Mercedes-Benz lanserade sin online store 2019 och har sedan dess gett kunderna en möjlighet att genom sitt digitala skyltfönster synliggöra bilar som finns tillgängliga med snabb leverans.
Mercedes-Benz lanserade sin online store 2019 och har sedan dess gett kunderna en möjlighet att genom sitt digitala skyltfönster synliggöra bilar som finns tillgängliga med snabb leverans.
Det gör att du som kund direkt ser fast pris och får tillgång till bilar oavsett var i landet de står. En som köpt sin Mercedes-Benz digitalt är Morten Rønnov Hansen i Skurup: ”Det var fantastiskt smidigt”.
Morten Rønnov Hansen bor i Skurup i Skåne men arbetar i Danmark. Varje dag kör han ca 28 mil till och från arbetet och de senaste åren i en C-Klass laddhybrid.
När den nya modellen nu kom med längre räckvidd så var den perfekt för mig. Jag kollade på hemsidans online store och upptäckte att det fanns en som var exakt som jag ville ha den. Jag skrev i chatten på hemsidan att jag var intresserad och efter några sekunder så var jag i kontakt med en säljare hos Mercedes-Benz Sverige.
Mortens drömbil stod i Stockholm, 65 mil bort, men det var inga problem.
Det ingår i konceptet att det inte spelar någon roll var vare sig kunden eller bilen finns, säger Frank Dubré som arbetar med online försäljning hos Mercedes-Benz Sverige.
Vi ser till att bilen levereras hos den av våra agenter som kunden väljer men själva affären gör kunden med oss på Mercedes-Benz Sverige.
Som många bilköpare hade också Morten en begagnad bil som han ville byta in.
Vill man göra ett inbyte tar man kontakt med valfri agent för en värdering, och gör inbytesaffären direkt med dem.
Mortens val föll på Otto Olsson i Tomelilla som också blev den agent som skulle leverera bilen han köpte via Online Store.
Man kanske kan få någon krona mer om man säljer sin bil privat, men jag vill inte ha en massa telefonsamtal och behöva lägga tid på att folk skulle komma och provköra. Jag ville hålla en smidig affär och det var inga problem alls. Jag fick ett inbytespris av agenten direkt.
Inbytet skötte jag separat från affären i Online Store, men när den var gjord kunde jag gå vidare med Frank i chatten online för att avsluta affären med finansiering och allt av min nya bil. Någon vecka senare anlände bilen till Tomelilla.
Det var nog den smidigaste och snabbaste bilaffär jag varit med om. Och Frank var lika snabb, kunnig och serviceminded som de säljare jag träffat tidigare.
Sedan var det skönt att hämta bilen hos en agent. Det är ju där jag brukar serva mina bilar och det kommer jag att fortsätta med. I slutänden handlar ju allt om människor – inte minst bilar. Sedan om man träffar dem via en skärm eller på andra sidan ett skrivbord, det spelar mindre roll.