Mercedes-Benz Vision One-Eleven:

En ny tolkning av en 70-talsikon.

TEXT AV MERCEDES-BENZ SVERIGE // FOTO AV MERCEDES-BENZ

Vision One-Eleven kombinerar ett futuristiskt designspråk med innovativ elektrisk prestanda. Superbilen kännetecknas av Mercedes-Benz signaturdesign One-Bow och till de tekniska höjdpunkterna hör den extremt kraftfulla och högeffektiva axialfluxmotorn som utvecklats av elmotorspecialisten YASA.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven är inspirerad av de legendariska fordonen C 111 från 1960- och 70-talen som användes för att testa revolutionerande Wankel- och turbodieselmotorer. De var också prototyper för att testa polymerbaserade karosser. De extremt aerodynamiska sportbilarnas design har nått kultstatus, bland annat tack vare de distinkta måsvingedörrarna och den iögonfallande orange-svarta lacken.

”Vårt mål på Mercedes-Benz är att skapa ikoner. För mig är det skillnaden mellan mainstreamdesign och lyx. Designikoner som Type 300 SL och C 111 – båda med måsvingedörrar – är en del av vårt DNA. Dessa legendariska fordon var viktiga inspirationskällor för den ikoniska designen av Mercedes-Benz Vision One-Eleven.

Här förenas skönhet och det extraordinära i en vision om framtiden. Vision One-Eleven är den moderna tolkningen av C 111. Överraskningsmomentet kommer från dess exceptionellt rena, puristiska och samtidigt extremt muskulösa proportioner vilket också återspeglas i interiören. Det sensuella och minimalistiska formspråket står för ICONIC LUXURY by Mercedes-Benz.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer, Mercedes-Benz Group AG

Banner

En design som flyttar fram gränser

Karossen på Mercedes-Benz Vision One-Eleven bygger på One-Bow-designen. Från den låga fronten till den muskulösa bakdelen löper den i en jämn båge som ger den bara 1 170 mm höga fordonssilhuetten en extrem känsla. Detta harmonierar perfekt med den koppar-orangefärgade alubeam-lacken som påminner om färgen hos C 111. Färgen på Mercedes-Benz Vision One-Eleven är dock betydligt mer kraftfull än den hos C 111 och förändras också med ljuset.

Andra detaljer i sidovyn är de infällda måsvingedörrarna och sidofönstren som är kamouflerade med ett pixelerat mönster. Ett annat kännetecken är de stora hjulen som sitter sömlöst i hjulhusen under de utskjutande vingarna. Detta förstärker intrycket av en kompromisslöst sportig och aerodynamiskt optimerad bil.

Hjuldesignen bjuder på kraftfullt strukturerade element som påminner om elmotorlindningar – en tydlig indikation på den toppmoderna, helelektriska drivlinan som ligger till grund för Mercedes-Benz Vision One-Eleven. De står i skarp kontrast till fordonets ikoniska, minimalistiska och släta ytdesign som mer liknar ett konstverk. Denna kontrast är typisk för de X-faktorer som märket använder i sitt designtänkande.

 

Front med ikonisk high-tech look

Även framifrån påminner Mercedes-Benz Vision One-Eleven om C 111. Det finns dock markanta skillnader om man tittar i detalj. Ett exempel är den distinkta fronten som på båda fordonen består av ett lågt liggande rektangulärt element med rundade ändar till vänster och höger.

På C 111 är detta ett slutet plastelement med honeycomb-struktur, försett med runda dimljus. Motsvarande del på Vision One-Eleven är vid första anblick mycket lik, men vid en närmare titt ser man att den är en flexibel extern display med ett pixelliknande 3D-utseende.

Till skillnad från C 111 har Mercedes-Benz Vision One-Eleven en U-formad och starkt profilerad frontplåt. Ovanför det smala ljusbandet hittar man ytterligare likheter, framför allt de svarta luftintagen på motorhuven.

Banner

Bakparti med aerodynamiska egenskaper och digitala element

Bakpartiet på Mercedes-Benz Vision One-Eleven domineras också av en kraftfullt profilerad diffusor. Ovanför den sträcker sig en display som har samma form som sin motsvarighet i fronten och samma pixelstruktur i de röda bakljusen. I likhet med bladprofilerna längs sidorna syns även blå ljuseffekter baktill. Hjulens insida är försedd med cirkulära ljuselement.

 

Första sportbilsinredningen med loungekoncept

Invändigt presenterar Mercedes-Benz Vision One-Eleven den första sportbilsinredningen med loungekoncept. I lounge-läget är sätena helt integrerade i interiören där trösklar, mittunnel och bagageutrymme smälter samman till en enda enhet. Detta skapar ett helt nytt och exceptionellt luftigt koncept. Till skillnad från tidigare mittmotorsportbilar drar den nytta av elmotorernas kompakta proportioner för att förlänga interiören bakåt.

 

Banner

Futuristisk och lyxig atmosfär med kontrasterande färger

Inredningen i Vision One-Eleven speglar framtidens lyx med hjälp av ett progressivt färgkoncept och extraordinära materialkombinationer. De kontrasterande färgerna och materialen väcker uppmärksamhet redan vid första anblicken: Stora ytor som instrumentbrädan är klädda i vitt tyg tillverkat av 100 procent återvunnen polyester.

