Gaming och e-sport erövrar världen

Spel för miljoner

Gaming och e-sport erövrar världen

AV REDAKTIONEN // FOTO MERCEDES-BENZ AG, LOUIS VUITTON PR, BALENCIAGA PR

Mercedes-Benz insåg tidigt lockelsen med gamingkulturen och är ett av de mest aktiva bilmärkena på detta område. Inte minst under pandemin har gaming vunnit terräng både som hobby och som e-sport för proffsspelare.

E-sport, alltså tävlingar i dataspel för professionella utövare, har haft en stigande trend i flera år. Till skillnad från gaming, som strängt taget syftar på dataspel som fritidssysselsättning och avkoppling, definieras e-sporttävlingarnas regler och mål av spelutvecklarna. Därmed kan man säga att e-sport alltid är gaming, men att gaming inte automatiskt är e-sport.

Växer i alla åldrar

De senaste årtiondena har dataspel och spelkonsoler blivit allt mer populära. Förra året växte gamingbranschens inflytande exponentiellt. På grund av pandemin tillbringade vi mer tid än någonsin i hemmet, där vi försökte få tiden att gå genom att ha så kul som möjligt. Tack vare nedstängningen av samhället över hela världen räknar branschen med en tillväxt på över 10 procent för år 2020 –  i Nordamerika skulle det innebära att gamingmarknaden omsätter lika mycket som film- och sportbranschen tillsammans.  Att gamingbranschen håller på att bli vuxen visar även siffrorna i Tyskland: 2019 spelade där 34 miljoner människor regelbundet dataspel, varav 10 miljoner var över 50 år. Genomsnittsåldern för tyska dataspelare är ungefär 36 år. Klichén att gaming bara är för barn och tonåringar stämmer alltså inte längre.

Banner Banner

Branschen lockar lyxmärken

Därigenom får även dataspel och den tillhörande livsstilen en större kulturell relevans. Alla, tonåringar såväl som vuxna, tillbringar allt mer av sin fritid i den digitala världen. Även lyxmärken som Louis Vuitton, Balenciaga, Gucci och Saint Laurent har byggt upp en närvaro i denna mycket attraktiva miljö för att få närmare kontakt med en global, yngre målgrupp. För bara några år sedan var detta något otänkbart, men i dag ser populära spelkonsoler, till exempel nya Xbox, ut som exklusiva designprodukter. De fungerar även som eleganta accessoarer i stilmedvetet inredda hem.

Banner

Futuristiska arenor för e-sport

Under de senaste årtiondena har även e-sport dragit till sig allt större intresse. Tack vare snabbare nätuppkopplingar och bättre möjligheter för gamers att kommunicera med varandra kunde de första spelarna och lagen börja tävla mot varandra på nätet år 2000. Sedan dess har antalet åskådare stigit till nästan ofattbara höjder. Redan år 2016 uppgick e-sportens globala åskådarantal till 281 miljoner. Fyra år senare hade siffran stigit till 495 miljoner, och inget pekar på att trenden skulle vända. Detta märks tydligt inte minst i arenorna för e-sport som byggs i hela världen. I Kanada planerar Toronto en arena med 7 000 åskådarplatser och futuristisk utformning. Bygget ska stå klart 2025. Samtidigt byggs liknande arenor för e-sport i andra delar av världen, och prispengarna blir hela tiden större. E-sport har till och med flera gånger föreslagits bli olympisk disciplin – hittills utan framgång. Inför OS i Tokyo, som på grund av pandemin flyttades fram ett år till 2021, kommer dock en rad e-sporttävlingar att arrangeras inom ramen för det officiella programmet inför själva OS.

Mercedes-Benz som pionjär

Lyxmärket med stjärnan på motorhuven insåg tidigt att gaming höll på att växa sig stort. Med dataspelet Mercedes-Benz World Racing från år 2002 tog Mercedes-Benz sina första steg in i gamingvärlden.

I den första versionen av detta racingspel kunde deltagarna bara köra bilar från Mercedes-Benz. Spelet låg på sin tid i framkant vad gällde grafik och utseende, bansträckningar och racingatmosfär.

År 2017 inledde Mercedes-Benz ett samarbete med Electronic Sports League (ESL) och blev därmed en av de första biltillverkarna som engagerade sig i e-sporten. Under Dota 2-turneringar har Mercedes-Benz tillhandahållit exklusiva bilar för lagen. Dessutom har Mercedes-Benz MVP utsetts – alltså turneringens bästa spelare. Engagemanget i ESL har varit ett sätt att öppna en dialog med en ung och framför allt teknikintresserad målgrupp.

Banner

Utformar e-sportens framtid

Av denna anledning blev Mercedes-Benz 2019 delägare i en av de mest kända organisationerna inom e-sport, tyska SK Gaming. Detta är inget klassiskt sponsoravtal. I stället innebär samarbetet med den globala organisationen att Mercedes-Benz etableras som en regelrätt branschdeltagare och kan vara med och forma e-sportens framtid i dialog med övriga intressenter och spelare. Förutom kunskapsutbytet handlar det även om att bygga upp ett nätverk som båda parter kan ha nytta av.

League of Legends i stjärnsamarbete

Ett år senare utökade Mercedes-Benz återigen sitt engagemang inom e-sporten, eftersom man är övertygade om att e-sport kommer att bli än mer populärt och dra till sig fler åskådare. Som sin andra partner valde Mercedes-Benz spelutvecklaren Riot Games med det lagbaserade onlinespelet League of Legends (LoL).

Det är en perfekt kombination, inte bara för att spelet är ett av de mest omtyckta dataspelen globalt, utan även för att världsomspännande arrangemang som League of Legends Worlds i dag har en miljonpublik. Samarbetet mellan biltillverkaren och spelutvecklaren mottogs mycket positivt inom e-sportvärlden. Vid Worlds 2020 visade Mercedes-Benz att företaget kan vara en aktiv och konstruktiv medaktör som skapar ett stort mervärde för e-sporten. Bland annat bjöd företaget på en attraktiv In-Game-Loot – en sorts digitalt presentpaket. Även 2021 kommer fansen att kunna ta del av exklusiva aktiviteter i samband med LoL-tävlingarna.

Banner Banner

Segerhyllningar inför världspublik

Mercedes-Benz vill bidra till att fler och fler får upp ögonen för e-sport. Ett aktuellt exempel var den känslofyllda prisceremonin i Shanghai, som Mercedes-Benz stod värd för. Överlämnandet av segerpokalen till det koreanska laget Team Damwon Gaming sågs av över 6 000 åskådare på plats i arenan och av miljoner framför datorskärmarna i hela världen. Händelsen var höjdpunkten på e-sportåret 2020, och i en central roll fanns Mercedes-Benz som partner och medaktör.