Mercedes-AMG ONE / Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 8,7 l/100 km; CO2‑Emissionen gewichtet, kombiniert: 198 g/km; Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 32 kWh/100 km [1] / Rekordfahrt / Nürburgring Nordschleife / schnellstes Serienfahrzeug / Exterieur / dynamisch. [1] Die Angaben zu Verbrauch und CO2-Emissionen sind vorläufig und wurden intern nach Maßgabe der Zertifizierungsmethode „WLTP-Prüfverfahren“ ermittelt. Es liegen bislang weder bestätigte Werte vom Technischen Dienst noch eine EG-Typgenehmigung noch eine Konformitätsbescheinigung mit amtlichen Werten vor. Abweichungen zwischen den Angaben und den amtlichen Werten sind möglich.;Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 8,7 l/100 km; CO2‑Emissionen gewichtet, kombiniert: 198 g/km; Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 32 kWh/100 km [1]

Mercedes-AMG ONE / combined weighted fuel consumption: 8.7 l/100 km; combined weighted CO2 emissions: 198 g/km; combined weighted electrical consumption: 32 kWh/100 km [1]  / record drive / Nuerburgring Nordschleife / fastest series production car / exterieur / dynamic. [1] The figures for fuel consumption and CO2 emissions are provisional and were determined internally in accordance with the

Mercedes-AMG ONE är Nummer 1 på Nürburgring

Den 28 oktober putsade Maro Engel i en Mercedes-AMG ONE varvrekordet för produktionsbilar på Nürburgrings legendariska nordslinga med ofattbara åtta sekunder. I en hastighet runt 300 km/tim betyder det 640 meter...

6:35.183 sekunder lyder det nya rekordet för det drygt två mil långa varvet.

29 sekunder före banans stängning den 28 oktober körde DTM-föraren Maro Engel ut för ett sista rekordförsök på Nürburgrings legendariska nordslinga. Redan tidigare under dagen hade han satt nytt rekord, men han kände att hans Mercedes-AMG ONE hade ännu mer att ge. Och det stämde. För varje runda blev förhållandena en aning bättre och till slut löd rekordtiden 6:35. 183 minuter för det 20,832 km långa varvet. Om man tar tiden på den banvariant som används i ”sport auto Super Test” så blev varvtiden 6:30.705.

”Det var en oförglömlig upplevelse,” sa Mario Engel efter rekordvarvet. ”Jag trodde inte att vi skulle få så bra tid med tanke på att banan inte var helt torr överallt. Dessutom fick jag jobba med att använda elenergin från hybriddriften på bästa sätt och använda DRS funktionen smart. Precis som i Formel 1. Och det är inte det lättaste på en så här lång bana.”DRS betyder Drag Reduction System och låter föraren med en knapptryckning fälla in gälarna på framskärmarna och dra in bakre delen av bakvingen. Så snart föraren bromsar så återgår dessa till sitt ”race-läge”

Banner

Med tanke på att ONE är en produktionsbil som är byggd runt en en hybriddrivlina från Formel 1 så är det naturligt att använda strategier från sporten. Bilen har en förbränningsmotor och inte mindre än fyra elmotorer som tillsammans levererar 1063 hk (782 kW) och ger en toppfart på 352 km/tim. Dessutom har den helt variabel fyrhjulsdrift! I rekordvarvet använde Maro Engel en speciell körstil för att ha rätt mängdel-energi tillgänglig vid rätt tillfälle. Istället för att accellerera till full fart på alla delar av banan så släppte han gasen lite tidigare på vissa ställen (lift and coast). Dessutom använde han bromskraftåtervinning på vissa partier och därmed kunde batteriet ge kraft nog för en toppfart på 338 km/tim, till och med på den långa Döttinger Höherakan. Camber var satt på max, bilen var sänkt 37 mm vid framaxeln och 30 mm vid bakaxeln.

 

Här kan du se hela rekordvarvet!

Läs mer om Mercedes-AMG ONE här!