G-Klass är Mercedes-Benz mest långlivade modell. Och nu påvisas även hur den kan te sig med eldrift.
G-Klass är Mercedes-Benz mest långlivade modell. Och nu påvisas även hur den kan te sig med eldrift.
Concept EQG är en nästan produktionsklar studie av en eldriven version av 4x4 ikonen.
2018 gav dåvarande Daimlerchefen Dieter Zetsche ett löfte till G-Klass entusiasten Arnold Schwarzenegger: Elektrifieringen av Mercedes-Benz skulle även betyda en eldriven G-Klass.
Bara tre år senare är vi nästan där. Nu har nämligen Concept EQG visats — en nästan produktionsklar elbil med G-Klass omisskännliga ”kubistiska” design.
Här finns många av G-Klass klassiska designdetaljer kvar. Runda strålkastare, de utstickande handtagen, platta glasytor och reservhjulshållaren på bakdörren. Även om den sistnämnda numera fungerar som en förvaringbox för sådant man vill ha snabbt åtkomligt – som till exempel laddkabel.
Många element har till och med förstärkts med LED-stripes. Till exempel karossskydden på sidan. Concept EQG har också ett fabriksmonterat takräcke med integrerad LED-belysning både fram och bak.
Eldriften gör inte på något sätt Concept EQG mindre kapabel i terrängen än G-Klass. Snarare tvärtom. Den robusta ramen är kvar och rymmer numera batterierna. Bilen får fyra elmotorer – en vid varje hjul – som blixtsnabbt ser till att rätt mängd kraft hamnar på rätt hjul. Elmotorernas förmåga att ge fullt vridmoment från första varvet är också perfekt för körning i svår terräng.
Concept EQG är inte bara en konceptbil – utan en studie inför en verklig kommande produktionsmodell.