Andra element som armstöden på trösklarna och mittkonsolen, samt pakethållaren under den stora bakrutan, är klädda i ljusorange läder. Detta skapar en mjuk övergång från interiör till bagageutrymme. Det bearbetade lädret har garvats med skal från kaffebönor.

I övrigt har Mercedes-Benz Vision One-Eleven reducerats till ett minimum invändigt. Sittdynorna i sätena är integrerade i golvet vilket för tankarna till ett skålat säte i en Formel 1-bil. Den orange fyrpunktsselen och dess högblanka polerade spänne förstärker den sportiga karaktären ytterligare.

De innovativa sätena kombinerar dock denna sportiga känsla med lyxig komfort eftersom ryggstödets vinkel kan justeras, till skillnad från i en Formel 1-bil. Mellan sätena finns en kompakt mittkonsol.

Den enda komplexa detaljen i interiören är den läderklädda ratten som är utrustad med olika funktionskontroller och toppmoderna touchelement. Detta kompletteras av en kompakt pekskärm med högupplöst display som är monterad på sidan av ratten och vinklad mot föraren.

Banner

UI/UX med retro-futuristisk pixel-look

Kontrasten till den moderna interiören skapas av den smala pixeldisplayen som sträcker sig över hela instrumentbrädan. Dessutom bjuder 3D-pixeldisplayen på digitala konstverk med hjälp av glaspixlar som visar en föränderlig färggradient beroende på betraktningsvinkeln. Den motsvarande verkliga bilden visas sedan knivskarpt på den högupplösta skärmen bredvid ratten.

 

Augmented reality tar användarupplevelsen till en ny nivå

För premiären av Vision One-Eleven har Mercedes-Benz designers skapat en visionär användarupplevelse med hjälp av augmented reality (AR) och placerat den i en virtuell prototyp av Vision One-Elevens interiör. Så snart föraren sätter på sig AR-headsetet Magic Leap 2 berikas upplevelsen med högupplöst digitalt innehåll som är kontextuellt integrerat i omgivningen. Det skapar en sömlös blandning av fysisk interiör och digitalt användargränssnitt bortom skärmen. I själva verket blir hela bilen användargränssnittet.

Mercedes-Benz har experimenterat med AR sedan lanseringen av konceptbilen F015 2015. AR UI i denna nya bil presenterar en framtidsvision som fungerar på två nivåer: informationen på instrumentpanelen och informationen i miljön i och utanför bilen.

Banner

Detta markerar utvecklingen från skärmbaserat UI med Mercedes-Benz intuitiva zero-layer-teknik till ett AR UI med zero-layer-element. Bland elementen finns moduler, 3D-ikoner och navigationskartan. Kontrollgränssnittet runt instrumentpanelen och ratten är också förstärkt med ytterligare kontextualiserad information som är kopplad till faktiska objekt som knappar eller strömbrytare.

Den 180-gradiga AR-vyn integrerar världen utanför den virtuella prototypen – bilen smälter samman med omgivningen och föraren står i centrum. Kartelement projiceras i miljön som innehåller ytterligare information, till exempel intressanta platser eller dolda faror som vägarbeten bortom en kurva.

Med denna vy förbättrar systemet lägesbilden genom att sudda ut oviktiga detaljer. Element som hindrar förarens siktlinje, till exempel A-stolpen, dörrarna eller till och med motorhuven, visas då som ”transparenta”. Mercedes-Benz designers och experter arbetade tillsammans med de tekniska specialisterna på Magic Leap för att utveckla och förfina AR-upplevelsen som visades i Vision One-Eleven med hjälp av de avancerade Magic Leap 2 AR-glasögonen.

 

Högpresterande axialfluxmotor och helt ny batteriteknik

Till de tekniska höjdpunkterna hör ett nytt batterikoncept med högpresterande vätskekylda cylindriska celler med en ny cellkemi. Återigen har den omfattande kunskapen hos motorsportexperterna från Mercedes-AMG High Performance Powertrain i Brixworth kommit till användning i detta lovande koncept för framtida prestandainriktade batterier. Dessutom har Vision One-Eleven två exceptionellt kraftfulla och avancerade axialfluxmotorer från YASA.

Banner

Mercedes-Benz utvecklar denna teknik tillsammans med YASA för sin nästa generations elektriska drivsystem. YASA är en brittisk specialist på elmotorer med säte i Oxford och är sedan juli 2021 ett 100-procentigt dotterbolag till Mercedes-Benz AG. Företaget har därmed säkrat tillgången till en unik framtidsteknik som har potential att ta elektrisk mobilitet till en ny nivå.

Vid sidan av effekt- och vridmomentdensiteten är en annan stor fördel det smala paketet, som minskar både vikt och dimensioner. Vikten hos en axialfluxmotor är bara en tredjedel av vikten hos dagens elmotorer med samma uteffekt. Samtidigt kräver den bara en tredjedel av det utrymme som en radialfluxmotor upptar. Detta öppnar helt nya möjligheter för ingenjörer och ger nya friheter i utformningen av ett elfordon, vilket Vision One-Eleven är ett exempel på.

Den framtida generationen av YASA axialflödesmotorer kommer att tillverkas i Mercedes-Benz fabrik i Berlin-Marienfelde. De motorer som tillverkas där kommer att utgöra kärnan i den kommande drivlinan för prestandasegmentet.