 000 kilometer på mindre än nio dagar med en genomsnittshastighet på 247,9 km/h. Låter det galet? Kanske, men 1983 lyckades ändå den snabbaste av tre Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 att köra sträckan på 201 timmar, 39 minuter och 43 sekunder.
Mercedes-Benz 190 E introducerades 1982 som märkets första bil i mellanklassen. Den nya ”Baby-Benz” var både mindre, lättare och mer ekonomisk för att tilltala en ny, yngre och mer sportig målgrupp. Och när toppmodellen Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 var klar sensommaren 1983 var ambitionerna skyhöga.
Ett extraordinärt rekordförsök
Den fyrcylindriga 2,3-liters motorn med 16 ventiler var utvecklad med hjälp av Cosworth och levererade 185 hästkrafter med en topphastighet på 235 km/h. Det var imponerande siffror – särskilt i början av 80-talet – och satte nya standarder för både prestanda och teknologi.
Men för Mercedes-Benz handlade det inte bara om att leverera hög prestanda. Ingenjörerna var fast beslutna att också demonstrera bilens hållbarhet och prestation över tid. För att utsätta bilen för det ultimata uthållighetstestet och pressa både maskin och förare till det yttersta valdes den beryktade Nardò-banan i Italien.
Optimerade motorer och reducerad vikt
Med undantag för några få justeringar var de tre bilarna i rekordförsöket i stort sett identiska med produktionsmodellen.
Bränsleinsprutningssystem, tändning och kamaxlar var anpassade för körning under konstant hög belastning runt 6 000 varv per minut, medan baksäten, servostyrning och till och med backväxeln hade tagits bort för att spara vikt. Dessutom bidrog ett 30 mm lägre chassi, aerodynamiska fälgar och justerbar öppning av luftintaget till att minska luftmotståndet.
Ändringarna var enkla men bidrog ändå till att höja toppfarten till 260 km/h.
Komplett service på fem minuter
Starten gick den 13 augusti 1983, och bilarna körde dag och natt med en konstant hastighet på omkring 250 km/h. Med jämna mellanrum var det nödvändigt att stanna för att tanka, byta förare och rengöra vindrutor och strålkastare från insekter.
För varje 17 000 kilometer utfördes dessutom komplett service på de brännheta motorerna. Medan klockan tickade justerades ventilerna, samtidigt som tändstift, olja och alla fyra däck byttes – allt på bara fem minuter.
Byggd för att hålla länge
Några veckor efter rekordturen visades 190 E 2.3-16 upp för allmänheten för första gången på International Motor Show IAA i Frankfurt. Och mer än 40 år senare står det framgångsrika rekordförsöket fortfarande som ett imponerande bevis på den kvalitet och driftsäkerhet som bidrog till att göra hela Mercedes-Benz 190-serien populär över stora delar av världen.
Mercedes-Benz 190-serien tillverkades i 1 879 629 exemplar från 1982, innan den ersattes av första generationen av C-Klass år 1993.
Nyfiken på C-Klass? Läs mer här.