FORZA, AMG!

Maxa reslusten i en värld mellan fiktion och verklighet

TEXT: OSCAR MEYER // FOTO: NIKLAS HAIL OCH LUIS BENCKER

Dyker vi in i en digital värld för att fly verkligheten? Tvärtom! Racingspelet Forza Horizon 5 levererar unika upplevelser i hyperrealistiska miljöer. Följ med på en virtuell roadtrip genom Mexiko med Mercedes-AMG Project ONE.

På en smal grusväg slingrar man sig fram längs foten av vulkanen La Gran Caldera, medan den mexikanska vildmarken till synes ändlös breder ut sig vid horisonten. Välkommen till en äventyrlig roadtrip av ett lite annorlunda slag. Men ta det lugnt, någon fara är det aldrig i Forza Horizon 5, racingspelet för Windows och spelkonsolen Xbox. Sedan releasen i november 2021 har spelet genererat lovord från kritikerna och samtidigt väckt en stark reslust hos spelarna. Här finns kärlek till detaljerna och nära nog oändliga vidder att upptäcka i den virtuella världen.

Mot öknen Baja-California

Utanför banan går färden vidare genom vackra städer, förbi antika ruiner och genom grönskande regnskogar tills man slutligen hamnar i öknen Baja-California. Just detta är tjusningen med ”Open World”-spelen: det finns ingen början och inget slut, inget förutbestämt spelförlopp. I spelvärlden bestämmer man själv. Och det är inte det enda som påminner om en ”riktig” roadtrip. Även uppenbarelsen av omslagsstjärnan, en röd Mercedes-AMG Project ONE, gör att man stannar upp och frågar: är det här verkligen bara ett spel?

Optimera körupplevelsen

Konfiguratorn föreslår ett speciellt äventyr när man får nyckeln till Mercedes-AMG Project ONE. Men först behöver man samla poäng och vinna några lopp. Det är inte bara utseendet hos racingbilen som kan konfigureras, utan även optimeringen av växellådan, styrningen och bromsarna integreras rakt in i spelupplevelsen. Supersportbilen känns stabilare, och i förarplatsvyn och ”TRACK”-läget placeras föraren märkbart närmare tävlingsbanans asfalt. För bättre aerodynamik fälls bakvingen ut och övriga luftintag på bilen öppnas. I körprogrammet ”ROAD” slukar Mercedes-AMG Project ONE de mexikanska landsvägarna och flyger fram genom landskapet. Alla krafter som påverkar bilen och föraren är minutiöst återgivna, vilket inte är så konstigt: det är ett hängivet team av spelutvecklare och Mercedes-AMG-ingenjörer som ligger bakom effekterna.

"Samtidigt som Forza Horizon 5 släpptes presenterar Facebook sitt ”metaverse”: digitala modevisningar väcker stort intresse, och digitala handväskor säljs för ofattbara summor. "
Banner

Referensmaterial från den riktiga supersportbilen

”När det gäller körglädje och grafik lägger Forza Horizon 5 ribban högt för racingspel. Och Mercedes-AMG Project ONE uppfyller de högsta kraven vad gäller bilar. Den förenar extrema racingprestanda med Formel 1-hybridteknik. Det är unikt i världen, och det finns just nu ingen bil som skulle kunna passa bättre
”, förklarar Michael Knöller, Director of Product Marketing AMG & Sales Top-End-Vehicles.

”För den interaktiva utvecklingen av Mercedes-AMG Project ONE använde vi CAD-data (Computer-Aided Design) och enorma mängder referensmaterial från den riktiga supersportbilen. Detta såg ingenjörerna på Mercedes-AMG till att vi fick tillgång till”, tillägger Mike Brown, Creative Director på Forza Horizon, Playground Games.

På millisekunden identisk

Det nära samarbetet resulterade i ett fascinerande verklighetstroget äventyr, som i allt högre grad suddar ut gränserna mellan fiktion och verklighet.
”Den stora mängden digitala referensdata gjorde att vi kunde göra Mercedes-AMG Project ONE till den mest exakt återgivna bilen i Forza Horizon 5. Vi använde CAD-data för att garantera att ytorna på denna hypercar stämmer till hundra procent, och att till och med timingen i övergången till och från TRACK-läget är på millisekunden identisk med det verkliga värdet”, förklarar Mike Brown. Tusentals timmar av programmeringsarbete ligger bakom skapandet av Mercedes-AMG Project ONE, för att inte tala om tidsåtgången för programmering av hela spelmiljön.

När det gäller körglädje och grafik lägger Forza Horizon 5 ribban högt för racingspel.

Är virtuellt resande framtiden?

Efter att ha passerat en hängbro på svindlande höjd kan man inte undgå att fråga sig om den här typen av resande kanske rentav är framtiden. Oftast är det både billigare och mer klimatsmart, och det är lika nervkittlande som att fara fram på riktiga grusvägar. Och virtuella äventyr är sedan flera decennier ett etablerat inslag i den kulturella mångfalden. Även Mercedes-Benz kan se tillbaka på en mångårig närvaro i många data- och tv-spel: ”Såvitt vi vet delades Mercedes-Benz första officiella licenser för videospel ut under sent 1990-tal, då datorer och de första 32-bitars videospelkonsolerna erbjöd vad som vid den tidpunkten var spektakulär 3D-grafik och dynamiska virtuella lopp. Men framför allt dagens Forza Horizon-spel erbjuder alla gamers ett brett utbud av våra bilar, från tidlösa klassiker som 300 SL Coupé, den ikoniska AMG Hammer Coupé och G63 AMG 6×6 till aktuella modeller som GT 4-dörrars coupé”, förklarar Michael Knöller och kommer samtidigt in på den digitala inriktningen hos Mercedes-AMG.

Banner

Mot ett digitalt universum

Är det då virtuella världar som gäller i framtiden? Nästan samtidigt som Forza Horizon 5 släpptes presenterade Facebook sina planer för ett ”metaverse” – ett slags socialt och digitalt parallellt universum. Virtuella modevisningar väcker stort intresse, och digitala lyxhandväskor säljs för högre summor än sina fysiska motsvarigheter på butikshyllorna. Som en följd av covid 19-pandemin omsätter spelindustrin rekordbelopp globalt, särskilt från och med 2020, och har till och med gått förbi andra underhållningsbranscher som film och musik. Detta är en tydlig signal om att spelen är här för att stanna.

Nya generationer och nya målgrupper

”Gaming och digitala produktupplevelser i toppklass är något vi satsar på för att nå yngre generationer och nya målgrupper. Detta förändrar vårt förhållande till dessa potentiella framtida kunder och märkesentusiaster, eftersom Forza Horizon 5 hittills har gett över 20 miljoner spelare möjligheten att uppleva en bil interaktivt – där bilen i verkliga livet är begränsad till 275 exemplar”, menar Michael Knöller. Vilken effekt detta har visar en titt på statistiken: till dags dato har spelare kört över två miljoner timmar med Project ONE, vilket motsvarar otroliga 228 år bakom ratten i bilen.

Banner