Lagom till att vårsolen börjar skina går det att beställa helt nya Mercedes-AMG SL. Den 2+2 sitsiga roadstern med tyg-topp kommer i två AMG-versioner och priset i Sverige börjar på 1 650 000 kronor.
Det är exakt 70 år sedan den första versionen av SL-modellen såg dagens ljus i Stuttgart och det tog inte lång tid innan 300 SL blev en legend. Den nya generationen som nu har säljstart är den sjunde i ordningen och den första som utvecklats helt och hållet hos Mercedes-AMG i Affalterbach. Den nya versionen får 2+2 sittplatser som standard där baksätet är avsett för passagerare som är max 150 cm långa. Dessutom har modellen fått tillbaka den klassiska tyg-toppen eller suffletten. Taket kan öppnas eller stängas på bara 15 sekunder i farten på upp till 60 km/tim. Tygtaket har också gjort att bilens tyngdpunkt har kunnat sänkas och att det finns mer plats för bagage. För första gången någonsin kommer SL nu med fyrhjulsdrift – som dessutom är standard. Något som även bakhjulsstyrning är.
Två olika motoralternativ – båda med handbyggda 4.0-liters V8:or – finns från start. Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ har en effekt på 476 hk och ett maximalt vrid på 700 Nm. 0 -100 går på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 295 km/tim. Bränsleförbrukningen är 1,22 –1,3 l/milen och priset i Sverige börjar på 1 650 000 kronor. Den som vill ha maximal prestanda väljer Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ som istället levererar 585 hk och ett max vrid på 800 Nm. 0 -100 tar 3,6 sekunder och toppfarten är 315 km/tim. Här börjar priserna på 2 050 000 kronor. Båda modellerna har en förbrukning vid blandad körning på 12,5 –13,0 l/100 km, CO2: 283 -294 g/km.