Dessa kräver nämligen nya lösningar och dessa kommer in i bilden i fas 4 – efter olyckan.
Alla elbilar har två elsystem – ett lågspänningssystem för funktioner som belysning, kommunikation och liknande. Och ett högspänningssystem som står för energiflödena mellan batterier och motor och styrkomponenterna till dessa. Kablarna till detta är orangea och lindas i Kevlar och kolfiber innan de dras igenom särskilt förstärkta delar av bilen.
Men om de trots allt skulle skadas kan de skapa risker för både passagerare och blåljuspersonal. Därför har Mercedes-EQ ett extra inbyggt skydd: Inom fem sekunder efter att en airbag löst ut stänger de av strömmen till hela sitt högspänningssystem. Och utan spänning är riskerna borta. Bara lågspänningssystemet är kvar i drift för att driva kommunikation och belysning bland annat.
För att ytterligare skydda bilens elsystem är batterierna i EQE och EQS monterade under bilens golv i vaxkake-liknande strukturer av aluminium som ger maximalt skydd mot påkörning från sidan.
Totalt rör det sig om dussintals system som utvecklats under decennier. För de som kör Mercedes-EQ betyder det elbilar som är fulladdade – även med säkerhet.