Första laddhybriden från Mercedes-AMG

Första laddhybriden från Mercedes-AMG

Nya Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE är den allra första laddhybriden från AMG.

Nu kommer elektrifieringen även till Mercedes-AMG. Nya Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE är den allra första laddhybriden från AMG. Tack vare egenutvecklat batteri och elmotor får bilen en effekt på hela 843 hästkrafter men ändå en förbrukning på bara 8.6 l/100 km!

Bilen är den första som bär den nya benämningen E PERFORMANCE – Ett begrepp som överför AMGs DNA till den eldrivna framtiden. Kombinationen 4-liters V8 med dubbelturbo och elmotor ger 4-dörrarsbilen makalösa prestanda. Den samlade effekten är på 843 hästar och det maximala vridmomentet är på över 1.400 Nm.

Resultatet är en bil som gör 0 – 100 på 2,9 sekunder och har en toppfart på 316 km/tim! 0 – 200 går på under 10 sekunder.

Banner

Banner

Elmotorn är monterad vid bakaxeln och är integrerad med en 2-stegs växellåda och diffbroms. Bilens batteri har mycket hög energitäthet (1,7 kW/kg) och är utvecklat in-house av AMG i Affalterbach. Batteriet som bara väger 89 kg är på 6,1 kWh och kan ge upp till 150 kW extra kraft.

Banner

Samma princip som i Formel 1

400 voltsbatteriet är avsett för att laddas – och laddas ur – snabbt och ofta, snarare än för att ge en lång räckvidd. Lite enligt samma princip som i Formel 1. Det har ett unikt kylsystem med 14 liter specialutvecklad kylvätska som kyler alla de 560 battericellerna individuellt och håller batteriet så nära den optimala temperaturen på 45 grader som möjligt. Bromskraftåtervinning sker i fyra steg och kan som mest ladda batteriet med hela 100 kW! Vid laddning med kabel ger ombordladdaren 3,7 kW.

Trots att bilens elmotor är avsedd för prestanda kan den köras ca 12 km på ren eldrift till exempel i stadskörning. Även vid eldrift ger bilen från sig ljud som gör att omgivningen direkt förstår att detta handlar om en AMG.

Banner

Banner