Året är 1979. De första handbyggda exemplaren av Mercedes G-Wagen rullar ut från fabriken i österrikiska Graz.
De är resultatet av sju års utvecklingssamarbete mellan Daimler-Benz och Steyr-Daimler-Puch.
Året är 1979. De första handbyggda exemplaren av Mercedes G-Wagen rullar ut från fabriken i österrikiska Graz.
De är resultatet av sju års utvecklingssamarbete mellan Daimler-Benz och Steyr-Daimler-Puch.
G-Klass var på väg att bli en ikon.
Redan 1973 hade de första modellerna visats för Daimlers ledning – i stort sett med samma design som på de färdiga bilarna sex år senare. Och inte särskilt olika dagens G-Klass. Faktum är att det bara kommit en helt ny generation av G-Klass sedan starten 1979 med den modell som internt benämnes W460/461 och det var när W463 presenterades 1990.
Målet var en bil som skulle kunna erbjuda terrängegenskaper och säkerhet i högsta tänkbara klass. Både för militärt och civilt bruk.
Men terrängbilar var inget nytt område för Mercedes. Efter andra världskriget skapades lastbilen Unimog som, liksom G-Klass, i stor utsträckning bygger på samma tekniska filosofi i dag som när den först lanserades.
Vad få vet är att Mercedes också byggde världens första fyrhjulsdrivna bil – Dernburg-Wagen. 1907 såg den 3,6 ton tunga bilen dagens ljus, speciellt framtagen för de tyska kolonierna i nuvarande Namibia. Bilen var inte bara fyrhjulsdriven, den styrde dessutom med alla fyra hjulen och kunde klara 20 procentiga stigningar i lös sand.
G-Klass var primärt tänkt att vara en renodlad terrängbil för de som behöver just en renodlad terrängbil. Militär, polis, kraftbolag, lantbruk, byggföretag och givetvis i länder med dåliga eller obefintliga vägar.
Hela uppenbarelsen var så totalt flärdfri och pragmatisk att det med all önskvärd tydlighet var klart att detta var funktionalism på hög nivå. Raka ytor. Plana fönster som lätt skulle gå att reparera eller byta. Och så den unika drivlinan med inte mindre än tre differentialspärrar. En för framaxeln, en för bakaxeln, och en för att ”låsa-ihop” de två axlarna. Med alla tre spärrarna inkopplade räcker det med att ett enda hjul får fäste för att bilen ska börja tugga sig fram.
Det dröjde inte länge förrän G-Wagens egenskaper började uppskattas av andra än det den var tänkt för.
Redan 1981 kom automatlåda och luftkonditionering, 1982 var det dags för bekvämare stolar och bredare däck och 1983 vann racingstjärnan Jacky Ickx
Paris-Dakar rallyt i en G-Klass.
Efter det var modellens status given. En Mercedes-Benz med allt vad det innebär, men utan minsta kompromiss vad gäller stryktålighet. Utrymme i överflöd och
kapacitet att klara allt den utsattes för.
G-Klass var på väg att bli en ikon.
När andra generationen av G-Klass (W463) lanserades 1990 stod det klart att Daimler verkligen hade lyssnat på marknaden. Från den dagen såldes bilen i två parallella spår. Dels den ursprungliga, råa bilen med minsta möjliga flärd, gjord för att kunna tvättas med högtrycksspruta – invändigt! Dels den raka motsatsen: ABS, träpaneler, farthållare, kromat reservhjulsskydd, airbag, men ändå alltid med exakt samma teknik och samma extrema terrängegenskaper.
G 500 med V8 på 296 hästkrafter kom 1996 och några år senare var det dags för den första AMG modellen.
– G 55 AMG. Mer elektronik, mer lyx, fler funktioner och mer kraft kommer från år till år.
2007 var det planerat att G-Klass skulle gå i graven, ersatt av nya GL, men marknaden ville annorlunda. Sedan dess har intresset för G-Klass bara ökat. Fler och fler fans över hela världen kräver en bil som är trogen sina ideal. Som bara gör förändringar till det bättre.
Det går även att få G-Klass i Guard-utförande, direkt från fabrik. Med inbyggd brandsläckningsutrustning, samt skydd mot kraftig eldgivning från automatvapen samt minor och detonationer.
Lagom till att Mercedes-Benz tillkännagav att man skulle sluta tillverka G 63 AMG 6×6 visade man en helt ny konceptbil. Mercedes G 500 (4×4)2 med många liknande drag, men utan den extra axeln.
