Mercedes-Benz G 500 4x4² Showcar 

Mercedes-Benz G 500 4x4² Showcar

Drömbilar och bildrömmar – AMG Edition

1886 förverkligade Carl Benz sin dröm om en motordriven vagn utan hästar – därmed var bilen uppfunnen. Sedan dess har Mercedes-Benz varit drömbilen för många. Lyxiga, unika, snabba och extrema bilar har visats fram under åren. Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher började 1967 genom AMG pusha gränsen för vad drömbilar kan prestera. Vi kollar närmare på några av bilarna som fått sin klassikerstatus långt efter att de slutade byggas.

Det här är drömbilar från Mercedes-AMG.

Banner

G 500 4x4²

G-Klass eller Geländewagen räknas allmänt som världens kanske mest kapabla terrängbil. Så att bygga en terrängbil som är ännu mer potent är en utmaning – även om man heter Mercedes-Benz. Men när G 500 4×4² visades i Geneve i mars 2015 gick det ändå ett sus genom publiken. Med hjälp av portalaxlarna (där axlarna inte sitter mitt i hjulen) från sex-hjuliga G63 AMG 6×6 hade den redan höga bilen tagit ytterligare ett par steg uppåt! Med V8 på 422 hästar, en markfrigång på 45 centimeter och ett vadningsdjup på en meter ska det mycket till för att stoppa den här bilen.

Banner

The Hammer

Mercedes-Benz tillverkade tidigt bilar som på ytan såg ut som ”vanliga bilar” men som dolde prestanda utöver det vanliga. Men inga av dessa var i närheten av AMG 300 E 6.0 – The Hammer. 1984 hade Erhard Melcher (”M” i AMG) utvecklat 4-ventilstoppen som hamnade i AMG’s första egna V8. En motor som gick från 5.0 till 5,6 liter innan den slutligen 1988 fick en slagvolym på mäktiga 6.0 liter. Motorn placerades i 124-seriens (föregångaren till dagens E-Klass) karosser 1988. Både coupé, sedan och kombi gick att få med den extrema motorn på 385 hästkrafter som gav bilen en toppfart på 300 km/tim. Utseendet och prestandan gjorde att smeknamnet den fick i USA ”The Hammer” passar väldigt bra in. I dag är detta en äkta kultbil som får kändisar och samlare att slåss på auktionerna världen över.

Banner

Mercedes-Benz SLS AMG

Samarbetet mellan AMG och Mercedes-Benz har varit ett begrepp sedan 70-talet. AMG har stått för prestandaversionerna av Mercedes-Benz modeller och motorer. Sedan 2005  ägs bolaget helt av Mercedes-Benz och snart efter förvärvet föddes tankarna på en helt egenutvecklad modell. 2010 lanserades så Mercedes-Benz SLS AMG. En bil som av pressen benämndes som “en klassiker redan från början”. Till statusen bidrog inte minst måsvingedörrarna av samma typ som på 50-talsklassikern 300 SL.  Bilen drevs av en V8 på 571 hästar med torrsumpsmörjning för att sänka tyngdpunkten och en sjuväxlad dubbelkopplingslåda var monterad vid bakaxeln. TV-Programmet Top Gear kallade den ”The Greatest Car in the world.” Senare kom topputförandet av modellen som du ser på bilden – Mercedes-Benz SLS AMG Black Series. 631 hästkrafter och väghållning i racerbilsklass. 2014 byggdes det sista exemplaret.