Nu är den första eldrivna AMG-modellen här.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ är namnet och trim-specialisterna i Affalterbach har använt helt nya lösningar för att få fram den känsla och prestanda som gjort de tre bokstäverna så mytomspunna.
AMG handlar om prestanda. Men prestanda är inte bara hög fart och snabb acceleration. Det är en fråga om en bil som blir som en förlängning av din kropp. Som gör att allt känns rätt och känns mycket. Att vartenda sinne är på topp.
När nu experterna på AMG satt klorna i EQS så har de haft all fokus på just detta. Och eftersom EQS är en elbil så har de verkligen fått tänka nytt. Det går ju inte att skapa samma känsla i en elbil som i en med V8. Men man kan skapa samma typ av känsla…
Det första som gjorts är givetvis att öka prestandan. Från originalets 523 har effekten höjts till 658 hästar. Vridmomentet har höjts till hela 950 Nm och som alltid med elbilar finns allt tillgängligt redan från första varvet. Med ett AMG DYNAMIC PLUS paket blir siffrorna istället 761 hk och 1.020 Nm! Resultatet på väg är en acceleration 0-100 på 3,4 sekunder och en toppfart på 250 km/tim.
För att höja effekten till de här nivåerna –och för att få delarna att klara av att gå på hög nivå under långa perioder – har man gett bilens motorer en ny typ av lindning, högre spänning och högre interna varvtal. Dessutom har hela drivlinan fått en ny kylning som även kan värma drivlinan vid låga temperaturer.
Batteriet har en användbar kapacitet på 107,8 kWh och har också omarbetats av AMG. Andelen kobolt är under 10 % och energitätheten är mycket hög. Styrsystemet (BMS) är specialkonfigurerat av och för AMG och gjort för att ”släppa ifrån sig” energi snabbast möjligt i Sport och Sport+ lägena, medan det i Comfort läge har fokus på räckvidd.
Liksom i andra EQS modeller kan batteriet snabbladdas med upp till 200 kW och interna system ser till att batteriet har rätt temperatur när du rullar in på laddstationen så att det kan laddas så effektivt och snabbt som möjligt. Du kan ladda för 30 mil på under 20 minuter.