Inom kort stod det klart att marknaden krävde att bilen blev verklighet – och det blev den – under namnet G 500 (4×4)2.
Vid första anblicken ser man direkt att detta är en bil som är både högre, bredare och aggressivare än ”vanliga” G-Klass. Spårvidden är 30 cm bredare och de 325 mm breda off-road däcken sitter på 22 tums fälgar som i sin tur är monterade på portalaxlar. Det betyder att axeln inte går direkt in i hjulets centrum utan tar ett ”trappsteg” ner, vilket gör att markfrigången blir ännu högre – hela 45 cm. Varningsdjupet, eller om man ska säga dykdjupet, är en meter.
Bilen klarar backar på 52° och sidolutningar på 47°. Motorn är en specialanpassad version av AMG’s 4-liters V8. Här med 422 hästkrafter och 610 Nm vridmoment.
Men även om G 500 (4×4)2 gör det möjligt att utforska underlag som ingen annan bil skulle våga sig på, så är den en Mercedes i varje millimeter. Det betyder att när den körs på kurvig asfalt eller motorväg så känns och uppför den sig som en sportbil. Mycket tack vare den unika elektroniskt styrda fjädringen som låter dig växla från Sport till Comfort på 15 millisekunder.
En bil som Mercedes G-Klass ska man hantera varsamt. I alla fall när det gäller uppdateringar.
2018 var det dags för en (i sammanhanget) rejäl ansiktslyftning. Bilen blev då 53 mm längre, 121 mm bredare och betydligt rymligare. Benutrymmet i baksätet ökade med hela 15 cm och hela karossen gjordes mer ”sammanhållen” i sin design.
Men framförallt blev bilen ännu bättre i terräng tack vare en helt ny fjädring som tagits fram i samarbete med AMG. Bland annat ökade lutningsförmågan med hela 7° till 35° och vadningsdjupet med hela 10 cm till 70 cm. Instrumenteringen fick wide-screen och bilen försågs med aktiv kurshållningsassistent
Tre motoralternativ finns att tillgå och oavsett vilket du väljer så får din G-Klass dra 3500 kg släp.
Diseldrivna G 400 d med 330 hk och 700 Nm (11,1 l/100 km) och bensindrivna G 500 med V8 på 422 hk/610 Nm (14,9 l/100 km). Den som vill gå hela vägen väljer Mercedes-AMG G 63 på 585 hk/850 Nm som tar bilen 0-100 på 4,5 sekunder.
G-Klass byggs i Österrikiska Graz – en ort med sitt eget berg ”Schöckl” där alla modeller av G-Klass måste klara bilens egen testbana för att få stämpeln ”Schöckl Proved”. Numera kan även allmänheten få känna vad en G-Klass klarar av. På G-Class Experience Center utanför Graz har man byggt en anläggning på 100.000 m2 där det går att uppleva G-Klass i sina rätta element. Branter, trappor, vattendrag, landningsbanor – här kan du köra på banor som vid första anblicken ser helt omöjliga ut. Men – som går att ta sig genom med rätt bil…
För en del lät det konstigt när Mercedes-Benz först berättade om Concept EQG. En eldriven G-Klass?
Men det visade sig att det som många trodde var en kul idé från lekfulla ingenjörer i själva verket var en både logisk och perfekt utveckling av G-Klass – utan minsta avkall på modellens unika egenskaper.
Och redan nu är det bestämt – 2024 kommer det att finnas en eldriven G-Klass.
Bilen kommer att behålla både den klassiska formen och ram-konstruktionen. Det sistnämnda är perfekt för att härbärgera och skydda batterier – i synnerhet när kardanaxeln försvinner.
Redan nu har man tillkännagett att bilen får inte mindre än fyra elmotorer – en för varje hjul. Det gör att kraften kommer att kunna skickas till rätt hjul på bråkdelen av en sekund utan någon som helst fördröjning. Dessutom kan bilen köras i extremt låga farter med fullt vridmoment – något som alla som tacklat svåra hinder med en bil vet att uppskatta.
Och – i november visades en video där en el-driven G-Klass bokstavligen talat vände på en femöring med så kallad tank-turn – där ena sidans hjul snurrar framlänges och den andra sidans snurrar baklänges.
Men, med preliminärt 1,5 år kvar så lär vi få anledning att återkomma med mer information om den kommande eldrivna G-Klass. Bland annat är vi nyfikna på det som i provkörningar av prototyper benämnts ”Den magiska knappen”.