Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (Stromverbrauch kombiniert WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert WLTP: 0 g/km; elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km); Exterieur: Hyazinthrot Metallic; Interieur: Leder Nappa schwarz/spacegrau;Stromverbrauch kombiniert WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert WLTP: 0 g/km; elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km*

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (combined electrical consumption (WLTP: 23,4-21,1 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km, range 529-586 km); exterior: hyazinth red metallic; interior: Leather Nappa black/space grau;Combined WLTP power consumption: 23.4-21.1 kWh/100 km; CO2 emissions combined, WLTP: 0 g/km; electric range, WLTP: 529-586 km*

AMG-känsla med eldrift

Nu är den första eldrivna AMG-modellen här.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ är namnet och trim-specialisterna i Affalterbach har använt helt nya lösningar för att få fram den känsla och prestanda som gjort de tre bokstäverna så mytomspunna.

Banner

AMG handlar om prestanda. Men prestanda är inte bara hög fart och snabb acceleration. Det är en fråga om en bil som blir som en förlängning av din kropp. Som gör att allt känns rätt och känns mycket. Att vartenda sinne är på topp.

När nu experterna på AMG satt klorna i EQS så har de haft all fokus på just detta. Och eftersom EQS är en elbil så har de verkligen fått tänka nytt. Det går ju inte att skapa samma känsla i en elbil som i en med V8. Men man kan skapa samma typ av känsla…

Det första som gjorts är givetvis att öka prestandan. Från originalets 523 har effekten höjts till 658 hästar. Vridmomentet har höjts till hela 950 Nm och som alltid med elbilar finns allt tillgängligt redan från första varvet. Med ett AMG DYNAMIC PLUS paket blir siffrorna istället 761 hk och 1.020 Nm! Resultatet på väg är en acceleration 0-100 på 3,4 sekunder och en toppfart på 250 km/tim.

För att höja effekten till de här nivåerna –och för att få delarna att klara av att gå på hög nivå under långa perioder – har man gett bilens motorer en ny typ av lindning, högre spänning och högre interna varvtal. Dessutom har hela drivlinan fått en ny kylning som även kan värma drivlinan vid låga temperaturer.

Banner Banner

Batteriet har en användbar kapacitet på 107,8 kWh och har också omarbetats av AMG. Andelen kobolt är under 10 % och energitätheten är mycket hög. Styrsystemet (BMS) är specialkonfigurerat av och för AMG och gjort för att ”släppa ifrån sig” energi snabbast möjligt i Sport och Sport+ lägena, medan det i Comfort läge har fokus på räckvidd.

Liksom i andra EQS modeller kan batteriet snabbladdas med upp till 200 kW och interna system ser till att batteriet har rätt temperatur när du rullar in på laddstationen så att det kan laddas så effektivt och snabbt som möjligt. Du kan ladda för 30 mil på under 20 minuter.

Chassi och vägegenskapersom det anstår en AMG

Men AMG handlar som sagt var om så mycket mer än bara muskler. För att ge bilen rätt känsla på vägen har bland annat chassit modifierats och fyrhjulsdriften anpassats. I normalläge ges mest kraft till bakhjulen men 160 gånger varje sekund analyseras situationen och vridmomentet fördelas steglöst. Bromsarna är 415 mm stora men 440 mm bromsar med sexkolvsok finns som tillval. Men även bromskraftåtervinningen hjälper till att få stopp på bilen. Upp till 400 hk kan den ge och en speciell mjukvara ser till att de två bromssystemen arbetar tillsammans på bästa sätt.
Sedan kommer vi till ljudet. En AMG ska ju gärna sjunga sin sång… och det gör EQS 53. Ett speciellt ljudsystem med högtalare och så kallade ”shakers” både på in- och utsidan skapar ljud som speglar bilens humör vid varje tillfälle. Och så är det ju designen. Från exteriör till instrumenteringen doftar det AMG hela vägen. Allt är som det ska –men elektriskt. Och elektrifierande!