EQE_Doppelter Spurwechsel (ISO) 

EQE_Doppelter Spurwechsel (ISO)

Säkerhet på ett helt nytt sätt i Mercedes-EQ.

Mercedes-Benz testanläggning i Immendingen i södra Tyskland är inte bara platsen där alla märkets nya modeller provkörs. Det är också här alla nya säkerhetsfunktioner testas i miljöer som är så nära verkligheten som det bara går. Inklusive de helt nya system som är unika för elbilar.

ILLUSTRATIONER AV MERCEDES-BENZ // TEXT AV MATS GENBERG

Mercedes-EQ är fulladdade – även med säkerhet

Immendingen är en gigantisk anläggning på mer än 650 hektar eller 6,5 kvadratkilometer. Här finns vägar av alla slag med olika beläggningar som efterliknar vägbanor från världens alla hörn. Här finns snäva kurvor och korsningar med trafikljus och vägmärken från allt från Sydkorea till USA. Det är här alla de olika säkerhetssystemen provas och testas innan sluttesterna på allmänna vägar börjar.

Inom Mercedes-Benz delar man upp säkerhetssystemen så att de ska täcka en olyckas fyra olika faser. Det första är förarassistenter av olika slag som ska se till att en olycka helt enkelt inte inträffar. Autobromsarna i de nya modellerna kan till exempel märka om en fotgängare är på väg ut i vägbanan mellan parkerade bilar och bromsar då direkt. Och de senaste versionerna av den adaptiva farthållaren Distronic håller inta bara avstånden till framförvarande bil. Den sköter själv omkörningar om du ber den.

 

Banner

Banner

Nästa steg – fas 2 - är Pre-Safe

Systemet som utnyttjar millisekunderna som föregår en potentiell olycka. När systemet känner att en olycka är på gång att inträffa så börjar bilen skapa en kokong av säkerhet runt passagerarna. Det mest omedelbara är ett rosa brus på hög frekvens i bilens högtalare. Syftet med detta är att få innerörat att dra ihop sig så att trumhinnan skyddas från de kommande ljuden av knall från bilens airbags.
Bältena dras åt, stolsryggarna reses och om bilens radar känner att den är på väg att bli påkörd från sidan så blåses små airbags i stolarnas yttre stoppning upp. Det gör att framsätespassagerarna flyttas någon liten centimeter mot mitten av bilen och därmed får viktigt extra utrymme mellan sina kroppar och den annalkande kollisionen.

Fas 3: Kollisionen

Fas 3 är själva kollisionen och det är då bilens konstruktion med deformationszoner tar vid. Men också airbags. I bilar som EQE och EQS är ett stort antal airbags monterade. Det senaste i EQS Sedan och S-Klass är airbags inuti de bakre säkerhetsbältena (för att sprida energin över bröstkorgen) och centerkrockkudde mellan framstolarna – så att det bildas utrymme mellan förare och passagerare fram.

Men allt detta är inte specifikt för elbilar.

Fas 4: Efter olyckan

Dessa kräver nämligen nya lösningar och dessa kommer in i bilden i fas 4 – efter olyckan.

Alla elbilar har två elsystem – ett lågspänningssystem för funktioner som belysning, kommunikation och liknande. Och ett högspänningssystem som står för energiflödena mellan batterier och motor och styrkomponenterna till dessa. Kablarna till detta är orangea och lindas i Kevlar och kolfiber innan de dras igenom särskilt förstärkta delar av bilen.

Men om de trots allt skulle skadas kan de skapa risker för både passagerare och blåljuspersonal. Därför har Mercedes-EQ ett extra inbyggt skydd: Inom fem sekunder efter att en airbag löst ut stänger de av strömmen till hela sitt högspänningssystem. Och utan spänning är riskerna borta. Bara lågspänningssystemet är kvar i drift för att driva kommunikation och belysning bland annat.

För att ytterligare skydda bilens elsystem är batterierna i EQE och EQS monterade under bilens golv i vaxkake-liknande strukturer av aluminium som ger maximalt skydd mot påkörning från sidan.

Totalt rör det sig om dussintals system som utvecklats under decennier. För de som kör Mercedes-EQ betyder det elbilar som är fulladdade – även med säkerhet.

Banner