En ratt utan fysisk kontakt med framhjulen kan låta onödigt avancerat, men den digitala tekniken öppnar för helt nya möjligheter.
Den ser ut som något man normalt bara hittar i futuristiska konceptbilar, men den spektakulära ratten med platt design kan snart vara verklighet på vägarna.
Och det finns en god anledning till det.
Mercedes-Benz är nu i slutfasen av utvecklingen av de första modellerna med ”Steer-by-wire”, där ratten och framhjulen inte längre är fysiskt sammankopplade.
I stället för en mekanisk anslutning överförs förarens rattkommandon digitalt – ”by wire”. Och med det kommer även en mycket speciell ratt.

Från mekaniskt till digitalt - men varför?
Att ersätta rattstång och växlar med sladdar och elektriska styrenheter låter kanske lite överdrivet, men det beror inte på att ingenjörerna på utvecklingsavdelningen har för mycket ledig tid.
Den innovativa tekniken som förändrar vårt sätt att styra en bil erbjuder flera fördelar som både höjer komforten och körglädjen – samtidigt som den gör parkeringen enklare.

Bekväm och sportig styrning i ett
I korthet innebär tekniken att styrutväxlingen kan justeras beroende på körförhållanden och förarens preferenser – och det är faktiskt ganska genialt.
När systemet är inställt på en låg styrutväxling känns styrningen mjuk och bekväm, och det krävs stora justeringar av ratten för att ändra kurs.
Med en högre rattutväxling blir styrningen mer exakt och sportig, och även små justeringar av ratten får bilen att reagera.
Extra hög rattutväxling är också ett alternativ, vilket kan vara praktiskt vid stadskörning eftersom föraren bara behöver justera ratten en aning för att få full effekt.
Detta är särskilt användbart vid parallellparkering.
Hur fungerar Steer-by-wire?
Dags att bli lite tekniska: Rattens inbyggda Steering Feedback Unit (SFU) kommunicerar med bilens Steering Rack Unit (SRU), som är den enhet som styr hjulens position.
Det är den förbindelsen som gör att hjulen svänger när föraren vrider på ratten.
Och naturligtvis går signalen åt båda hållen, så att föraren både kontrollerar hjulens styrvinkel och upplever ultraexakt återkoppling från vägen via ratten – precis som du kan förvänta dig i en Mercedes-Benz.
Dubbel säkerhet
Steer-by-wire är faktiskt inte ett helt nytt koncept, och Mercedes-Benz har redan genomfört tester på över en miljon kilometer för att säkerställa att funktionalitet, stabilitet och säkerhet är i toppklass.
Två separata uppsättningar av SFU- och SRU-enheter säkerställer till exempel att ett reservsystem alltid är redo att ta över kontrollen om det första systemet mot förmodan skulle gå sönder.
Och även om båda styrenheterna plötsligt skulle sluta fungera går det fortfarande att styra bilen tack vare den medstyrande bakaxeln och den individuella bromskontrollen via ESP-systemet.
Strömförsörjningen är också säkrad och alla rörelser övervakas i realtid. I en nödsituation kan bilen ta över kontrollen om föraren inte hinner reagera.

Frihet utan gränser - när lagarna är på plats
Bilens rattstångsfria design ökar också säkerheten vid en eventuell kollision och frigör mer utrymme i kupén, vilket gör att interiören kan anpassas på nya sätt.
I framtida självkörande bilar kommer steer-by-wire att ta konceptet ännu längre. Visionen är att föraren ska kunna luta sig tillbaka och låta bilen köra sig själv nästan var som helst – helt utan behov av ratt.
Självkörande bilar ställer dock helt nya krav på lagstiftning, reglering och infrastruktur. Så även om tekniken till stor del redan finns på plats, ligger det stora genombrottet för självkörande bilar förmodligen fortfarande några år bort.